FRANCHISE MEETING POINT
8.-9.3. 2013
Největší přehlídka franchisových příležitostí v ČR
Fairplay Franchising - 9 pravidel pro partnerský úspěch
V rámci doprovodného programu veletrhu FRANCHISE MEETING POINT vystoupí paní Waltraud Martius, mezinárodní franchisová poradkyně, autorka populární knihy FAIRPLAY FRANCHISING.
Nejdůležitější informace z knihy „Fairplay Franchising“, které ve
zkrácené formě ukazují jak franchisorům, tak i franchisantům, jak dosáhnout
dlouhodobě dobrého franchisového partnerství.
Mag. Waltraud
Martius
Franchising je model s budoucností: každý, kdo je ochoten vzít na sebe zodpovědnost, najde ve franchisingu nové šance pro sebe. Ve své nejnovější knize Fairplay Franchising (www.fairplay-franchising.com) se jako první odbornice této oblasti zabývám do detailů tzv. „měkkými“ faktory franchisingu. Základem společného úspěchu je vzájemná úcta a sociálně zodpovědné jednání. Z mého pohledu k tomu existuje 9 faktorů, které ve své knize detailně rozebírám a které je nutno zohlednit.
1.
Kdo
chce krávu dojit, musí ji také krmit
Mají-li se trvale vydělávat peníze, musí být
systém dopracovaný a výdělečný. Franchisor musí od počátku chápat, že krávu
musí nakrmit, než ji může podojit. Franchisant má právo koupit si hotový a již
vyzkoušený systém.
2. Tvorba hodnot se zakládá na úctě
Franchising je práce s lidmi a zakládá se na
silných osobních vztazích. Lidé chtějí být bráni vážně, a je nutno je brát
vážně – vzájemná úcta je centrálním pojmem franchisingu a angažované
partnerství jedním z jeho nejdůležitějších nástrojů. Uznání
a úcta vedou k intenzifikaci vazeb mezi frachisingovými partnery a tím
k lepší realizaci dané franchisové koncepce.
3. Úspěch vyžaduje partnerské vedení
Ve franchisovém systému jde o zařazení do systému,
efektivní je vedení na partnerské bázi, nikoliv striktní hierarchie. Úspěšné
franchisové systémy poskytují svým partnerům spoluúčast – vhodnými hesly zde
jsou participace a zplnomocnění.
4. Franchising je emoční domov
Důležité je, založit a udržovat obchodní vztahy
dobře i na osobní úrovni, tzn. vytvářet důvěru, poskytovat jistotu a pocit
bezpečí. Partneři se musí ve franchisovém systému cítit
emočně jako doma, identifikovat se se svou společnou značkou, být
hrdí na svůj systém a svou značku.
Značka rovná se emoce.
5. Potenciál měkkých faktorů je vyšší, než si lidé
myslí
Vedle profesionálního franchisového balíku a
systému provozu odpovídajícího trhu přispívají i měkké faktory podstatným
způsobem k emoční přitažlivosti franchisového systému. Nejen
franchisová smlouva drží systém pohromadě, nýbrž také a právě dobrovolná vazba
partnerů k systému, která vyrůstá ze správného jednání. Nejde
zde o buď-anebo – důležitá je vyváženost mezi tvrdými a měkkými faktory. Ve
správném společenství se z mnoha „já“ stává „my“!
6. Úspěch a růst přinášejí i rizika
Kdo přemýšlí systematicky, brzo pozná, že růst
franchisového systému je doprovázen i masivním přeskupováním. Ke
stěžejním úkolům franchisora patři rozšiřování okruhu zúčastněných. Růst
však přináší i systematické změny, které je nutno sledovat a směrovat. Důležité
je najít správnou míru růstu.
7. Systémové vedení a síťové myšlení vytvářejí náskok
“None of us is as good as all of us” – Ray Kroc,
vynálezce a zakladatel franchisového systému společnosti Mc Donald’s pravděpodobně
jako první pochopil, o co ve franchisingu jde: nikdo z nás jednotlivě
není tak dobrý jako my všichni dohromady. Není důležité jen to, aby
franchisor věděl, čím jeho partneři dosáhnou úspěchu. Musí
také uznat, že ti, kteří jeho koncepci realizují, mají také podstatný podíl na
úspěchu. Důsledná realizace myšlenky prosíťování je
základem systémového vedení.
8. Každý úspěch má svá pravidla
Čím jasněji jsou formulované tvrdé faktory, o to
volněji se může postupovat při realizaci. Není úspěchu bez pravidel. Pravidla
a podmínky musí být předem stanoveny a musí být vysvětlitelné a pochopitelné,
aby byly dodržovány. Toto je úzce propojené se stálou komunikací,
školením a vzděláváním. Pravidla jsou pro systém životně důležitá, jsou
základem úspěšného partnerství!
9. Důslednost je důležitější než přísnost
Důslednost neznamená zatvrzelost. Některé
prvky franchisového systému jsou pro úspěch tak podstatné, že jejich realizace
a inovace je povinností. Franchisanti
musí pochopit, že když franchisové systémy se řídi jistými zákonitostmi a lidé
jistými pravidly, pak pro ně orientace, začlenění bude snazší. Důležité
je chovat se jednoznačně a být důsledný. Důslednost umožňuje
dodržování pravidel a kontrolu jejich dodržování uctivým způsobem.
Výhledy
Vysoká motivovanost zúčastněných partnerů a téměř
nutný růst udělají franchising nejúspěšnější formou prodeje a podnikání
budoucnosti. Prosadí se ovšem pouze ty systémy, které naleznou
vyváženou rovnováhu mezi tvrdými faktory, jako jsou dobrá marketingová
kompetence, komplexní orientace na regionální trh franchisanta a důsledné
prosazování franchisové koncepce na trhu – a měkkými faktory, jako je
partnerská firemní kultura založená na vzájemné úctě.
Publikace „Fairplay Franchising“ je – možná
vyjádřeno poněkud pateticky – moje zcela osobní „vyznání víry“ na téma
franchising. Mých více než 1200 poradenských projektů za
posledních 25 let je potvrzením tohoto způsobu myšlení. Jasná
koncepce a fungující typ provozu samy nestačí. Vytvářet důvěru, poskytovat
jistoty, zajistit pocit bezpečí, úcta a uznání, participace a zplnomocnění –
tyto měkké faktory jsou v úspěšném franchisovém systému důležitější než
kdykoliv předtím.
Fairplay Franchising
Mag. Waltraud Martius
SYNCON International Franchise Consultants
www.fairplay-franchising.com
www.syncon.at
„V knize Fairplay Franchising autorka Waltraud Martius velice fundovaně, na
základě reálné praxe popsala, jak funguje partnerský franchising. Že takové partnerství v systému je pro
realizaci společného obchodního úspěchu nutné, o tom se mezi chytrými franchisingovými
podnikateli nepochybuje. Diskuse
se však vedou o způsobu realizace. Zde cestu ukazuje paní Waltraud Martius."
Torben L. Brodersen, jednatel,
Deutscher Franchise-Verband e.V. (Německý franchisový svaz)
„Kniha Fairplay Franchising má za sebou již druhé vydání a značnou poptávku
v Evropě. Dle mého odborného názoru mezinárodního franchisového poradce, který
se pohybuje v této branži již více než 20 let, je to jedna z nejlepších knih o
franchisingu a franchisovém podnikání na trhu.
Ing. Aleš Tulpa, jednatel AVEX systems s.r.o.