AUTOSALON Brno
4.-8.4. 2013 (4.4. Press Day)
Mezinárodní veletrh osobních automobilů
Design centrum škodovky představuje vznik nového automobilu
Velký zájem návštěvníků přitahuje bílá octavia umístěná ve středisku designu rozsáhlé expozice automobilky Škoda v pavilonu P. Profesionální designéři v ní názorně předvádějí návštěvníkům jak vzniká nový design automobilu.
Bílé lesklé auto je reálné a zobrazuje sochu. Právě na takto upraveném automobilu je nejlépe vidět jeho tvar – tzv. čistý design. Málokdo ví, že nový automobil se nejprve naskicuje (stanoví se jeho vize), poté putuje do dílny k modelářům, kteří jej zhotoví z hlíny, vždy se najednou vypracuje více variant. Na jednom kusu „sochy z hlíny“ je zhotovena z každé strany jedna varianta. Následuje 3D naskenování a vznikne nový software. S nejlepší variantou se pak pracuje dále, po skončení nastává boj mezi konstruktéry (konečnou výrobou) a představami designérů. Auto se totiž musí vyrobit na předem určených strojích a linkách, na nichž nelze vždy vyhovět požadavkům designérů. Nákup nových lisů a obráběcích strojů by podstatně zdražil výrobu. Od první skice do vyrobení prvního vozu uplyne čtyři až pět let. Fakt je, že drobné úpravy designu vozidel se provádí vždy po dvou letech od spuštění sériové výroby. Tyto změny jsou dělány po průzkumech poznatků ze strany zákazníků.
Letošní novinku ŠKODA Octavia Combi představil poprvé v České republice na letošním Autosalonu šéfdesignér Jozef Kabaň. Automobil působí jako by byl vytvořen z jednoho kusu krystalu. Tento designér prezentoval nový designérský jazyk. Octavia má jiné proporce, jiné nápisy a loga. Také „slepice“ na logu auta má jiné barvy – stříbrnou a černou.
V centru designérů škodovky pracuje na 200 lidí různých národností. Například Maďaři, Švédi, Francouzi, Italové, Němci či Slováci. Rozděleni jsou na designéry interiérů, z nichž každý se zabývá jinou částí. Totéž platí o exteriéru, kde jedni mají na starosti například světla, druzí design kol apod. Mezi těmito specialisty je běžné pohybovat se v různých designérských centrech jiných automobilek v Evropě, přičemž k největším patří centra Volkswagenu, Peugeotu a Hyundaie.