Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

Obytný vůz je jako druhá domácnost


Kdy se opět vyplatí kupovat ojetý obytňák? Co rozhodně nevynechat před nákupem? Jaké nové trendy ukázal letošní Caravaning Brno? A proč se Klára Hájek Velinská a Jan Bordovský už těší na příští ročník? Přečtěte si rozhovor s oběma matadory oboru a zakladateli Asociace kempování a karavaningu.


Jaká je dnes v oboru situace? Covid srazil spoustu odvětví na kolena, ale pro karavaning to zjevně neplatí.

KHV: V karavaningu naopak nastal extrémní boom, a to v České republice i v celé Evropě. Letos od ledna do června byl u nás nově registrován stejný počet obytných vozů a přívěsů jako za celý rok 2020, to znamená nárůst o 100 %. Jde o lidi, kteří se do toho rozhodli jít i kvůli covidu.

JB: Covid měl dva dopady. Jednak byl karavaning vnímán jako bezpečné cestování. Zároveň nebyly k dispozici hotely, penziony, nelétalo se. Když někdo chtěl cestovat, obytný vůz byl jednou z mála možných variant. Proto počet pronajímaných aut vzrostl až na dvojnásobek. A na letošních vysokých číslech prodejů se určitě velkou měrou podílely impulsivní nákupy. Lidé, kteří si to mohli dovolit, si koupili obytné auto. Ale koupili to, co bylo na skladě, nemohli si vybírat. Z tohoto důvodu se v horizontu dalších dvou až tří let očekává obrovský převis nabídky ojetých aut. Protože ne všichni tito kupci u nového koníčku zůstanou, takže budou chtít své auto zase prodat.

KHV: S vysokými prodeji nových vozů došlo k tomu, že na trhu nejsou ani kvalitní bazarová auta a jejich ceny šly velmi nahoru. Kupovali si je i lidé, kteří nechtěli čekat na nová auta, nebo si v době covidu chtěli karavaning vyzkoušet. Proto očekáváme, že ceny bazarových aut půjdou rapidně dolů. Bude tady velký převis nabídky, až se spousta těchto lidí bude vracet k tradičnímu cestování. Protože zjistí, že karavaning jako životní styl za prvé není levný a za druhé jim třeba nevyhovuje.

JB: Málokdo si uvědomuje, že dovolená s karavanem je pracná. Vyžaduje od vás naplánovat cestu, auto nabalit a nachystat, každý den se starat, aby mělo všechny potřebné náplně, vypouštět odpad a dopouštět vodu. Hledat místa pro servis, což ubírá čas z poznávání nebo odpočinku. Zazimovat, platit třeba výdaje s pojištěním. Je to jako pořídit si další byt, druhá domácnost se vším všudy. Celý rok, ať se jezdí nebo ne, je kolem auta určitá práce. A ne každý s tím dopředu počítá.

KHV: Rozhodně je potřeba si to nejdřív vyzkoušet, půjčit si auto a jet s ním dřív, než si ho koupíte. Lidé pak třeba zjistí, že jim dispozice vůbec nevyhovuje.

JB: Ne každý si taky uvědomí, že i při dobrých vztazích v rodině není jednoduché vydržet spolu třeba tři týdny v kuse na velmi malém prostoru. V autě nejsou žádné oddělené místnosti, hrozí tam ponorkový stav. Někdo třeba chrápe nebo chodí spát v jinou hodinu, navzájem se ruší. Ne každý snese také vysokou intimitu.

KHV: Auto je vlastně jako váš byt a potřebujete ho mít uzpůsobené svému režimu a chodu rodiny.

Jaké další dopady přináší současný boom kromě očekávatelného poklesu cen ojetin? Lepší se třeba česká infrastruktura pro karavanisty?

KHV: Zlepšila se a hlavně je vidět obrovský zájem posunout ji někam dál. Chci poděkovat krajům, že se o infrastrukturu pro karavaning zajímají a začínají do ní investovat. I díky covidu a problémům se službami si totiž dnes kraje uvědomují, kolik nás karavanistů vlastně je, odhadujeme nějakých 240 tisíc. Víme, že na úrovni krajů budou na služby pro karavanisty vypsány dotační tituly. Ale nejde nám jen o stání, kritická nedostatečnost je v základní infrastruktuře pro vylití chemického WC a znečištěné vody. Naším cílem je, aby na dálnicích a silnicích I. třídy v rámci rekonstrukcí odpočívek vznikly tyto servis pointy. Nepotřebujeme tam stání na spaní, důležité je mít místo, kde za poplatek vylijeme záchod a vodu a jedeme dál.

Co vás letos zaujalo na výstavě Caravaning Brno? Projevily se tu nějaké nové trendy?

JB: Neskutečně mě překvapilo, kolik nakonec přišlo lidí. Caravaning se poprvé ve své historii konal samostatně, bez jakéhokoli doprovodného veletrhu, a ukázalo se, že zájem o tento obor je obrovský. Velice mě těší, že se tu objevují nové malé firmy, které nabízejí nestandardní modely. Není to už jen o standardních obytných autech, ale i o terénních úpravách, střešních stanech, individuálních vestavbách pro různé okrajové skupiny zákazníků. Ukazuje se, že trh už začíná být saturovaný a je dost prostoru pro různé osobní radosti.

KHV: Je tady vidět, že trh roste a karavaning přitahuje další a další cílové skupiny. Není to jen o důchodcích a o lidech, kteří mají dva miliony na obytný vůz a milion na přívěs. Trh počítá už i s lidmi, kteří nemají tolik finančních prostředků. Jsou tady vidět malé přívěsy, různé vestavby a objevuje se tu mnoho nových firem, které pracují právě s touto cílovou kategorií. Všimli si, že je spousta mladých nadšenců, kteří chtějí takto cestovat. Doteď to řešili pokoutně, ale teď už si mohou pořídit profesionální vybavení.

JB:  A ještě jedna důležitá věc. Tady to je vidět docela čerstvě, ale v jiných zemích už to je běžná součást veletrhů karavaningu. Bok po boku obytných aut se vystavují skútry, skládací kola, elektrokola, elektrokoloběžky, paddleboardy, čluny. Karavan je prostředek k tomu, aby člověk mohl na cestě dělat své oblíbené sporty a aktivity. Nejde jen o to jet karavanem, ale dostat se s ním tam, kam potřebuje, včetně vybavení. Na karavaning se nabaluje obrovská spousta dalších aktivit a karavan slouží jako prostředek k nim.

Příští rok se Caravaning bude konat společně s veletrhy GO a REGIONTOUR. Dává vám to smysl?

KHV: Určitě. Vidím obrovský potenciál v domácím cestovním ruchu, který naplňují i karavanisté. Letos jsem jednala s mnoha destinačními agenturami, které se donedávna zaměřovaly hlavně na zahraniční turisty a teď jsou překvapeny zájmem Čechů o dovolenou doma. Zlomilo se to v době covidu. Pro nás karavanisty to znamená, že nám mohou začít připravovat stání a lepší podmínky. Propojení veletrhů Caravaning, GO a REGIONTOUR proto dává obrovský smysl. Lidé z destinací a zástupci cestovního ruchu v regionech uvidí, kolik nás karavanistů je, a věřím, že se naše spolupráce ještě zintenzivní.

JB: O toto spojení jsme usilovali už někdy před osmi lety, protože v zahraničí funguje výborně. Karavaning a cestovní ruch na sebe krásně navazují, protože lidé si jdou vybrat nové auto a zároveň načerpají inspiraci, kam s ním vyjet. Navíc destinace uvidí, že k nim mají zájem jezdit i karavanisté, na které zatím necílili. Díky propojení se otevře velké pole pro další služby jako pojišťovny, prodejce trajektových lístků, pronájmy lodí nebo aut v destinacích. Karavanista totiž někam přijede a tam hledá aktivitu, jak se zabavit. To otevírá obrovský trh, který je u nás zatím neprozkoumaný, třeba i pro restaurace nebo minipivovary. Na veletrzích cestovního ruchu se objeví nová cílová skupina, která tam bude hledat cíle. Takže hurá, že se to povedlo!

 

Datum: 24.10.2021 17:20:00

Současně také

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem

Data platná pro katalog 2022

 

Facebook

Fotogalerie

Video

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště