Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

boat Brno
10.-13.11. 2011

Mezinárodní výstava lodí a vodních sportů

Česka lodní doprava: Greenline 33

 

Standardní parametry  

Délka trupu: 9,99 m
Šířka trupu: 3,49 m
Ponor: 0,70 m
Hmotnost: cca 4500 kg
Palivová  nádrž: 400 l
Nádrž na vodu: 300 l
Motor: Volkswagen Marine Diesel 55 kW (75 HP)
Kategorie CE: B
Design: J&J
Stavitel: Seaway

Znovuobnovitelné zdroje se staly mantrou současného průmyslu, a jak se zdá, ani motorový jachting nezůstane ušetřen.

Na výstavě Boot v Düsseldorfu byl zástupcem slovinské firmy Greenline Hybrid Tilenem Jakopinem představen model Greenline 33. Tato loď získala ocenění Evropská motorová loď roku 2010. Jejím prodejcem je na českém trhu firma Česká lodní doprava – charter ve spolupráci s firmou ATAL Nautica. Greenline 33 je první motorový člun na světě, který využívá hybridní, diesel-elektrický pohon. Díky němu dokáže vyvinout rychlost až patnáct uzlů a přitom spotřebovat stejné množství paliva jako plachetnice.
V současnosti je hlavním zaklínadlem hospodárnost. Výrobci jde, dle jeho slov o úspornost při využívání energie, hlavně té získané z fosilních paliv, hospodárné využívání přírodních zdrojů a úsporu finančních prostředků. Proto na trh přivedl Greenline 33, nízkoprofilový člun se slušným výtlakem, který sice nedosahuje závratných rychlostí, ale dokáže jet až patnáct uzlů a spotřebuje k tomu podstatně méně energie než srovnatelné čluny.
Greenline 33 spotřebuje za rok čtyřikrát méně fosilních paliv než klasický motorový člun a je-li poháněn elektřinou, nevykazuje vůbec žádné emise. Během přípravy na výrobu se podařilo několikrát prokázat, že hybridní diesel-elektrický pohon využívající navíc solární energii je cenově výhodný a nezvyšuje cenu lodě pro koncové zákazníky. Navíc dokáže zařídit unikátní zážitek z plavby, během které neobtěžuje své okolí hlukem ani zplodinami, jen si tak lehce a tiše klouže po vlnách...

Pro koho je určen? 

Loď vhodná jak pro začátečníky, tak pokročilé námořníky, vzhledem k poměru cena výkon je ideální i pro rybáře nebo jiné profese, které čluny denně využívají. Samotný model Greenline 33 se hodí pro menší skupiny přátel nebo rodinné vyjížďky.

Jak vychází spotřeba ve srovnání s klasickým motorovým člunem?

Greenline 33 se vydal na třicetipětidenní plavbu společně s klasickým motorovým člunem a jednou plachetnicí. Co se týká produkce škodlivého CO2, vykazuje stejné hodnoty jako plachetnice, a dokonce stejnou spotřebu pohonných látek. Motorák vyprodukoval přibližně pětkrát více CO2 a spotřeboval zhruba sedmkrát více paliva než Greenline 33. V režimu plavby s dieselovým motorem  spotřebuje Greenline 33 až čtyřikrát méně nafty na jednu námořní míli než motorové čluny. A ovzduší znečistí dokonce o 75 procent méně než klasický motorák.

Takto nízká spotřeba ale nemůže být způsobena jen využitím hybridního pohonu. Hlavním faktorem je patentovaný tvar Superdisplacement trupu, díky němuž je spotřeba pohonných látek poloviční oproti člunům se srovnatelným výtlakem a čtvrtinová oproti člunům s polovičním výtlakem a dvojicí motorů. Během plavby spotřebuje Greenline 33 množství paliva srovnatelné s plachetnicí stejné velikosti a až desetkrát méně nafty než stejná loď poháněná dvojicí motorů.

Motor a dojezdová vzdálenost.

Greenline 33 pohání dieselový motor o síle 165 koní se spotřebou méně než čtyři litry při rychlosti sedmi uzlů. Nádrž vydrží při normální cestovní rychlosti dojezd až na sedm set kilometrů. Maximální rychlost lodi je patnáct uzlů. Díky nízké spotřebě a možnosti alternativní elektrické energie se ale dojezdová vzdálenost může navýšit až na tisíc kilometrů. Podle zkušeností vydrží jedno tankování takřka na celou sezonu.
Maximální rychlost hybridu jedoucího jen na elektřinu je šest uzlů a na jedno nabití ujede až dvacet pět námořních mil.  Během jízdy nabíjí elektromotor i ostatní elektrické zařízení lodi solární panely. A navíc dokážou loď pohánět sice nízkou rychlostí, dosahující maxima tři a půl uzlu, ale zato zdarma a bez jakýchkoliv emisí škodlivých plynů. Na střeše lodi je nainstalováno šest standardních fotovoltaických solárních panelů chlazených vzduchem, které během denního světla vyrobí až 1,3 kW elektrické energie. Panely kryje 3,2 milimetrů tlustá vrstva skla, která zaručuje maximální ochranu a minimální nároky na údržbu. Greenline 33 je vybaven typově stejnými lithiovými bateriemi jako váš laptop nebo mobilní telefon o kapacitě 240 Ah a se stoprocentní dobíjitelností.

Pro přepnutí z dieselového pohonu na elektrický stačí pouze přepnout jeden spínač. Elektrický motor navíc tvoří jednu jednotku s elektrickým generátorem, motor o výkonu 7 kW během provozu dodává 5 kW do elektrické sítě lodi. Jako dieselový pohon využívá Greenliner 33 pětiválcový motor Volkswagen.

Greenline 33 je unikátní nejen technologicky, ale je perlou i po stránce designové. Loď samotná je společným dílem loděnice Seaway, divize Volkswagen Marine a designového studia J&J Design. Posledně jmenovaným se vnitřek lodi opravdu povedl, za zmínku podle mě stojí panoramatické kruhové okno v salonu, které mění každou plavbu na nezapomenutelný zážitek. V salonu je kromě řídicího centra pohodlné sezení a kuchyně, v přídi se o několik schodů níž nachází majitelská kajuta s variabilním uspořádáním buď s dvojlůžkem nebo po odsunutí se dvěma samostatnými postelemi. Designových detailů je na lodi tolik, že čtenáře odkážu spíše na fotografie nebo webovou prezentaci.

Převzato a upraveno z: http://www.yacht-magazine.cz

Mohlo by vás zajímat

Fotogalerie - boat Brno

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště