Bike Brno
4.-7.10. 2012
Mezinárodní cyklistický veletrh
Česká republika potřebuje změnu životního stylu, ten se vytváří v dětství
Cyklistický veletrh Bike Brno navštívil
v pátek ministr zdravotnictví pan Leoš Heger. Zúčastnil se druhého dne
cyklokonference, jehož ústředním tématem byl pohyb a jeho vliv na zdraví
populace. Pravidelná jízda na kole může přinést přirozenou cestou změnu životního
stylu a podle výzkumů má přínos v řádu milionů EUR.
„Za Ministerstvo
zdravotnictví bych rád řekl, že je třeba podporovat vhodné pohybové aktivity a
aktivní životní styl,“ vzkázal
účastníkům cyklokonference ve svém projevu ministr Leoš Heger. „Pohyb je nesmírně důležitou součástí jak
prevence, tak i léčby chronických neinfekčních onemocnění,“ dodal.
Na nedostatek pohybové aktivity u českých dětí
poukázala také nedávno zveřejněná studie HBSC[1]. „České děti dnes tráví většinu volného času pasivně, často u televize
nebo počítače. Pouze 20 % z nich splňuje pohybové minimum, za které se
obvykle považuje 60 minut pohybové aktivity denně,“ potvrzuje alarmující
stav Zdeněk Hamřík, vedoucí Katedry rekreologie na Univerzitě Palackého v
Olomouci. Podle něj z toho plyne celá řada problémů, které se mohou naplno
projevit až v dospělosti a mezi které patří obezita, karkardiovaskulární
onemocnění či nemoci pohybového aparátu. „Hlavním
problémem ale je, že navyklý sedavý životní styl se později v dospělém
věku mění už jen velmi těžko,“ dodává Zdeněk Hamřík.
„Česká republika potřebuje doslova rozhýbat,“ komentuje výsledky národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Návyky získané v dětském věku jsou podle národního cyklokoordinátora rozhodující pro celý zbytek života. Větší podíl tělesné výchovy ve školách je přitom jen částečným řešením „Stačí, když si vzpomenu na své dětství a vztah k tělesné výchově. Děti s nadváhou, které nestačily v tělocviku ostatním, se často z hodin omlouvaly,“ vzpomíná Jaroslav Martinek. Pravidelná jízda na kole pomáhá velmi účinně změnit negativní trend a podle londýnské studie [2] tak ušetří jen v oblasti zdravotnictví 0,9 EUR za každý ujetý kilometr. Podle této studie stráví pravidelný cyklista ročně na nemocenské o den kratší dobu. Například v Belgii tak program „Do práce na kole“ ušetří ročně zaměstnavatelům 4 miliony EUR, které by jinak zaplatili na nemocenské.
Skutečně dlouhodobá změna není možná bez vybudování bezpečných cest ve spolupráci se školami, rodiči a obcemi. „Důležité je pak také zázemí ve školách, to znamená mít k dispozici kolárny nebo jiná místa, kam lze kolo bezpečně uložit,“ myslí si ředitel FN Olomouc Roman Havlík. Podle jiných výzkumů jsou stejně tak důležité chráněné cesty, které umožní dětem bezpečně absolvovat cestu do školy či znalost dopravních pravidel. Ze své zkušenosti to potvrzuje učitel dopravní výchovy na základních školách Jiří Schejbal: „Když vidím děti s odstupem jednoho roku po absolvování základního kursu dopravní výchovy, přesně vidím, kdo skutečně na kole jezdí a kdo ne. Ti, kteří zažili dopravní provoz na vlastní kůži, reagují mnohem rychleji a celkově mají pravidla mnohem lépe zažitá.“
Podle národního cyklokoordinátora chybí zatím v Česku také opravdu účinná celonárodní kampaň, která by změnila výběr dopravních prostředků ve prospěch jízdního kola. „U dětí máme šanci změnou životního stylu ovlivnit mnohé,“ shrnuje Jaroslav Martinek.
(všechny
přílohy jsou ke stažení na adrese www.cyklostrategie.cz)
[1] CMB21_priloha1_Narodni_zprava.pdf - Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků, HBSC – Česká
republika – 2010
[2] London School of Economics (2011): The British Cycling Economy. ‚Gross Cycling
Product Report‘:
corporate.sky.com/documents/pdf/press_releases/2011/the_british_cycling_economy
Bike Brno
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři veletrhu
Mohlo by vás zajímat
Partneři veletrhu