Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

FRANCHISE MEETING POINT
8.-9.3. 2013

Největší přehlídka franchisových příležitostí v ČR

Fairplay Franchising - 9 pravidel pro partnerský úspěch

 

V rámci doprovodného programu veletrhu FRANCHISE MEETING POINT vystoupí paní Waltraud Martius, mezinárodní franchisová poradkyně, autorka populární knihy FAIRPLAY FRANCHISING.

Nejdůležitější informace z knihy „Fairplay Franchising“, které ve zkrácené formě ukazují jak franchisorům, tak i franchisantům, jak dosáhnout dlouhodobě dobrého franchisového partnerství.
Mag. Waltraud Martius
 

Franchising je model s budoucností: každý, kdo je ochoten vzít na sebe zodpovědnost,  najde ve franchisingu nové šance pro sebe. Ve své nejnovější knize Fairplay Franchising (www.fairplay-franchising.com) se jako první odbornice této oblasti zabývám do detailů tzv. „měkkými“ faktory franchisingu. Základem společného úspěchu je vzájemná úcta a sociálně zodpovědné jednání. Z mého pohledu k tomu existuje 9 faktorů, které ve své knize detailně rozebírám a které je nutno zohlednit. 

1.    Kdo chce krávu dojit, musí ji také krmit
Mají-li se trvale vydělávat peníze, musí být systém dopracovaný a výdělečný. Franchisor musí od počátku chápat, že krávu musí nakrmit, než ji může podojit. Franchisant má právo koupit si hotový a již vyzkoušený systém. 

2.    Tvorba hodnot se zakládá na úctě 
Franchising je práce s lidmi a zakládá se na silných osobních vztazích. Lidé chtějí být bráni vážně, a je nutno je brát vážně – vzájemná úcta je centrálním pojmem franchisingu a angažované partnerství jedním z jeho nejdůležitějších nástrojů. Uznání a úcta vedou k intenzifikaci vazeb mezi frachisingovými partnery a tím k lepší realizaci dané franchisové koncepce. 

3.    Úspěch vyžaduje partnerské vedení 
Ve franchisovém systému jde o zařazení do systému, efektivní je vedení na partnerské bázi, nikoliv striktní hierarchie. Úspěšné franchisové systémy poskytují svým partnerům spoluúčast – vhodnými hesly zde jsou participace a zplnomocnění. 

4.    Franchising je emoční domov 
Důležité je, založit a udržovat obchodní vztahy dobře i na osobní úrovni, tzn. vytvářet důvěru, poskytovat jistotu a pocit bezpečí. Partneři se musí ve franchisovém systému cítit emočně jako doma, identifikovat se se svou společnou značkou, být hrdí na svůj systém a svou značku. Značka rovná se emoce.

5.    Potenciál měkkých faktorů je vyšší, než si lidé myslí
Vedle profesionálního franchisového balíku a systému provozu odpovídajícího trhu přispívají i měkké faktory podstatným způsobem k emoční přitažlivosti franchisového systému. Nejen franchisová smlouva drží systém pohromadě, nýbrž také a právě dobrovolná vazba partnerů k systému, která vyrůstá ze správného jednání. Nejde zde o buď-anebo – důležitá je vyváženost mezi tvrdými a měkkými faktory. Ve správném společenství se z mnoha „já“ stává „my“!

6.    Úspěch a růst přinášejí i rizika
Kdo přemýšlí systematicky, brzo pozná, že růst franchisového systému je doprovázen i masivním přeskupováním. Ke stěžejním úkolům franchisora patři rozšiřování okruhu zúčastněných. Růst však přináší i systematické změny, které je nutno sledovat a směrovat. Důležité je najít správnou míru růstu.

7.    Systémové vedení a síťové myšlení vytvářejí náskok
“None of us is as good as all of us” – Ray Kroc, vynálezce a zakladatel franchisového systému společnosti Mc Donald’s pravděpodobně jako první pochopil, o co ve franchisingu jde: nikdo z nás jednotlivě není tak dobrý jako my všichni dohromady. Není důležité jen to, aby franchisor věděl, čím jeho partneři dosáhnou úspěchu. Musí také uznat, že ti, kteří jeho koncepci realizují, mají také podstatný podíl na úspěchu. Důsledná realizace myšlenky prosíťování je základem systémového vedení.

8.    Každý úspěch má svá pravidla
Čím jasněji jsou formulované tvrdé faktory, o to volněji se může postupovat při realizaci. Není úspěchu bez pravidel. Pravidla a podmínky musí být předem stanoveny a musí být vysvětlitelné a pochopitelné, aby byly dodržovány. Toto je úzce propojené se stálou komunikací, školením a vzděláváním. Pravidla jsou pro systém životně důležitá, jsou základem úspěšného partnerství!

9.    Důslednost je důležitější než přísnost
Důslednost neznamená zatvrzelost. Některé prvky franchisového systému jsou pro úspěch tak podstatné, že jejich realizace a inovace je povinností.  Franchisanti musí pochopit, že když franchisové systémy se řídi jistými zákonitostmi a lidé jistými pravidly, pak pro ně orientace, začlenění bude snazší. Důležité je chovat se jednoznačně a být důsledný. Důslednost umožňuje dodržování pravidel a kontrolu jejich dodržování uctivým způsobem.

Výhledy
Vysoká motivovanost zúčastněných partnerů a téměř nutný růst udělají franchising nejúspěšnější formou prodeje a podnikání budoucnosti. Prosadí se ovšem pouze ty systémy, které naleznou vyváženou rovnováhu mezi tvrdými faktory, jako jsou dobrá marketingová kompetence, komplexní orientace na regionální trh franchisanta a důsledné prosazování franchisové koncepce na trhu – a měkkými faktory, jako je partnerská firemní kultura založená na vzájemné úctě.
Publikace „Fairplay Franchising“ je – možná vyjádřeno poněkud pateticky – moje zcela osobní „vyznání víry“ na téma franchising. Mých více než 1200 poradenských projektů za posledních 25 let je potvrzením tohoto způsobu myšlení. Jasná koncepce a fungující typ provozu samy nestačí. Vytvářet důvěru, poskytovat jistoty, zajistit pocit bezpečí, úcta a uznání, participace a zplnomocnění – tyto měkké faktory jsou v úspěšném franchisovém systému důležitější než kdykoliv předtím.

Fairplay Franchising
Mag. Waltraud Martius
SYNCON International Franchise Consultants
www.fairplay-franchising.com
www.syncon.at


„V knize Fairplay Franchising autorka Waltraud Martius velice fundovaně, na základě reálné praxe popsala, jak funguje partnerský franchising. Že takové partnerství v systému je pro realizaci společného obchodního úspěchu nutné, o tom se mezi chytrými franchisingovými podnikateli nepochybuje. Diskuse se však vedou o způsobu realizace. Zde cestu ukazuje paní Waltraud Martius."
Torben L. Brodersen, jednatel, Deutscher Franchise-Verband e.V. (Německý franchisový svaz)

„Kniha Fairplay Franchising má za sebou již druhé vydání a značnou poptávku v Evropě. Dle mého odborného názoru mezinárodního franchisového poradce, který se pohybuje v této branži již více než 20 let, je to jedna z nejlepších knih o franchisingu a franchisovém podnikání na trhu.
Ing. Aleš Tulpa, jednatel AVEX systems s.r.o.

FMP 2013

FMP

PRO VYSTAVOVATELE

Pro novináře

Záštita akce

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Hospodářská komora ČR

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Odborní partneři




Mohlo by vás zajímat

Fotogalerie FMP

VIDEO - FMP

Partneři veletrhu

Mediální partneři

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště