GO
2.-5.11. 2023
Veletrh průmyslu cestovního ruchu
REGIONTOUR
2.-5.11. 2023
Veletrh turistických možností v regionech
Poznejte kouzlo létání
Novinkou chystaných veletrhů GO a Regiontour je festivalový pavilon F, který slibuje zážitky pro celou rodinu. Sekci letectví si pod patronát vzal brněnský Aeroklub Brno-Medlánky. Ústředním bodem expozice bude legendární kluzák L-13 Blaník.
„Zastupujeme sportovní, zejména bezmotorového létání, proto leteckou techniku zastoupí kluzák. Návštěvníci také uvidí tematická videa z létání našich pilotů v České republice i v zahraničí,“ popsal David Trnečka z AK Medlánky. Kdo by si troufnul na pilotní výcvik, v „efku“ se dozví vše potřebné a od těch nejpovolanějších – v Medlánkách jej pro budoucí piloty větronů pořádají každoročně.
Součástí prezentace bude i představení Asociace leteckých provozovatelů České republiky, která zastřešuje organizace v ČR spojené se sportovním létáním. „Asociace poskytla informační materiály o své činnosti a výběr nejznámějších českých leteckých periodik,“ dodal Trnečka.
Létání v Medlánkách
Prostory medláneckého aeroklubu zná každý, kdo se vypravil na procházku z Medlánek do Bystrce. Na stejné místě funguje už 93 let. Za skutečný začátek historie medláneckého letiště je považováno uspořádání I. Národní soutěže plachtových letadel u Brna ve dnech 18.10. – 2.11. 1924, které se zúčastnilo 8 kluzáků. Má za sebou bohatou historii. Dnes dobrovolníci aeroklubu pečují o více než dvacet kluzáků, včetně cenných letuschopných historických veteránů. Mezi ty vzácnější historické kousky patří větroň Z-24 Krajánek, LF-107 Luňák, LF-109 Pionýr, LG-125/425 Šohaj či VT-116 Orlík. Na všech strojích nalétají medlánečtí piloti přes dva tisíce hodin ročně a pravidelně se umísťují na předních místech v plachtařských soutěžích a národních mistrovstvích. K nevšedním oceněním členů aeroklubu náleží hlavní cena Českého klubu Fair play při Českém olympijském výboru udělená roku 2002 a umístění v celosvětové soutěži Barron Hilton Cup v roce 2005. Kromě pilotních kurzů nabízí také lety pořádané za účelem fotografování a lety na historických kluzácích, což je v naší republice ojedinělé. Velmi oblíbené a krásné na podívání jsou Oldtimer víkendy, kdy se do Medlánek slétávají historické stroje.
Ikona L-13 Blaník
A proč se na veletrzích bude blýskat právě větroň L-13 Blaník? Jde o českou ikonu, celokovový dvousedadlový kluzák určený převážně pro výcvikové a rekreační létání.
V roce 1954 začal vznikat v konstrukční kanceláři Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu VZUL v Praze-Letňanech pod vedení hlavního konstruktéra Ing. Karla Dlouhého. O tři roky později si dokumentaci převzal tehdejší Let Kunovice a v roce 1958 se začalo se sériovou výrobou. „Blaníků“ vyšlo do roku 1978 z továrny více než dva a půl tisíce a prodaly se do čtyřiceti států světa. Tím se řadí mezi nejúspěšnější výrobky českého leteckého průmyslu. V osmdesátých letech prošel kluzák několika úpravami a na svět přišly modely L-13A a Let L-23 Super Blaník. Stroje mohou létat dodnes, ale pouze pro nákladné zhruba 400 tisícové úpravě. K té se musí přistupovat po roce 2010, kdy po nehodě L-13 Blaník v Rakousku rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost v letectví (EASA) o pozastavení letecké způsobilosti všech L-13 a L-13A. Do vzduchu mohou opět jen po splnění mnoha podmínek.
Pilotní průkaz
Pokud by vás lákalo nechat se s kluzákem unášet vzdušnými proudy, není problém. Aeroklub se každoročně rozšiřuje o další nadšené letce – amatéry, pro něž pořádá výcvik kluzáků i motorových kluzáků. „Do výcviku přijímáme žáky od 14 do 100 roků, pilotní průkaz lze získat od 16 let věku. Zahajuje se v zimě teoretickou výukou, na kterou na jaře navazuje praktický výcvik na kluzácích Bergfalke, L-13 a L-23. Létá se podle navijákové osnovy, která ve srovnání s aerovlekovou osnovou žákům nabízí větší počet vzletů a přistání denně a lepší ekonomické podmínky. Žáci obvykle získají pilotní licenci v průběhu sezóny, v níž s létáním začali,“ popsal Trnečka.
Současně také
Caravaning Brno
2.-5.11.2023
Mohlo by vás zajímat
Vybíráme z firem