IDET
24.-26.5. 2023
Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky
Export vojenského materiálu od českých firem stále roste
České zbrojařské firmy vyvezly loni vojenský materiál za 11,8 miliardy korun, což je o 4,2 miliardy více než před rokem. Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP) předpokládá, že v tomto roce export opět vzroste, a to na rekordní částku kolem 14 miliard korun. Řekl to na veletrhu IDET prezident asociace Jiří Hynek.
Vojenský materiál bude podle něho v příštím období směřovat zřejmě do Asie a Afriky. V minulých dvou letech směřoval tento materiál asi z 30 procent do států Evropské unie, z 20 procent do Asie a na Blízký východ a z deseti procent do USA. Přičemž čtvrtinu exportu tvořila letecká technika, pětinu pozemní vozidla, následovala elektronika, munice a ruční palné zbraně.
V současnosti odběratelé rozšiřují objednávky. Nestačí jim už pouze nákup vojenské techniky, ale požadují různá školení osob, vybudování opravárenských závodů nebo přenos části výroby. „Čím dále více států nechce být závislých na dodavateli a chtějí mít výrobní a opravárenské kapacity na svém území. V tom spočívá konkurenční výhoda českých firem. Proti našim západním konkurentům jsme ochotni těmto požadavkům vyhovět. Očekáváme, že tyto požadavky se v budoucnu stanou naprosto běžnými," řekl Hynek. Většina českých firem sdružených v asociaci má i vlastní významný podíl civilní výroby. AOBP sdružuje stovku firem, celkově je v nich zaměstnáno zhruba 22.000 lidí. Z těch se 20 procent podílí na vojenské výrobě. Obrat těchto firem podle odhadu dosahuje kolem 90 miliard korun.
„Atypickým znakem českého obranného průmyslu je velmi vysoký podíl exportu odhadovaný na 90 procent celkové produkce ve srovnání s tuzemským trhem. V ostatních státech toto číslo dosahuje méně než 30 procent. Je to částečně zaviněno malým tuzemským trhem a jeho nestabilitou, jako jsou časté změny v rozpočtu a koncepci, dlouhodobě chybějící střednědobý plán,“ dodal Hynek. Druhý aspekt, který významně posiluje export, je to, že čeští výrobci v dobách krize prošli restrukturalizací a získávají zahraniční zákazníky především díky dobrému poměru kvality a ceny. Ukrajinská krize se zatím do zvýšené poptávky nepromítla, ale zřejmě k tomu dojde letos.
Podle Hynka při získávání zakázek pro potřeby NATO panuje mnohdy značná byrokracie, což naše firmy v některých případech odrazuje. Je třeba, aby se výběrových řízení účastnily, a to i menších zakázek do 25 000 euro. Tím získají renomé a zkušenosti a jsou zařazeni do seznamu CNAD, kterým automaticky posílá nabídky na další zakázky.