boat Brno
10.-13.11. 2011
Mezinárodní výstava lodí a vodních sportů
Česka lodní doprava: Greenline 33
Standardní parametry
Délka trupu: 9,99 m
Šířka trupu: 3,49 m
Ponor: 0,70 m
Hmotnost: cca 4500 kg
Palivová nádrž: 400 l
Nádrž na vodu: 300 l
Motor: Volkswagen Marine Diesel 55 kW (75 HP)
Kategorie CE: B
Design: J&J
Stavitel: Seaway
Znovuobnovitelné
zdroje se staly mantrou současného průmyslu, a jak se zdá, ani motorový
jachting nezůstane ušetřen.
Na výstavě Boot v Düsseldorfu byl zástupcem slovinské firmy Greenline
Hybrid Tilenem Jakopinem představen model Greenline 33. Tato loď získala
ocenění Evropská motorová loď roku 2010. Jejím prodejcem je na českém trhu
firma Česká lodní doprava – charter ve spolupráci s firmou ATAL Nautica.
Greenline 33 je první motorový člun na světě, který využívá hybridní,
diesel-elektrický pohon. Díky němu dokáže vyvinout rychlost až patnáct uzlů
a přitom spotřebovat stejné množství paliva jako plachetnice.
V současnosti je hlavním zaklínadlem hospodárnost. Výrobci jde, dle jeho
slov o úspornost při využívání energie, hlavně té získané z fosilních
paliv, hospodárné využívání přírodních zdrojů a úsporu finančních prostředků.
Proto na trh přivedl Greenline 33, nízkoprofilový člun se slušným výtlakem,
který sice nedosahuje závratných rychlostí, ale dokáže jet až patnáct uzlů
a spotřebuje k tomu podstatně méně energie než srovnatelné čluny.
Greenline 33 spotřebuje za rok čtyřikrát méně fosilních paliv než klasický
motorový člun a je-li poháněn elektřinou, nevykazuje vůbec žádné emise.
Během přípravy na výrobu se podařilo několikrát prokázat, že hybridní
diesel-elektrický pohon využívající navíc solární energii je cenově výhodný
a nezvyšuje cenu lodě pro koncové zákazníky. Navíc dokáže zařídit unikátní
zážitek z plavby, během které neobtěžuje své okolí hlukem ani zplodinami, jen
si tak lehce a tiše klouže po vlnách...
Pro koho je určen?
Loď vhodná jak pro začátečníky, tak pokročilé námořníky, vzhledem k poměru cena výkon je ideální i pro rybáře nebo jiné profese, které čluny denně využívají. Samotný model Greenline 33 se hodí pro menší skupiny přátel nebo rodinné vyjížďky.
Jak vychází spotřeba ve srovnání s klasickým motorovým člunem?
Greenline 33 se vydal na třicetipětidenní plavbu společně s klasickým motorovým člunem a jednou plachetnicí. Co se týká produkce škodlivého CO2, vykazuje stejné hodnoty jako plachetnice, a dokonce stejnou spotřebu pohonných látek. Motorák vyprodukoval přibližně pětkrát více CO2 a spotřeboval zhruba sedmkrát více paliva než Greenline 33. V režimu plavby s dieselovým motorem spotřebuje Greenline 33 až čtyřikrát méně nafty na jednu námořní míli než motorové čluny. A ovzduší znečistí dokonce o 75 procent méně než klasický motorák.
Takto nízká spotřeba ale nemůže být způsobena jen využitím hybridního
pohonu. Hlavním
faktorem je patentovaný tvar Superdisplacement trupu, díky němuž je spotřeba
pohonných látek poloviční oproti člunům se srovnatelným výtlakem
a čtvrtinová oproti člunům s polovičním výtlakem a dvojicí
motorů. Během plavby spotřebuje Greenline 33 množství paliva srovnatelné
s plachetnicí stejné velikosti a až desetkrát méně nafty než stejná
loď poháněná dvojicí motorů.
Motor a dojezdová vzdálenost.
Greenline 33 pohání dieselový motor o síle 165 koní se spotřebou méně než
čtyři litry při rychlosti sedmi uzlů. Nádrž vydrží při normální cestovní
rychlosti dojezd až na sedm set kilometrů. Maximální rychlost lodi je patnáct
uzlů. Díky nízké spotřebě a možnosti alternativní elektrické energie se
ale dojezdová vzdálenost může navýšit až na tisíc kilometrů. Podle zkušeností
vydrží jedno tankování takřka na celou sezonu.
Maximální rychlost hybridu jedoucího jen na elektřinu je
šest uzlů a na jedno nabití ujede až dvacet pět námořních mil. Během
jízdy nabíjí elektromotor i ostatní elektrické zařízení lodi solární
panely. A navíc dokážou loď pohánět sice nízkou rychlostí, dosahující
maxima tři a půl uzlu, ale zato zdarma a bez jakýchkoliv emisí
škodlivých plynů. Na střeše lodi je nainstalováno šest standardních
fotovoltaických solárních panelů chlazených vzduchem, které během denního
světla vyrobí až 1,3 kW elektrické energie. Panely kryje 3,2 milimetrů tlustá
vrstva skla, která zaručuje maximální ochranu a minimální nároky na
údržbu. Greenline 33 je vybaven typově stejnými lithiovými bateriemi jako váš
laptop nebo mobilní telefon o kapacitě 240 Ah a se stoprocentní
dobíjitelností.
Pro přepnutí z dieselového pohonu na elektrický stačí pouze přepnout jeden spínač. Elektrický motor navíc tvoří jednu jednotku s elektrickým generátorem, motor o výkonu 7 kW během provozu dodává 5 kW do elektrické sítě lodi. Jako dieselový pohon využívá Greenliner 33 pětiválcový motor Volkswagen.
Greenline 33 je unikátní nejen technologicky, ale je perlou i po stránce designové. Loď samotná je společným dílem loděnice Seaway, divize Volkswagen Marine a designového studia J&J Design. Posledně jmenovaným se vnitřek lodi opravdu povedl, za zmínku podle mě stojí panoramatické kruhové okno v salonu, které mění každou plavbu na nezapomenutelný zážitek. V salonu je kromě řídicího centra pohodlné sezení a kuchyně, v přídi se o několik schodů níž nachází majitelská kajuta s variabilním uspořádáním buď s dvojlůžkem nebo po odsunutí se dvěma samostatnými postelemi. Designových detailů je na lodi tolik, že čtenáře odkážu spíše na fotografie nebo webovou prezentaci.
Převzato a upraveno z: http://www.yacht-magazine.cz