Karavan vám změní život
Už vás nebaví trávit dovolenou v oploceném resortu plném lidí, dopředu zamlouvat termíny a každý den stíhat přijet do hotelu včas. Ve stanu vám je zima, bolí vás záda a s dětmi se tam sotva vejdete. Po celodenním sportování nebo horské túře se nemáte kde umýt a převléknout a když s sebou vezete kola, motorku nebo člun, máte problém se do auta vůbec vejít. Všechny své věci máte na hromadě a místo odpočinku zažíváte na dovolené jen další stres. Gratulujeme. Právě jste se rozhodli pro karavan nebo obytné auto.
Jiný pohled na dovolenou
Pro někoho je karavanink celoživotním stylem, jiný k němu dospěje poté, co už jej klasická dovolená nijak nenaplňuje nebo z výše uvedených důvodů omezuje. Je to však v první řadě koníček, který vám umožní cestovat kdykoli a kamkoli chcete, pobývat na oblíbených místech, podívat se tam, kam vás cestovka nezavede – zkrátka trávit volno přesně tak, jak chcete vy. Nemusíte nic domlouvat a plánovat dopředu. Když máte alespoň hrubou představu kam, stačí se ze dne na den sebrat a jet.
Můžete cestovat o samotě i ve skupinách, kdykoli měnit plány, třeba podle počasí nebo nálady, vzít s sebou sportovní pomůcky, děti i zvířata. A to vše je jen zlomkem z důvodů, proč karavaninku doslova propadá stále více lidí všech věkových i příjmových skupin.
Na druhou stranu je ale karavan nebo obytný automobil také vaší druhou domácností, vyžadující spoustu vybavení, úklid i údržbu. A dále je to technické zařízení podléhající stárnutí, opotřebení a závadám. Uvažujete-li o pořízení obytného vozidla z důvodu ušetření za ubytování, téměř stoprocentně narazíte. Ačkoli nemusí být ani zdaleka zálibou jen pro bohaté, je karavanink finančně náročným koníčkem, u něhož počítat ekonomickou výhodnost rozhodně nemá smysl, a to zejména v případě koupě zcela nového vozidla.
Vyšší spotřeba pohonných hmot, dálniční známky, pojištění, řada nezbytných doplňků, parkovací místo na zimu, pravidelné prohlídky a servis, pneumatiky či výdaje za renovaci starších vozidel jsou jen malým výčtem nákladů, se kterými budete muset počítat. Na druhou misku vah je však nutné položit množství zážitků, volnosti a poznání, které vám karavanink může přinést. Z tohoto pohledu patří karavanink jistě mezi ty lépe ospravedlnitelné výdaje.
Chci obytné vozidlo, kde mám začít?
Parametrů, které zákazníka dělí od nákupu obytného automobilu nebo karavanu, je nepřeberné množství. Ženy se často nechávají unést vzhledem a útulností interiéru, muži zase dají na technické parametry a styl. Jsou zde však desítky parametrů, které je třeba zvážit – počet lůžek, uspořádání interiéru, úložné prostory, koncepce vozu, výbava a mnoho dalších. Při rozhodování, jaký typ vozidla je pro vás nejvhodnější, je vhodné si ujasnit alespoň tyto základní otázky:
- Jakým stylem budeme cestovat (časté přesuny, nebo delší pobyty na místě)?
- Kde budeme nejčastěji nocovat (kempy, nebo volná příroda)?
- V jakém počtu osob budeme jezdit – nyní i za několik let?
- Kolik zavazadel a sportovního vybavení (a jak rozměrných) s sebou chceme vozit?
- Budeme vozidlo využívat i v zimě?
- Jaké rozložení interiéru a lůžek je pro nás nejlepší (vzhledem k věku, rodinnému a zdravotnímu stavu, počtu osob apod.)?
- Jakou výbavu na cestách vyžadujeme, a co naopak oželíme?
- Chceme nový, nebo ojetý vůz? Jaký na něj máme rozpočet?
Pokud si pravdivě zodpovíte výše uvedené otázky, měli byste být schopni si vytvořit základní představu o tom, jaká koncepce obytného vozidla je pro vás nejvhodnější a tímto směrem se při výběru ubírat. Mějte na paměti, že nároky zákazníků se mění s věkem i rodinnou situací, zkuste je proto předvídat – především pak v případě, že vám karavan nebo obytný automobil má sloužit delší dobu. Dítě v rodině vám zcela změní nároky na interiér vozu a přepravní kapacitu, stejně jako náhlá záliba ve windsurfingu, kdy zjistíte, že sice máte uvnitř šest lůžek a klimatizaci, ale surfy není kam uložit.
Výběr ze tří variant
Po přečtení předchozího dotazníku byste měli mít zhruba jasno, co vaše vozidlo musí splňovat. Každá ze tří variant je i přes určité shody určena pro odlišné typy cestovatelů. V početní převaze jsou na současném celoevropském trhu stále karavany (tj. obytné přívěsy), jejich prodeje však v posledních letech neustále mírně klesají a zákazníci se postupně přiklání stále více k obytným automobilům. Karavany ale stále mají obrovskou základnu uživatelů a pro některé typy cestování jsou výrazně vhodnější. Podívejte se na následující srovnání.
Obytný automobil
Je ideální pro takové typy cestovatelů, kteří často mění místo pobytu a jezdí dlouhé trasy i po méně kvalitních a náročnějších silnicích. Umožňuje být méně závislý na vnějších zdrojích energie, trávit noci spíše v přírodě než v kempu či díky výborné izolaci využívat vozidlo aktivně i v zimním období. Je také vhodnější pro přepravu sportovní výbavy, větších zavazadel (motorky, lodě apod.) a zvířat. Obecně nabízí velmi vysoký komfort včetně sociálního zařízení a dostatku úložných prostor. Nabídka značek je veliká, stejně jako půdorysů, úrovní výbav a cenových hladin. Mezi nejčastěji využívané základy těchto vozů patří Fiat Ducato, Ford Transit a Mercedes Sprinter, méně často se pak používají Volkswagen Transporter a Crafter, Iveco Daily nebo Renault Master. K dispozici jsou přední i zadní náhony, dvojmontáže zadních pneumatik i různé typy podvozků. Ty jsou buď originální od automobilky, nebo speciálně upravené pro potřeby obytných vozů – lídrem v této oblasti je firma Al-Ko, která nabízí několik variant s nižším rámem, vylepšeným odpružením apod. Podle nich se může lišit výška, rozměry i koncepce obytné nástavby, stejně jako jízdní stabilita a užitečné zatížení. Nevýhodou obytného automobilu je vysoká pořizovací cena i provozní náklady, jednostranné využití, časté přetěžování vozů do 3,5 t, ale i nutnost sbalit všechno vybavení, pokud chcete z místa kempování zajet na nějaký výlet a pak se vrátit zpět. Proto se často vybavují jízdními koly nebo skútry. Obytné automobily se dělí podle typu nástavby na integrované, polointegrované a alkovnové (viz dále). Hitem posledních sezón jsou víceúčelové plnohodnotné obytné vozy o velikostech malé dodávky.
+ vhodný pro časté a celoroční cestování
+ možnost jízdy a spánku až pro 6 osob
+ snazší přeprava vybavení a zvířat
+ velké množství půdorysů a úrovní výbav
- vyšší cena a provozní náklady, náročnější údržba
- časté problémy s přetěžováním vozů do 3,5 t, drahý provoz vozů nad 3,5 t
Obytná vestavba
Ve světě je proslavil již před šedesáti lety Volkswagen se svým legendárním obytným Transporterem. Obytné vestavby v dodávkách a malých užitkových vozidlech jsou levnější a kompaktnější než klasické obytné automobily, mají levnější provoz, jejich řízení se více blíží osobnímu autu a jsou při kempování méně nápadné. Velkou výhodou je jejich univerzálnost, díky které je mnoho majitelů používá přes týden jako pracovní dodávku a o víkendu jako rodinně-dovolenkový vůz. Na druhou stranu však poskytují jen omezený prostor a výbavu, horší tepelnou izolaci a až na výjimky jsou vhodné jen pro dvě osoby. Uživatelům méně náročným na luxus však nabízí skvělé zázemí pro rychlé cestování i do dobrodružnějších destinací. Vedle továrních vestaveb od zavedených značek jsou oblíbené také domácké úpravy starších dodávek, na trhu jsou však i firmy, které vyrábí pevné, nebo částečně či zcela vyjímatelné vestavby na přání zákazníka. U větších dodávek je zvykem pevné nebo sklopné dvoulůžko vzadu napříč a nouzové lůžko na rozkládací sedací sestavě vpředu, menší dodávky mívají lůžko často umístěné ve zvedací střeše nebo ve zvýšené laminátové střešní nástavbě. Výhodou těchto dodávek je, že jako užitková vozidla mohou být dostupnější pro úvěrové financování. Ačkoli bývají obecně levnější než klasické obytné vozy, mohou být i výrazně dražší – proto je nutné si výhody a nevýhody této koncepce důkladně zvážit.
+ mobilita, jízdní vlastnosti, nízká spotřeba
+ individuální přizpůsobení, nenápadnost, ideální pro cestování „na divoko“
+ univerzální využití v práci i na dovolenou
- méně obytného i spacího prostoru pro více než 2 osoby, méně úložného prostoru
- omezený komfort a výbava v obytné části
- horší izolace a únik tepla přes boční posuvné dveře
Karavan
Obytné přívěsy se v podobě, v jaké je známe dnes, vyrábí již od dvacátých let minulého století. Stále tvoří vůbec nejpočetnější typ obytných vozidel v Evropě. Jsou podstatně levnější než obytné automobily a jejich provozní náklady jsou nízké. Ideálním využitím pro karavan je dovolená, při které si vyberete jedno nebo několik málo míst, kdy na každém z nich strávíte delší dobu, a poté se po kvalitních silnicích přesunete zpět domů. Karavan se nehodí na časté přejezdy, mnoho horských, klikatých či strmých silnic je pro ně uzavřených a jízda s ním vyžaduje velkou dávku řidičských zkušeností, ačkoli dnešní moderní nápravy, bezpečnostní systémy s elektronickou stabilizací a výkonné vozy jízdu s karavany velmi usnadňují. Nabídka karavanů na trhu obsahuje nepřeberné množství velikostí a půdorysů, včetně uspořádání s patrovými postelemi, proto jsou často vybírány páry s dětmi či vnoučaty, pro mnoho lidí je to díky příznivé ceně také vstupní brána do světa karavaninku. Co do komfortu nabízí často větší prostornost než obytné automobily, horší to ale bývá s přepravou větších předmětů. Nejběžnější jsou modely s jednou nápravou, velké přívěsy jsou k dostání i s dvojitou, tzv. tandemovou nápravou. Karavany jsou díky výborné izolaci vhodné i do zimních podmínek, jejich zimní využití však ztěžuje dostupnost některých horských nebo výše položených míst, s nimiž si obytná auta obvykle poradí lépe. Podmínkou pro pohodlné využívání karavanu je proto dostatečně výkonný automobil s tažným zařízením, velkým zavazadelníkem a ideálně i pohonem na všechna čtyři kola. Těžší nebo rozměrnější náklad je vhodné převážet v něm nebo na odpovídajícím nosiči, stejně jako zvířata. Posádku samozřejmě za jízdy v karavanu přepravovat není dovoleno. Jednou z často zmiňovaných výhod karavanu je také to, že po utáboření můžete osobní automobil odpojit a používat jej k výletům a cestování, aniž by bylo nutné balit celou výbavu a opouštět své kempovací místo.
+ nižší pořizovací i provozní náklady
+ prostorný interiér, mnoho variant uspořádání
+ po zaparkování lze používat osobní vůz samostatně
- náročné řízení jízdní soupravy, nevhodný na časté přesuny a méně kvalitní či zimní silnice
- nutnost vlastnit výkonný a prostorný osobní automobil
- složité parkování ve městech, závislost na externích přípojkách a kempech
Nabídku bezmála tří set modelů obytných automobilů, karavanů a obytných vestaveb, které se prodávají na českém trhu, najdete přehledně na jednom místě v novém katalogu KARAVANY 2015, který právě vychází. Další informace najdete na www.camping-cars-caravans.cz.
Autor: redakce Camping, Cars & Caravans
Současně také
Mohlo by vás zajímat
Vybíráme z firem
Data platná pro katalog 2022