Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

FRANCHISE MEETING POINT
8.-9.3. 2013

Největší přehlídka franchisových příležitostí v ČR

Franchising se v ČR úspěšně rozvíjí

 

Už přes dvacet let se zabývá AVEX systems s.r.o. franchisovým poradenstvím, vyhledáváním a zprostředkováním těchto systémů, vývojem a zdokonalováním franchisových konceptů a přípravou konferencí, workshopů a veletrhů v tomto oboru. V poslední době AVEX spolupracuje s poradenskými kancelářemi v zahraničí, čímž se tyto koncepty dále vyvíjejí.

„V uplynulých patnácti letech jsme podporovali vývoj českých franchisových konceptů. Radíme zájemcům jak vybudovat kvalitní systém, a naopak zahraničním zájemcům vyhledáváme české a slovenské partnery, kteří by byli pro ně vhodnými spolupracovníky. Toto téma v současnosti začíná být pro malé a střední podnikatele u nás velmi zajímavé,“ řekl jednatel společnosti AVEX In. Aleš Tulpa.  Dokumentuje to i statistika – v roce 2000 bylo v ČR 50 franchisových firem, o pět let později dvakrát tolik a v současnosti jich působí na českém trhu 200 a ve Slovenské republice 100.

Nejčastěji se tyto systémy uplatňují ve službách a v maloobchodě, přičemž ten tvoří asi 60 procent konceptů. Ve světě jich funguje asi 16 000 a zasahují už do všech oblastí, například v Americe dokonce do provozu věznic. Zajímavé je, že Česká republika ve svém vývoji kopíruje některé zahraniční země nám podobné co do počtu obyvatel. Například v Belgii je přes 450 franchisových konceptů, a to i v oblastech, které u nás vůbec neexistují. „Lze proto očekávat, že se tato situace bude u nás také rozvíjet tímto směrem. Například v ČR už existují výrobci, kteří pro své produkty vyvíjí distribuční kanály formou franchise do dalších prodejen. Jde tedy o maloobchod, ale vyvíjí jej výrobce,“ řekl Tulpa.

Největší problém při franchise je financování, jedná se o bariéru v případě půjčování kapitálu. Banky totiž peníze malým či středním podnikatelům půjčují velmi opatrně, přičemž někdy stačí na rozjetí tohoto systému jen sto tisíc korun, někdy je však třeba mnohem více. Byli bychom mnohem dál, jako například Belgie nebo Portugalsko, kdyby se tato situace v tomto směru zlepšila.

„Pokud je dobrá franchise, která se léta vyvíjí a bylo do ní vloženo mnoho prostředků, výsledkem je, že má v balíčku vše. Nový příjemce franchise dostane koncept, know-how, design pro prodejnu, prakticky vše, co potřebuje. Může tedy začít podnikat během dvou tří měsíců. Fakt je, že celosvětově pouze asi šest procent konceptů má ekonomické potíže. Většinou si to ale tito příjemci sami zaviní. V České republice však neznám takový případ,“ doplnil Tulpa.

Ing. Aleš Tulpa je mezinárodní franchisový poradce, bývalý generální ředitel OBI a QUELLE ČR, ex-prezident ČAF, člen Franchise Pool International Německo a kooperační partner SYNCON, Rakousko-International Franchise Consultants.

FMP 2013

FMP

PRO VYSTAVOVATELE

Pro novináře

Záštita akce

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Hospodářská komora ČR

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Odborní partneři




Mohlo by vás zajímat

Fotogalerie FMP

VIDEO - FMP

Partneři veletrhu

Mediální partneři

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště