Bike Brno
4.-7.10. 2012
Mezinárodní cyklistický veletrh
Začala dvoudenní cyklistická konference
V pavilonu P byla zahájena nejvýznamnější odborná doprovodná akce veletrhu Bike Brno na téma propagace cyklodopravy a cykloturistiky. Program Bike konference 2012 je natolik obsáhlý, že se poprvé protáhne na dva dny a v pátek zde bude přednášet také ministr zdravotnictví Leoš Heger.
Jednání prvního dne zahájil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Václav Božek, který připomněl obrovský boom cyklistiky a cykloturistiky v posledním desetiletí včetně pozitivních dopadů například v oblasti cestovního ruchu. Zdůraznil, že státní správa na tento vývoj reagovala tvorbou strategických dokumentů, ale například i podporou tematických balíčků pro cykloturisty. „Jihomoravský kraj byl od počátku v čele tohoto procesu a jeho koncepce rozvoje cyklistiky a cykloturistiky je zpracována tak, aby investice směřovaly do míst, kde se motorová a cyklistická doprava navzájem nejvíce ohrožují,“ řekl Václav Božek. Protože finančních zdrojů do budoucna bude spíše ubývat, je podle něj třeba ještě pečlivěji vybírat jejich alokaci.
Zatímco v České republice je kolo vnímáno spíše jako nástroj k rekreaci a aktivnímu trávení volného času, jinde je v první řadě dopravním prostředkem. V Nizozemí se cyklistika podílí na přepravních výkonech dokonce 27 procenty. Se zdejší situací seznámil referát zástupce velvyslance Nizozemského království Christoffera Jonkera, který zdůraznil pozitivní dopad ropné krize v sedmdesátých letech na rozvoj cyklistické infrastruktury. Připomněl také úlevy, které stát poskytuje firmám na nákupy kol pro zaměstnance, a výraznou podporu pro využití kombinace veřejné a cyklistické dopravy. Dnes je v Nizozemí více kol než obyvatel a téměř polovina lidí jezdí na kole o práce či do školy. „Není to jen levné a ekologické, ale ve městech jde také o nejrychlejší a nejflexibilnější způsob dopravy,“ poznamenal Jonker.
Jak konstatoval národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, holandská inspirace není českým poměrům až tak vzdálená, jak to možná na první pohled vypadá. Za důležité pokládá zaměřit se na propagaci cyklistiky jako celoživotní aktivity a zdůraznění jejích příznivých dopadů na zdravotní stav obyvatel. Klíčovou roli má hrát aktualizovaná Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR, která bude rozšířena o konkrétní právní, ekonomické, organizační, marketingové a informační nástroje. Návrh strategie v současné době prochází připomínkováním a odborná veřejnost se k němu může vyjádřit na www.cyklostrategie.cz.
Základním zdrojem financování výstavby a údržby cyklostezek nadále zůstává Státní fond dopravní infrastruktury, který pro příští rok pro tento účel vyčlenil 150 milionů korun. Žádosti o tyto dotace musejí být podány do 4. ledna 2013. Záměrem navrhované strategie je rozšířit současné možnosti využití těchto prostředků také na projekty cyklostezek v levnějším provedení, třeba s jiným než asfaltovým povrchem nebo užším jízdním pruhem. Podle Jaroslava Martinka je hlavním cílem zajistit průchodnost. Proto je třeba hledat levnější řešení, která v některých případech plně dostačují a mohou ušetřit veřejné peníze. Podobně by mělo být možné realizovat s podporou SFDI také opatření, která pomohou propojit cyklistickou a veřejnou dopravu, například systémem Bike&Ride.
Pro rozsáhlejší projekty výstavby cyklostezek se využívají evropské zdroje z Regionálních operačních programů, kde však nemusí všechno běžet hladce. Svědčí o tom zkušenosti s výstavbou Labské stezky v délce téměř 100 kilometrů, o nichž informoval Pavel Haišman z úřadu Ústeckého kraje. Výstavba této jediné cyklistické trasy I. třídy na území Ústeckého kraje byla rozdělena do tří etap, z nichž druhá v rozsahu 260 milionů korun se právě realizuje. Z důvodu pozastavení proplácení projektů z ROP Severozápad dnes nese celé břímě financování kraj a ohrožena je i výstavba třetí etapy, která má přijít na 220 milionů.
Přes tyto problémy zůstávají autority české cyklistiky v otázce dalšího získávání financí z evropských zdrojů optimisty. Viceprezident Evropské cyklistické federace Daniel Mourek na konferenci informoval o záměru zdvojnásobit do roku 2020 podíl cyklistiky na přepravě v Evropě, tj. na průměrně 15 procent. V příštím plánovacím období 2014 - 2020 by podle něj na rozvoj cyklistické infrastruktury mohlo plynout až 6 miliard Eur, což je desetkrát více než v letech 2007 – 2013.
Bike konference bude pokračovat v pátek 5. října druhým blokem, který se zaměří na propagaci aktivního pohybu a cykloturistiky ve městech a krajích. Úvodní slovo přednese ministr zdravotnictví Leoš Heger.
Bike Brno
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři veletrhu
Mohlo by vás zajímat
Partneři veletrhu