BVV v médiích
100ries. Příběhy průmyslových legend
OBRAZEM: Zlaté české ruce. Prohlédněte si klenoty tuzemského průmyslu
05. října 2018, iDNES.cz
To nejlepší, co za sto let existence vytvořil československý průmysl, předvedla výstava 100ries na Mezinárodním strojírenském veletrhu na brněnském výstavišti. Podívejte se na vybrané výtvory, které dokázaly oslnit nebo výrazně ovlivnily život v Československu.
Výstava 100ries připomíná i příběhy talentů zničených režimem
Tři příběhy talentovaných designérů a vynálezců, které komunistický režim místo ocenění zničil, připomíná kromě jiného výstava 100ries na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Mezi stovkou exponátů, tedy ikonických značek československého průmyslu jsou i Aero 750 Sport Coupé Oldřicha Uhlíka, Aero 50 Dynamik Josefa Sodomky a tryskový stav Vladimíra Svatého. Ani jeden z mužů se ale za svůj talent a nápady od komunistického režimu nedočkal ocenění.
"To, že se tři takové osudy sešly na jednom místě, nebyl náš záměr. Pátrali jsme v první řadě po ikonických značkách československého průmyslu. Všechny tři výrobky mezi tyto ikony jednoznačně patří, životní příběhy jejich autorů jsou jen vedlejší linií, která se výstavou prolnula," řekl dnes ČTK vedoucí projektu 100ries a mluvčí výstaviště Jiří Smetana.
Otec Josefa Sodomky vlastnil firmu na výrobu kočárů, Sodomka tak pod značkou Carroserie Sodomka vyrobil v letech 1939 až 1941 pravděpodobně osm až devět aerodynamických vozů Aero 50 Dynamik. Podle dostupných informací se zachovaly dva, jeden je ve Spojených státech, druhý je nyní k vidění v Brně. Po roce 1948 Sodomkův podnik komunisté znárodnili a časem začlenili pod jednotnou značku Karosa. Sodomku StB v roce 1950 zatkla údajně pro hospodářské delikty a pokus o útěk za hranice. Po třech letech ve vězení nastoupil jako konstruktér u Liazu a v roce 1965 zemřel.
Podobný osud měl také Oldřich Uhlík. I jeho otec vlastnil firmu na výrobu kočárů, Uhlík si ale v roce 1921 založil vlastní firmu Karosa, v níž spatřilo světlo světa Aero 750 Sport Coupé. I jeho o firmu připravilo znárodnění, navíc se z něj stal třídní nepřítel, byl zatčen a musel se vystěhovat z Prahy. Zemřel v roce 1964.
Vladimír Svatý svůj tryskový stav vymyslel v tkalcovně svého otce a nechal si jej v roce 1947 patentovat. Tento patent byl nicméně za symbolickou jednu korunu prodán do strojíren ve Zlíně a od té doby na něm vydělával podnik zahraničního obchodu a textilní gigant Elitex.
"Jeho osud se podobá osudu Otto Wichterleho. Kdyby se svými vynálezy přišli v nějaké tržní ekonomice, stali by se z nich velmi bohatí lidé a jejich vynálezy by byly mnohem lépe ekonomicky zužitkovány," dodal Smetana.
Výstava 100ries představuje 100 legend československého průmyslu a trvá do pátku stejně jako Mezinárodní strojírenský veletrh.
Repliku sochy Masaryka v Brně frézuje robot, který měří tři metry. Bude mu to trvat pět dní
03. října 2018, byznys.ihned.cz
Hned po zahájení brněnského strojírenského veletrhu začal na výstavišti pracovat robot, který frézováním dokončuje repliku sochy prvního československého prezidenta Tomáše G. Masaryka. Její originál od sochaře Otakara Španiela už na výstavišti v roce 1928 stál. Třímetrová kulová frézka repliku dokončí v pátek, kdy největší středoevropské setkání strojařů skončí. Za vytvořením repliky sochy stojí firma MCAE Systems, která se věnuje 3D tisku a zastupuje v Česku přední světové značky spojené s touto technologií.
Vytvoření sochy, která se v minulosti ztratila, si objednalo přímo brněnské výstaviště. Při jejím obnovení se skenoval zachovaný sádrový model nalezený loni v Národním muzeu. Robot již před zahájením veletrhu stejnou repliku Masarykovy sochy vytvořil a návštěvníci tak budou moci obě verze porovnat. Veletrhy Brno počítají i s tím, že si nechají podle této sochy odlít její bronzovou kopii.
Technologie 3D tisku se rozvíjí něco přes dvacet let a patří k těm, jež se často spojují s průmyslem 4.0. Stejně jako robotizace a digitalizace výroby. A podobně jako u IT technologií nebo mobilních telefonů i ve 3D tisku probíhá rychlý vývoj, kdy se zařízení pro tisk stále zmenšují. Původním impulzem pro jeho rozvoj bylo hlavně zrychlení vývoje prototypů. Vývojáři jsou dodnes celosvětově ti, kteří technologii nejvíce využívají.
"3D tisk nahradí řadu technologií, které se nyní při výrobě využívají. Bude to kvůli zrychlení výroby a její opakovatelnosti. Velkou výhodou 3D tiskáren je také snadná obsluha," vyjmenovává některé z předností Helena Matalová, marketingová manažerka společnosti MCAE Systems. Firma z Kuřimi u Brna vznikla v roce 1995. Podnik, který má obrat kolem 250 milionů korun, se před pěti lety rozšířil do Mladé Boleslavi a minulý rok začal prodávat také na Slovensku. Mezi jeho významné zákazníky patří automobilka Škoda Auto nebo výrobce kuchyňských potřeb Tescoma.
Podle Heleny Matalové má zatím v tuzemsku největší zájem o 3D tisk automobilový průmysl, další důležitou skupinou zákazníků jsou pak české školy. Firma rovněž často spolupracuje s umělci na projektech jako je nynější replika Masarykovy sochy. "Jde sice o jednorázové věci, ale je to pro nás zajímavé kvůli netradičnímu použití technologií," dodala Matalová. Jedním z takových projektů bylo v minulosti třeba skenování jedné ze soch na pražském Karlově mostě, která se převedla do digitální podoby.
Jedním z trendů ve 3D tisku je aditivní výroba. MCAE System letos v Brně získala zlatou medaili za inovaci právě za kovový 3D tisk. V jeho budoucí větší rozšíření v průmyslu moravská firma hodně věří. "Zatím je to stále malý trh, ale meziročně vzrostl na celém světě o třetinu," řekla Matalová. Od minulého roku spolupracuje MCAE Systems s americkým výrobcem Desktop Metal, který tuhle technologii dále zlevňuje a umožňuje její použití i v kancelářském prostředí. Výhledově pak firma vyvíjí i stroj pro velkosériovou výrobu, která by s trhem mohla dál zahýbat.
Součástky vyrobené kovovým 3D tiskem nejsou v Česku úplnou novinkou. Například před dvěma lety je použila při generální opravě městské Teplárny Brno německá firma Siemens, která s technologií experimentuje při výrobě plynových turbín. "Očekáváme, že významné části plynových turbín budeme vyrábět pomocí 3D tisku, který se začne používat i jako standardní výrobní metoda při opravách dílů," řekl již dříve HN Sebastian Piegert, který má v Siemensu na starosti oddělení věnující se 3D tisku.
V Česku hodlá 3D tisk při výrobě leteckých motorů použít i společnost GE Aviation, která chystá výrobu nových turbovrtulových motorů. Díky kovovému 3D tisku bude moci využít méně součástek, což sníží chvění motoru i jeho hmotnost.
Sochu Masaryka na strojírenském veletrhu frézuje robot Kuka: Prezident v Brně už zůstane
02. října 2018, Blesk.cz
Zlaté české ručičky! Třímetrový robot Kuka se na brněnském výstavišti pustil do ojedinělé mise - frézování sochy prvního československého prezidenta T. G. Masaryka. S jemnými detaily stroji pomůže sochař Ladislav Jezbera. „Při práci kontroluji počítač, kde jsou nejmenší detaily,“ svěřil se. Výsledkem bude dokonalá kopie sochy Masaryka, jejíž originál od Otakara Španiela zdobil výstaviště před 90 lety při otevření areálu. Socha, která je prvořadou atrakcí strojírenského veletrhu, bude hotová v pátek a už tu zůstane.
Frézování prezidenta láká stovky zvědavců. TGM stojí za skleněnou stěnou. Kolemjdoucí nevěřícně sledují, jak se na podstavci otáčí kolem své osy. Robot Kuka pracuje přesně jako chirurg. Modelářskou hlínu tvaruje s hodinářskou přesností. Sochá podle Španielova modelu, který objevili loni historici v Národním muzeu. „Podle něj jsme vytvořili počítačový model a ve speciálním sofwaru naprogramovali frézování sochy,“ pochlubil se Miloslav Drápela, ředitel kuřimské společnosti MCAE systems, které šikovný robot-sochař patří. Bronzový Masaryk odlitý podle brněnské Španielovy sochy stojí u Salmova paláce na Hradčanském náměstí v Praze.
Příběh ztraceného TGM
Když v Brně v květnu 1928 otevírali výstaviště, Masaryk u toho osobně nebyl, poprvé přijel až v červnu. Na davy návštěvníků ale od prvního dne shlížel ve své sádrové podobě. Nadživotní socha stála v rotundě pavilonu A. Pak se záhadně ztratila, neznámo kam. Historici loni v pražském Národním muzeu zjistili, že šlo o sádrový odlitek Otakara Španiela – a podle něj nyní robot Masaryka frézuje. Jak socha vzniká? Sochařům jdou na ruku 3D technologie. Ve speciálním počítačovém programu inženýři naprogramovali obráběcí postupy pro frézování robotem. Průmyslový robot Kuka pak frézuje sochu ze snadno opracovatelného polyuretanu. Po vytmelení hlínou přijdou na řadu šikovné ruce sochaře, který ručně dodělá jen ty nejjemnější detaily.
Sto let ve sto příbězích jedinečných strojů
Jubilejní strojírenský veletrh letos doplní unikátní výstava 100ries. Ta návštěvníkům „odvypráví“ 100 příběhů českých a slovenských průmyslových legend uplynulého století. Obě země tak společně oslaví vznik Československa.
Cílem výstavy je vytvořit pomyslný oblouk nad celým stoletím českého a slovenského průmyslu. Dokonale tuto symboliku naplní projekt TGM90, který bude hlavním lákadlem výstavy. Od pondělního dopoledne až do pátku bude více než třímetrový robot před zraky návštěvníků frézovat repliku sochy Tomáše Garrigua Masaryka od sochaře Otakara Španiela, která byla v Brně vystavena v roce 1928. Originál i bronzové odlitky jsou ztracené, replika ale může vzniknout díky 3D technologiím. „Podkladem pro výrobu sochy jsou data získaná 3D skenerem z modelu sochy uchovaného v depozitáři Národního muzea. Počítačový model pak putoval do speciálního softwaru, ve kterém byly naprogramovány obráběcí strategie pro frézování robotem. Průmyslový robot Kuka následně vyfrézuje objekt,“ popisuje ředitel společnosti MCAE Systems Miloslav Drápela.
Podle ředitele marketingu a komunikace společnosti Veletrhy Brno Jiřího Smetany byly stroje a příběhy vybrány napříč průmyslovými obory. „Chybět nebudou samozřejmě dopravní stroje od osobních aut přes nákladní vozy, autobusy, vlaky až po letadla, ale i populární kolo Favorit. Představíme samozřejmě i slavné československé obráběcí stroje, elektrotechnické exponáty nebo tryskový stav,“ říká.
Na čtyři tisíc čtverečních metrů výstavní plochy se vešlo přes 45 reálných exponátů, další představí výstava rozšířené reality Czech Innovation Expo. Mezi exponáty bude 11 světových unikátů, které existují pouze v jediném exempláři nebo mají zcela jedinečnou historii. Čestné místo mezi nimi zaujímá Tatra T87 nejslavnější československé cestovatelské dvojice Hanzelky & Zikmunda. Stejně jako při prvním Mezinárodním strojírenském veletrhu v roce 1959 bude nad hlavami návštěvníků zavěšen větroň Blaník L 13.
Slovenská strana například přiveze první sériově vyráběný osobní vůz na Slovensku Škoda 743 Garde se sériovým číslem 00001, návštěvníci uvidí také unikátní meziválečné vozy s aerodynamickými karoseriemi – Aero 50 Dynamik a Aero 750 Sport Coupé karosářů Josefa Sodomky a Oldřicha Uhlíka
Velkou pozornost budí na strojírenském veletrhu vlak Stříbrný šíp
Mimořádnou pozornost budí na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně vlak Stříbrný šíp, tedy motorový vůz vyrobený firmou ČKD v roce 1939. Je součástí výstavy 100ries, která připomíná výjimečné výrobky československého průmyslu. Podle manažera produktu ČD Nostalgie Marka Plochého by se s ním řada lidí chtěla svézt, nicméně jde o tak výjimečné vozidlo, že pronájem na jeden den stojí desítky tisíc korun. Na prezentační jízdy vyráží jen několikrát za rok.
Vůz, který nese označení M 260.0, je prakticky novým vlakem, z původního se zachovala jen karoserie, která byla ve značně zuboženém stavu. Interiér se musel vyrobit kompletně nový, moderní jsou motory. Veškeré viditelné detaily jsou udělané tak, aby odpovídaly podobě před 70 lety.
"Letos se jednalo o první kompletní sezonu Stříbrného šípu. Podíval se již do Budapešti a do Drážďan a do některých českých měst. "Najezdil už tisíce kilometrů, většinou se jedná o komerční jízdy. Může jezdit de facto denně, když se uskuteční potřebné prohlídky. Problém je spíš nedostatek personálu. Zaškoleno máme pět strojvedoucích," uvedl Plochý. Kam se vlak vypraví příští rok, není zatím jasné, kalendář se bude chystat. Na Slovensku může jet vlastní silou, do Německa a do Maďarska, pro něž nemá potřebná povolení, musel jet tažený.
Stříbrný šíp byl v meziválečném soupeření strojírenských podniků odpovědí na motorový vůz Tatry Kopřivnice nazvaný Slovenská strela. Ten je dnes vystavený jako nepojízdný exponát v muzeu Tatry, která chystá jeho opravu. "Jedná se o chvályhodný počin, že se oba předválečné vozy dočkají opravy a zprovoznění. Slovenská strela by měla být hotova na podzim za dva roky a určitě budeme s Tatrou hledat možnost, aby se tyto vozy mohly potkat. Pro fanoušky železnice to bude výjimečná událost," řekl Plochý.
Oba vozy patřily k evropské špičce tehdejšího železničního konstruktérství, tedy v době, kdy na kolejích dominovaly parní lokomotivy. Kvůli válce se však příliš neuplatnily. Z kolejové dopravy je možné aktuálně na veletrhu vidět také elektrickou lokomotivu zvanou laminátka a tramvaje typu T2, T3 a K2.
Více jak dvoumetrovou sochu T. G . Masaryka vytvoří robot
26. září 2018, Metro
Od 1. do 5. října hostí brněnské výstaviště jubilejní 60. Mezinárodní strojírenský veletrh. Tentokrát se víc než kdy dřív může těšit i laická veřejnost. V rámci unikátní výstavy 100ries totiž pořadatelé ve sto příbězích představí stoletou historii československého a českého průmyslu. K vidění budou historické dopravní prostředky a přímo před zraky návštěvníků vznikne socha T. G. Masaryka. O výstavě jsme si povídali s mluvčím Veletrhů Brno Jiřím Smetanou.
Jaké průmyslové obory expozice 100ries představí?
Jde samozřejmě především o strojírenství, které budou reprezentovat hlavně dopravní prostředky od bicyklu až po letadlo. Připomeneme ale i veřejnosti ne tolik známé obráběcí a tvářecí stroje, část expozice je věnována také elektrotechnice. Výstava Czech Innovation Expo, která je součástí 100ries a funguje na principu rozšířené reality, pak zabrousí i do vědy a příběhů slavných českých vědců.
Na co se mohou těšit fanoušci motorismu?
Na výstavě bude celkem deset světových unikátů, většina z nich právě z oblasti motorismu. Lidé si budou moci prohlédnout originální Tatru 87 cestovatelů Hanzelky a Zikmunda, prototyp sportovního automobilu eRko českého designéra Petra Novagua, dva unikátní vozy karosáren Sodomka a Uhlík, ale třeba i miliontou vyrobenou Jawu z roku 1957. Slovensko pak zapůjčilo třeba první na Slovensku vyrobený automobil – jde o vůz Škoda Garde z roku 1981 s výrobním číslem 0001.
Mohou se těšit také fanoušci letadel?
Tak jako při prvním Mezinárodním strojírenském veletrhu v roce 1959 jsme v pavilonu jedno letadlo zavěsili – vzhledem ke konstrukčním možnostem klenby jde o větroň L-13 Blaník. Na infopanelech pak připomeneme třeba příběh legendárního aerotaxi L-200 Morava nebo proudového letounu L-39 Albatros, který byl na veletrhu vystaven v roce 1973 a do Brna jej dopravili tak, že letadlo přistálo na dálnici D1.
Mezi průmyslová centra v Československu vždy patřilo i Brno. Budou na výstavě k vidění i některé brněnské výrobky a průmyslové příběhy?
Nejslavnější značkou Brna je nepochybně Zbrojovka. Tu připomene replika prvního brněnského automobilu s označením Omega a nejslavnější vojenský produkt – legendární kulomet BREN. Nezapomeneme ale ani na Zetor, který vystaví dva modely Crystal – ten původní, který slaví padesátiny, i naprosto nový traktor stejného jména, který se v líšeňské továrně vyrábí dnes. Dva stroje z vlastní produkce pak vystaví strojírenská firma Šmeral, která patří mezi osm firem vystavujících na veletrhu pošedesáté.
Vrcholem 100ries má být projekt TGM90. O co se jedná?
Díky 3D tisku se nám podaří zreplikovat sochu Tomáše Garrigua Masaryka. Ta byla dominantou pavilonu A při otevření výstaviště v roce 1928, ale nepřežila bouřlivé 20. století. Víc než dva metry vysokou sochu bude robot vyrábět přímo během veletrhu před zraky diváků.
Jak dlouho bude robot na soše pracovat?
Slavnostní spuštění robota proběhne v pondělí dopoledne, stroj pak bude sochu frézovat celých pět dnů. V expozici bude i druhá nahrubo opracovaná socha, kterou jsme nechali vyfrézovat dopředu. Na té budou během veletrhu pracovat sochaři. Chceme tím ukázat, jak roboty ulehčují lidem práci, ale že lidská tvořivost je ve skutečnosti nenahraditelná. Obě sochy budou dokončené v pátek 5. října odpoledne.
Kolik příběhů bude doplněno exponáty a jak velký prostor výstavě poskytnete?
Fyzické exponáty budou u necelé poloviny ze sta příběhů, u některých jich ale bude víc, celkový počet se tedy blíží sedmdesátce. Pětadvacet příběhů je reprezentováno formou rozšířené reality v expozici Czech Innovation Expo, zbývajících asi třicet pak lidé najdou na infopanelech. Výstava zabírá delší křídlo historického pavilonu A1 o rozloze 1500 metrů čtverečních, dalších asi 2000 metrů pak mají venkovní expozice, kde jsou vystaveny velké dopravní prostředky včetně jedné lokomotivy a vlaku Stříbrný šíp.
Čím dalším kromě výstavy 100ries by mohl strojírenský veletrh veřejnost zaujmout?
Pro laického návštěvníka jsou velmi atraktivní ukázky technologií 3D tisku a práce robotů. Vystavovatelé se navíc snaží přiblížit jejich schopnosti zábavnou formou, takže bude možné zahrát si s robotem stolní fotbal či si od něj nechat načepovat nějaký drink. Ve čtvrtek se koná i Veletrh pracovních příležitostí nejen ve strojírenství. A podruhé ve spolupráci s městem děláme i projekt Brno Fair City, díky kterému mohou návštěvníci veletrhu čerpat řadu výhod ve městě, v restauracích, u taxislužeb a podobně. Takže se návštěva veletrhu může vyplatit i večer anebo další dny.
100 let republiky
Letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně se zúčastní 1651 vystavujících firem ze 32 zemí. * V rámci akce se uskuteční šest samostatných veletrhů. V pavilonu A1 bude navíc k vidění výstava 100ries připomínající 100 let od vzniku Československa. Představí se na ní 100 slavných českých a slovenských průmyslových výrobků od roku 1918.
100ries připomene úspěšnou průmyslovou historii
Unikátní výstava 100ries návštěvníkům 60. Mezinárodního strojírenského veletrhu „odvypráví“ 100 příběhů československých průmyslových legend uplynulého století.
Kdyby se vedle sebe naskládaly všechny příběhy československých průmyslníků a přelomových objevů, vzniklo by pěkně dlouhé leporelo. Nejvýznamnější z nich vybrali na brněnském výstavišti a vytvořili unikátní projekt nazvaný 100ries. Představí jej na letošním 60. ročníku MSV a oslaví tím i 100 republiky.
Projekt lidem přinese stovku příběhů československých průmyslových legend uplynulého století. Tím největším bude příběh sochy Tomáše Garrigua Masaryka, která zdobila dnešní rotundu pavilonu A v květnu 1928 při zahájení provozu výstaviště. Její repliku vyrobí během MSV přímo před zraky diváků robot.
Výstavu 100ries lze navštívit po celou dobu MSV od 1. do 5. října. „Partnerskou zemí je letos symbolicky Slovensko. Pro nás je to ta nejlepší příležitost, jak si společnou průmyslovou historii a její úspěchy v roce, kdy slavíme 100. výročí vzniku Československa, připomenout,“ konstatoval generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.
Výstava 100ries naváže na prezentaci obou zemí umístěnou ve střední části pavilonu A1. „Návštěvníci na ní uvidí například vůz Škoda 743 Garde kupé z roku 1982 s výrobním číslem 00001. Jedná se o historicky první sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku,“ přiblížila Dominika Zalubelová ze Slovenské agentury pro rozvoj investic a obchodu (SARIO). Konkrétně tento vůz se na brněnské výstaviště vrátí po 35 letech. Další slavné slovenské výrobky bude reprezentovat původní bicykl Favorit z roku 1955 nebo legendární moped Babetta.
Podle slov organizátorů je hlavním smyslem výstavy vytvořit pomyslný oblouk nad celým stoletím českého a slovenského průmyslu. Tuto symboliku dokonale naplní právě projekt týkající se prvního československého prezidenta T. G. Masaryka. I další příběhy ale budou neméně zajímavé. Ze sta příběhů, které bude výstava 100ries vyprávět, bude přibližně čtyřicet reprezentováno fyzickými exponáty. „Chybět nebudou samozřejmě dopravní stroje od osobních aut přes nákladní vozy, autobusy, vlaky až po letadla, představíme ale i slavné československé obráběcí stroje, elektrotechnické exponáty nebo tryskový stav,“ doplnil ředitel marketingu a komunikace společnosti Veletrhy Brno Jiří Smetana. Z leteckého průmyslu tak návštěvníci uvidí například ikonický větroň L-13 Blaník, který již v roce 1959 ozdobil pavilon Z při prvním Mezinárodním strojírenském veletrhu. Tak jako tehdy bude exponát zavěšen nad hlavami návštěvníků. Na výstaviště po kolejích přijede legendární „laminátka“, u pavilonu A na pět dní zabrzdí také unikátní meziválečná motorová lokomotiva Stříbrný šíp či ikonické tramvaje T2, T3 a K2. Chybět nemohou exponáty nejvýznamnějších českých automobilových značek Škoda Auto i Tatra.
100RIES – TOP EXPONÁTY
MASARYKOVA SOCHA Díky 100ries ožije příběh Tomáše Garrigua Masaryka, který na slavnostním otevření brněnského výstaviště v květnu 1928 chyběl. Návštěvníky „vítal“ alespoň ve své sádrové podobě. Socha v nadživotní velikosti stála na podstavci v rotundě centrálního pavilonu A, pak se ale ztratila neznámo kam. Prezident poprvé na brněnské výstaviště přijel až začátkem června. Až minulý rok se podařilo dohledat, že autorem sádrového odlitku byl podle všeho Otakar Španiel. Jeho předloha se totiž následně použila jako vzor pro výrobu nejméně tří bronzových soch TGM. Dvě z nich jsou považovány za ztracené, poslední je v depozitáři Národního muzea. Nyní se Masarykova socha do veletržního areálu v Pisárkách vrátí. Vedení výstaviště spojilo síly se společností MCAE Systems z Kuřimi na Brněnsku. Víc jak třímetrový robot před očima návštěvníků letošního MSV vyfrézuje repliku sochy z roku 1928. Podkladem budou data získaná 3D skenerem z modelu uschovaného v pražském depozitáři. Dokončí ji sochař Ladislav Jezbera ze střední průmyslové školy kamenické a sochařské v Hořicích, jehož tvorba se vyznačuje experimentováním s moderními technologiemi. Aby vše dokonale klaplo, firma MCAE Systems si výrobu sochy vyzkoušela předem. Odborníci vytvořili počítačový model, který poslali do speciálního softwaru, v něm naprogramovali obráběcí strategie pro frézování robotem, který pak „naostro“ sochu vytvoří.
TRAMVAJ T2 Ikonická tramvaj zvaná Sputnik. Právě tímto typem se jezdilo na první MSV v roce 1959. Lze ji poznat na první pohled podle typického světlometu umístěného uprostřed přední části vozu s typickými paprsky na obou stranách. Šlo o ochranné zařízení, kterému se říkalo Stalinův fous. Sputnik vyráběly Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let 20. století. Koncepčně vycházely z Tatry T1.
TATRA T87 H & Z Luxusní aerodynamický automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra v letech 1937–1950. Originální vůz, který je chloubou sbírky NTM, připomene českou tradici proudnicových karoserií i cestovatelskou dvojici Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří s touto Tatrou podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky. V roce 2010 se stala sběratelským autem roku, když porazila silnou konkurenci 651 vozů.
MOTOROVÝ VŮZ M260.0 Rychlíkový motorový vůz pro Československé státní dráhy byl vyroben v jednom kuse podnikem ČKD, dokončen byl na přelomu let 1938 a 1939. Měl konkurovat motorákům řady M 2900.0, tzv. slovenským strelám z Tatry Kopřivnice, ale vzhledem k okupaci nebyl projekt dokončen. Jedinému vyrobenému vozu se říká Stříbrný šíp. Konstrukčně jde o čtyřnápravový motorový vůz se samonosnou vozovou skříní.
TRYSKOVÝ STAV P45 Československý patent Vladimíra Svatého, který znamenal výrazné zrychlení výroby a stal se důležitým vývozním artiklem československého průmyslu. Vynález znamenal přelom ve tkaní – do 50. let se používaly výhradně mechanické stavy. Tryskový stav P45 byl rychlejší a spotřeboval méně energie. Pracoval na principu, kdy nit unášela voda nebo vzduch z trysky. Svatý se díky svému objevu stal celosvětově známým textilním výzkumníkem, za což ho režim „odměnil“ vězením a pronásledováním.
ZBROJOVKA VZ. 26 (BREN) Jedna z legendárních zbraní druhé světové války. Název vznikl spojením prvních dvou písmen slov Brno a Enfield. Prototyp zbraně vytvořil konstruktér Václav Holek ze Zbrojovky Praga ve 20. letech 20. století, později licenci koupila Zbrojovka Brno. Kromě Československé armády ho používali vojáci Velké Británie a německý wehrmacht. Tento lehký kulomet byl ve výzbroji pěchotních jednotek, opevněných objektů i obrněných vozidel.
KOVOSVIT MCSY50A „BOHÁRO“ Multifunkční obráběcí stroj kombinující obráběcí a soustružnické technologie přezdívaný Boháro proslavil československý Kovosvit po celém světě a dodnes v řadě podniků úspěšně slouží. Stejně tak zařízení gigantů jako Šmeral Brno, Žďas, někdejšího ZPS, které budou k vidění. Otcem myšlenky zkombinovat frézovací a soustružnické technologie se stal v 80. letech konstruktér Ladislav Borkovec. Jeho objev inspiroval celý svět.
SODOMKA AERO 50 „DYNAMIK“ Jediný exemplář vozu slavné karosárny Sodomka se představí ve formě skutečného exponátu i jako zmenšenina z 3D tisku. Firma byla založena ve Vysokém Mýtě v roce 1895 Josefem Sodomkou starším. Karosování aut se začala věnovat po první světové válce, když přišla krize a hledání dalšího výrobního programu. Aero 50 Dynamik patří k vrcholným kusům, které z Carosserie Sodomka vyjely. S jejich vozy jezdily celebrity tehdejší doby.
ZETOR CRYSTAL Legendární značka Crystal se v portfoliu světoznámého výrobce traktorů objevila před padesáti lety. Do 80. let se jich prodalo na 45 tisíc. V Brně se představí nejen původní Crystal s revoluční bezpečnostní kabinou, ale i jeho zcela nový jmenovec. Ten se svými předchůdci inspiroval v ostrých hranách a pravidelných geometrických tvarech. Nejsilnější traktor Zetoru v sobě spojuje tradici, bohatou historii i moderní trendy.
ŠKODA VISION X Nejnovější koncept automobilky Škoda, která tradičně na MSV představovala své nové vozy. Jde o malý crossover vyráběný v Mladé Boleslavi. Studii v hodnotě desítek milionů stavěli konstruktéři tři měsíce. Symbolizuje ho jedovatě zelená barva karoserie, která pod každým světlem vypadá jinak. Vůz má řadu jedinečných prvků, detailů, ozdob i komplikované křišťálové doplňky uvnitř i venku.
Nejtěžší exponáty výstavy 100ries už jsou připravené v expozici
Ikonický větroň L-13 Blaník, třímetrový robot Kuka a desetitunové obráběcí a tvářecí stroje se v pavilonu A1 brněnského výstaviště staly prvními exponáty připravované výstavy 100ries. Expozice v prvním říjnovém týdnu doplní jubilejní 60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV). Podrobnosti o přípravách dnes novinářům sdělili zástupci Veletrhů Brno.
Nejprve bylo potřeba do pavilonu umístit letadlo L-13 Blaník, které již v roce 1959 zdobilo pavilon Z při prvním strojírenském veletrhu. "Nejde o žádný exponát z muzea, ale o autentické letadlo zapůjčené z medláneckého aeroklubu, kde se dodnes používá. Pro jeho zavěšení byl potřeba statický posudek a museli jsme vymyslet systém zavěšení," uvedl ředitel marketingu a komunikace Veletrhů Brno Jiří Smetana.
Komplikovaný byl i transport desetitunových tvářecích a obráběcích strojů. Stěhoval je vysokotonážní jeřáb, který najel dovnitř do pavilonu a v úzkém prostoru pavilonu s prosklenými stěnami a stropem pak s těžkými exponáty manipuloval.
Výstava 100ries připomene 100 příběhů či legendárních značek československého průmyslu. Na 4000 čtverečních metrů výstavní plochy se vejde přes 45 reálných exponátů, další představí výstava rozšířené reality Czech Innovation Expo. Mezi exponáty bude 11 světových unikátů.
Hlavní atrakcí bude průmyslový robot Kuka, který přímo v expozici vyfrézuje repliku sochy Tomáše Garrigua Masaryka od sochaře Otakara Španiela, která byla v Brně vystavena v roce 1928.
"Mezi exponáty bude i originální Tatra T87 cestovatelské dvojice Hanzelka & Zikmund, kterou zapůjčilo Národní technické muzeum," uvedl Smetana. Slovenská strana například přiveze první sériově vyráběný osobní vůz na Slovensku Škoda 743 Garde se sériovým číslem 00001, návštěvníci uvidí také unikátní meziválečné vozy s aerodynamickými karoseriemi - Aero 50 Dynamik a Aero 750 Sport Coupé karosářů Josefa Sodomky a Oldřicha Uhlíka.
Nejmodernější produkci zastoupí vůz HN R220 "eRko", který na platformě supersportu Audi R8 postavili český designér Petr Novague a karosář Marek Hoffman. Nejmodernější koncept představí i Škoda Auto. V české veletržní premiéře se v Brně ukáže koncept městského crossoveru Vision X.
Kromě dopravních prostředků počítají pořadatelé s vystavením zajímavých obráběcích a tvářecích strojů značek Šmeral Brno, Žďas, Kovosvit nebo Tajmac-ZPS.
Jubilejní 60. ročník mezinárodního strojírenského veletrhu bude na brněnském výstavišti od 1. do 5. října a 1600 vystavovatelů obsadí všechny pavilony.
Robot Kuka vyfrézuje Masaryka
Jmenuje se Kuka, měří přes tři metry a v příštím týdnu vytvoří v moravské metropoli své největší umělecké dílo. Půjde o dvoumetrovou kopii sochy prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, jejíž originál od sochaře Otakara Španiela zdobil v roce 1928 brněnské výstaviště.
Skulptura se ztratila. V pražském Národním muzeu se ale zachoval její model. O vytvoření sochy se postará Kuka. Jemné detaily na ní dokončí sochař Ladislav Jezbera.
„Samozřejmě pak pro sochu najdeme na výstavišti důstojné místo,“ řekl Právu generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jiří Kuliš. Připomněl, že frézování sochy bude nejzajímavější doprovodnou akcí již šedesátého ročníku mezinárodního strojírenského veletrhu, který se uskuteční příští týden od pondělí do pátku.
Všestranný průmyslový robot Kuka společnosti MCAE systems se pustí do práce v pondělí. Z modelářské hlíny, z níž se vytvářejí například modely aut, je pro něj v pavilónu A již přepravena hrubá socha Masaryka. Vedle ní bude stát již tímto robotem vytvořená socha prezidenta, aby se diváci mohli podívat, co vlastně Kuka vyrábí a nakolik je úspěšný. Celému projektu předcházelo podrobné skenování modelu zapůjčeného z Národního muzea.
Kuliš zdůraznil, že Veletrhy Brno si patrně nechají časem odlít podle této sochy z modelářské hlíny její bronzovou kopii, aby mohla být bez potíží vystavena pod širým nebem.
Robot Kuka je společně s historickým větroněm Blaník L 13 jedním z prvních exponátů, který byl již v areálu výstaviště nainstalován. Celkem se na něm bude prezentovat 1650 firem z 32 zemí. Zájem o strojírenský veletrh je podle pořadatelů rekordní.
Ze zahraničí budou mít největší zastoupení firmy z Německa a Slovenska. Svoji prezentaci ve srovnání s loňskem dvojnásobně rozšíří Čína. Mezi vystavovateli je i sedm firem, které se prezentovaly na všech 60 ročnících strojírenského veletrhu.
Ztracený Masaryk? Sochu prezidenta z roku 1928 lidé uvidí znovu díky moderním technologiím
19. srpna 2018, Seznamzpravy.cz
Pořadatelé šedesátého ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně hlásí rekordní zájem vystavovatelů. Na doprovodné expozici 100ries navíc před očima návštěvníků vznikne díky 3D technologii replika ztracené sochy Tomáše Garrigua Masaryka z roku 1928. Lidé se pomocí virtuální reality setkají se známými českými a slovenskými vědci a průmyslníky.
101letá vdova Linda Wichterlová se nedávno znovu setkala s manželem Ottou Wichterlem. Slavný vědec a vynálezce kontaktních čoček přitom zemřel před dvaceti lety. Jeho žena jej spatřila díky 3D brýlím. Po jejich nasazení si oživila vánoční příběh z roku 1961. Vědec popisuje, jako společně v kuchyni vytvořili první měkké kontaktní čočky na zařízení, které postavili z dětské stavebnice Merkur. Tenhle a 99 dalších příběhů si mohou zájemci poslechnout na říjnové výstavě 100ries.
Akce bude součástí jubilejního šedesátého ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, který se koná od 1. do 5. října. Na 100ries uvidí lidé sto příběhů slavných českých a slovenských vědců a výrobků od roku 1918. Organizátoři lákají také na příběh sochy Tomáše Garrigua Masaryka. Při slavnostním otevření brněnského výstaviště před devadesáti lety stála v pavilonu A. „Nejsme si jistí, ale šlo nejspíš o sádrový model. Nedochoval se stejně jako dva další bronzové odlitky. Žádný z nich nepřežil bouřlivé dvacáté století,” okomentoval projekt vedoucí marketingu brněnského výstaviště Jiří Smetana. Tvůrci nové sochy z umělého dřeva tak vycházeli z modelu, který je uložený v depozitáři Národního muzea.
Replika sochy může vzniknout díky moderním technologiím. „Data jsme získali pomocí modrých laserových paprsků a 3D skeneru. Počítačový model pak putoval do speciálního softwaru. Průmyslový robot Kuka následně pomocí naprogramovaných strategií vyfrézuje objekt,“ popsal ředitel společnosti MCAE Systems Miloslav Drápela.
Sochy vzniknou hned dvě. První robot vyfrézuje před očima návštěvníků. Stejný exponát sochaři vytvoří ještě před veletrhem. Přímo na výstavišti ve speciální dílně umělci společně s návštěvníky doladí detaily víc než dvoumetrové sochy. Bude vážit asi 300 kilogramů. „Cílem moderních technologií není nahradit člověka, ale pomoct mu a usnadnit mu práci,” dodal Drápela. Jedna ze soch zůstane na výstavišti. „Nějaké patřičné místo jí určitě vybereme,” dodal Smetana.
Návštěvníci si prohlédnou známé dopravní prostředky, unikátní meziválečné vozy Aero 50 Dynamik a Aero 750 Sport Coupé, meziválečnou motorovou lokomotivu Stříbrný šíp nebo vůz Škoda 743 Garde kupé. „Má výrobní číslo 00001. Je to historicky první sériově vyrobené auto na Slovensku,” přiblížila Dominika Zalubelová ze Slovenské agentury pro rozvoj investicí a obchodu. Slovensko je letos partnerskou zemí strojírenského veletrhu.
Součástí největšího brněnského veletrhu bude také nová výstava Czech Innovation Expo. Podle organizátorů půjde s nadsázkou o expozici, jakou svět ještě neviděl. Návštěvníci kolem sebe spatří nesmyslné tvary a dřevěné bedny. „Obsah se ukáže až při použití tabletů a smartphonů. V nich musí mít lidé staženou aplikaci,” vysvětlil vedoucí projektu Czech Innovation Expo Jan Špunda. Lidé se ve virtuální realitě mohou setkat s vědci a průmyslníky. A v rozšířené realitě si popovídat třeba se zmiňovaným Wichterlem. Virtuální výstava po Brně zavítá také do Prahy, Ostravy, Madridu a Tokia.
Natálie Kuzmová, Tomáš Svoboda
Třímetrový robot před zraky lidí vytvoří sochu Masaryka
Tomáš Garrigue Masaryk se vrátí po devadesáti letech do Brna. Repliku sochy prvního československého prezidenta vyfrézuje před zraky návštěvníků třímetrový robot při Mezinárodním strojírenském veletrhu na brněnském výstavišti. Dílo zpestří unikátní výstavu 100ries, mapující sto příběhů z československé průmyslové historie.
"Socha Masaryka byla v Brně vystavená v roce 1928. Originál ani odlitky se však nedochovaly. „Podkladem pro výrobu sochy jsou data získaná 3D skenerem z modelu uchovaného v Národním muzeu,“ vysvětlil ve čtvrtek při představování výstavy ředitel společnosti MCAE Miloslav Drápela. Socha bude měřit přes dva metry a vážit asi tři sta kilogramů.Expozice 100ries zavede lidi už za pár týdnů i do světa rozšířené reality. „Návštěvník přijde a na zdech uvidí pro něj nesrozumitelné symboly a nevybalené dřevěné exportní bedny,“ nastínil vedoucí projektu Czech Innovation Expo Jan Špunda.K obsahu se zájemce dostane pomocí tabletu či chytrého telefonu s aplikací pro rozšířenou realitu. „Lidé se díky ní setkají virtuálně i s neživými osobnostmi. Zajímat je určitě bude třeba vynálezce Otto Wichterle,“ řekl Špunda.Šedesátý mezinárodní strojírenský veletrh lidem otevře své brány od prvního do pátého října.
Michal Hrabal
Robot na výstavišti v Brně vyrobí sochu TGM
Světová premiéra virtuální výstavy a robot vyrábějící dvoumetrovou sochu Tomáše Garrigua Masaryka budou k vidění na výstavě 100ries, která letos doprovodí 60. ročník mezinárodního strojírenského veletrhu na brněnském výstavišti. Projekt dnes zástupci firem i Veletrhů Brno představili na tiskové konferenci.
Součástí výstavy bude i předvedení moderních technologií v praxi. Přímo na místě vznikne replika sochy Tomáše Garrigua Masaryka od Otakara Španiela, která v pavilonu stála v roce 1928 při jeho otevření. "Nejprve jsme získali data pomocí 3D skeneru přímo v depozitáři Národního muzea. Obráběcí strategie jsme naprogramovali ve speciálním softwaru a průmyslový robot Kuka podle nich vyfrézuje sochu přímo v pavilonu A," uvedl ředitel společnosti MCAE Systems Miloslav Drápela.
Ještě před začátkem výstavy vzniknou dva dřevěné modely sochy TGM z umělého dřeva. "Jeho obrábění bychom v podmínkách výstavy předvést nemohli. Ale na tento materiál se nanáší modelovací hmota. Právě její obrábění uvidí návštěvníci na výstavě, což je předposlední krok toho digitálního procesu," upřesnil Drápela.
Druhá socha poslouží pro srovnání - bude na ní pracovat sochař Ladislav Jezbera ze střední průmyslové školy kamenické a sochařské v Hořicích. Cílem je ukázat, kde mohou moderní technologie tradičnímu postupu pomoci a urychlit jej.
Protikladem k reálným vystaveným výrobkům i pracujícím robotům bude část výstavy věnovaná rozšířené realitě. V Brně představí koncept Czech Innovation Expo Česká centra, agentura ministerstva zahraničních věcí pro propagaci České republiky v zahraničí. Virtuální výstava bude mít podobu zdánlivě nesmyslných symbolů a prázdných dřevěných beden, v nichž se obvykle průmyslové zboží přepravuje.
"Návštěvník si buďto stáhne naši aplikaci nebo si od nás půjčí chytré zařízení a přes toto zařízení se na symbol podívá. Na displeji se mu pak zobrazí podrobnosti o výrobku i možnost zamířit k dalším informacím," přiblížil systém vedoucí projektu Jan Špunda.
Výhodou takovéto prezentace českých úspěchů je to, že do cizí země neputuje žádný materiál ani zboží, ale pouze tisková data ke kartám se symboly a data samotné aplikace. Kromě virtuální výstavy představí Česká centra na MSV také možnost virtuálního setkání s již nežijícími vědci, inovátory a průzkumníky. "Pomocí brýlí pro virtuální realitu mohou lidé přihlížet například momentu, kdy Otto Wichterle s manželkou odlili na doma postaveném zařízení první pár měkkých kontaktních čoček," uvedl Špunda.
Virtuální výstava bude mít v Brně světovou premiéru, potom poputuje do Prahy a Ostravy a poté do Madridu a Tokia. Mezinárodní strojírenský veletrh potrvá od 1. do 5. října.
Veronika Skálová
Výstava 100ries připomene československý průmysl a jeho ikony
Výstava připomínající 100 příběhů československého průmyslu prostřednictvím přelomových výrobků doprovodí na začátku října 60. mezinárodní strojírenský veletrh (MSV) na brněnském výstavišti. Výstavu s názvem 100ries dnes vedení Veletrhů Brno představilo na tiskové konferenci.
Partnerskou zemí letošního ročníku MSV bude Slovensko, aby mohly obě země připomenout svou společnou průmyslovou historii. "Připomeneme i značku Made in Czechoslovakia a některé významné počiny v oblasti průmyslu spojením reálných exponátů i virtuální prezentace," uvedl generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.
Výstava 100ries potrvá pouze po dobu konání veletrhu, tedy pět dní, a obsadí nejen dlouhé křídlo pavilonu A1, ale i volné prostory v jeho blízkosti.
"Původních 40 fyzických exponátů se nám rozrostlo na více než padesát a některé se do pavilonu nevejdou. Vystavené budou například dva vlaky, tři tramvaje, čtyři až pět autobusů a vrtulník. V pavilonu bude zavěšené letadlo, stejně jako v roce 1959 při prvním Mezinárodním strojírenském veletrhu. Půjde o větroň L-13 Blaník," řekl ředitel marketingu a komunikace veletrhů Jiří Smetana.
Návštěvníci uvidí v pavilonu A1 i unikátní exponáty. Slovenská strana například přiveze první sériově vyráběný osobní vůz na Slovensku Škoda 743 Garde se sériovým číslem 00001. Zároveň se ve světové předpremiéře na dva dny představí supersquad Engler, který kombinuje automobil a čtyřkolku. Z Brna zamíří na svou světovou premiéru na autosalon do Paříže.
Kromě dopravních prostředků počítají pořadatelé s vystavením zajímavých obráběcích a tvářecích strojů značek Šmeral Brno, Žďas, Kovosvit nebo Tajmac-ZPS.
Jubilejní 60. ročník mezinárodního strojírenského veletrhu se uskuteční na brněnském výstavišti od 1. do 5. října a 1600 vystavovatelů obsadí všechny pavilony.
Veronika Skálová
Socha Masaryka se vrátí na brněnské výstaviště: Nadživotní repliku vyrobí robot se sochařem
Od roce 1928 shlížela na návštěvníky brněnského výstaviště. Po komunistickém převratu se ale záhadně ztratila. Více než dvoumetrová socha T. G. Masaryka nyní vznikne znovu, přímo před zraky návštěvníků strojírenského veletrhu.
Kam se slavné dílo sochaře Otakara Španiela ztratilo, nikdo neví. „V Technickém muzeu zůstal jen model vysoký 2,2 metru. Podle něj vzniknou dvě repliky původní sochy, jedna bude totožná, druhá zůstane v rozpracovaném stavu. Hotová socha se poté stane trvalou součástí výstaviště,“ uvedl mluvčí brněnských veletrhů Jiří Smetana.
Unikátní dílo vznikne přímo před zraky návštěvníků strojírenského veletrhu (1. – 5. října). „Robot Kuka vyřeže z umělého dřeva konstrukci modelu. Ten dostane speciální nátěr a poté sochař Ladislav Jezbeda na ní nanese hlínovou vrstvu a sochu dokončí,“ upřesnil Miroslav Drápela, ředitel společnosti MCAE, která dodá zmíněného robota.
Strojírenský veletrh ke 100. výročí vzniku Československa nabídne i další lahůdky. „Obsazeny jsou všechny pavilony a velký prostor v nich bude mít i Slovensko, které například přiveze unikátní Škodu 743 Garde z roku 1982 s výrobním číslem 00001, prvním autem vyrobeným na Slovensku,“ prozradil ředitel brněnských veletrhů Jiří Kuliš.
Návštěvníci se mohou těšit i na výstavu 100Ries, která představí československé průmyslové legendy. K vidění budou vlaky, autobusy, tramvaje i letadlo L-13 Blaník. Překvapení nabídne výstava Českých center, která bude viditelná pouze díky speciální aplikaci v mobilu v tabletech.
Strojírenský veletrh v Brně slaví 60. výročí. Letos se na něm představí 1600 vystavovatelů, kteří obsadí 45 tisíc m2. Každoročně veletrh navštěvuje asi 80 tisíc návštěvníků. Letos je ale i díky zapojení Slovenska největším za posledních 10 let.
Hynek Zdeněk
Sto průmyslových legend nabídne na MSV výstava 100RIES
16. srpna 2018, cad.cz
Letošní mezinárodní strojírenský veletrh slaví kulaté 60. jubileum. Akci doprovodí unikátní výstava nazvaná 100RIES, která návštěvníkům přiblíží 100 příběhů československých průmyslových legend uplynulého století. Mezi ústřední patří příběh sochy TGM, která zdobila rotundu pavilonu A v roce 1928 při zahájení provozu výstaviště. Její jednu repliku vytvoří během MSV přímo před zraky diváků robot, na druhé, už předem rovněž robotem připravené v SPŠ kamenické a sochařské v Hořicích, budou ještě pracovat sochaři. Výstava 100RIES, dostupná pouze ve dnech konání MSV v Brně (1.–5. 10. 2018), mapuje slavné české a slovenské průmyslové výrobky od roku 1918 až do současnosti.
„Partnerskou zemí letošního MSV bude symbolicky Slovensko. Pro nás je to ta nejlepší příležitost, jak si společnou průmyslovou historii a její úspěchy v roce, kdy slavíme sté výročí vzniku Československa, připomenout,“ konstatuje generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jiří Kuliš.
Veletrhu se zúčastní více než 80 slovenských firem včetně tradičních strojírenských a průmyslových značek. Oficiální prezentace země bude umístěna ve střední části pavilonu A1, na ni pak naváže právě výstava 100RIES. Návštěvníci na ní uvidí například vůz Škoda 743 Garde kupé z roku 1982. s výrobním číslem 00001. Jedná se o historicky první sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku. Automobil se na brněnské výstaviště vrátí po 35 letech. Další slavné slovenské výrobky bude reprezentovat původní bicykl Favorit z roku 1955 (zde si naše redakce dovolí nesouhlasit s tiskovou zprávou, podle nás je Favorit původní česká značka kol vyráběných v Rokycanech) nebo legendární moped Babetta, z moderní produkce se pak představí první superquad na světě značky Engler. Unikátní supersport kombinující automobil a čtyřkolku bude k vidění pouze 1. a 2. října, pak odjede na svou oficiální premiéru na autosalon v Paříži.
Masaryk se vrátí do Brna po 90 letech
Cílem výstavy je vytvořit pomyslný oblouk nad celým stoletím českého a slovenského průmyslu. Dokonale tuto symboliku naplní projekt TGM90, který bude hlavním lákadlem výstavy. Od pondělního dopoledne až do pátku bude víc jak třímetrový robot před zraky návštěvníků frézovat repliku sochy Tomáše Garrigua Masaryka od sochaře Otakara Španiela, která byla v Brně vystavena v roce 1928. Originál i bronzové odlitky jsou ztracené, replika ale může vzniknout díky 3D technologiím. Podkladem pro výrobu sochy jsou data získaná 3D skenerem z modelu sochy uchovaného v depozitáři Národního muzea. Počítačový model pak putoval do speciálního softwaru, ve kterém byly naprogramovány obráběcí strategie pro frézování robotem. Průmyslový robot Kuka následně vyfrézuje objekt. Přímo před očima návštěvníků ji dokončí sochař Ladislav Jezbera ze střední průmyslové školy kamenické a sochařské v Hořicích. Jeho tvorba se vyznačuje experimentováním s moderními technologiemi.
100 příběhů, 40 exponátů
Ze sta příběhů, které bude výstava 100RIES vyprávět, bude přibližně 40 reprezentováno fyzickými exponáty. Byly vybrány příběhy napříč průmyslovými obory. Chybět nebudou dopravní stroje od osobních aut přes nákladní vozy, autobusy, vlaky až po letadla, představeny budou i slavné československé obráběcí stroje, elektrotechnické exponáty nebo tryskový stav.
Z leteckého průmyslu lidé uvidí větroň L-13 Blaník, který již v roce 1959 ozdobil pavilon Z při prvním Mezinárodním strojírenském veletrhu. Tak jako před 59 roky bude exponát zavěšen nad hlavami návštěvníků. Na výstaviště po kolejích přijede legendární „laminátka“, tedy lokomotiva, které dal podobu slavný designér Otakar Diblík, autor mimo jiné designu kabiny traktoru Zetor Crystal nebo kniplu legendárního aerotaxi L-200 Morava.
U pavilonu A se na pět dní zabydlí také unikátní meziválečná motorová lokomotiva Stříbrný šíp či tramvaje T2, T3 a K2. Nebudou chybět ani exponáty nejvýznamnějších českých automobilových značek Škoda a Tatra. Do expozice se podařilo získat také unikátní meziválečné vozy s aerodynamickými karoseriemi – Aero 50 Dynamik a Aero 750 Sport Coupé. Oba vozy, které existují v jediném exempláři a teprve před pár lety prošly kompletní renovací, spojuje podobný osud jejich tvůrců – karosářů Josefa Sodomky a Oldřicha Uhlíka, kteří přišli o své dílny po komunistickém převratu.
Podobný příběh je spojený i se jménem další osobnosti českého průmyslu Vladimírem Svatým, vynálezcem tryskového stavu. I ten návštěvníci 100ries uvidí, stejně jako obráběcí a tvářecí stroje značek Šmeral Brno, Žďas, Kovosvit nebo Tajmac-ZPS.
Czech Innovation Expo a rozšířená realita
Expozice 100RIES zavede návštěvníky i do světa virtuální reality. V české premiéře se na MSV v pavilonu A1 představí nová výstava Českých center nazvaná Czech Innovation Expo. Projekt využívá špičkové technologie a přináší ohlédnutí za stoletou historií naší země v oblasti vědy, výzkumu a inovací. Na první pohled výstava nabízí abstraktní hru tvarů na stěnách a dřevěné přepravní bedny. Obsah expozice se ukáže až při použití tabletů a smartphonů vybavených aplikací pro rozšířenou realitu. Projekt rovněž mapuje stávající inovační ekosystém České republiky a jako bonus skýtá možnost virtuálního setkání s nežijícími vědci, inovátory a průmyslníky. „Virtuální výstava“ poputuje z Brna do Prahy, Ostravy, a poté zamíří do Madridu a Tokia.
Výstavu 100RIES pořádá společnost Veletrhy Brno ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy, Svazem strojírenské technologie, Elektrotechnickou asociací, Slovenskou agenturou pro rozvoj investicí a obchodu – SARIO a Českými centry. Partnery výstavy jsou společnosti Siemens a Czechoslovak Group.
Robot na výstavišti v Brně vyrobí sochu TGM
Světová premiéra virtuální výstavy a robot vyrábějící dvoumetrovou sochu Tomáše Garrigua Masaryka budou k vidění na výstavě 100ries, která letos doprovodí 60. ročník mezinárodního strojírenského veletrhu na brněnském výstavišti.
Součástí výstavy bude i předvedení moderních technologií v praxi. Přímo na místě vznikne replika sochy Tomáše Garrigua Masaryka od Otakara Španiela, která v pavilonu stála v roce 1928 při jeho otevření. "Nejprve jsme získali data pomocí 3D skeneru přímo v depozitáři Národního muzea. Obráběcí strategie jsme naprogramovali ve speciálním softwaru a průmyslový robot Kuka podle nich vyfrézuje sochu přímo v pavilonu A," uvedl ředitel společnosti MCAE Systems Miloslav Drápela.
Ještě před začátkem výstavy vzniknou dva dřevěné modely sochy TGM z umělého dřeva. "Jeho obrábění bychom v podmínkách výstavy předvést nemohli. Ale na tento materiál se nanáší modelovací hmota. Právě její obrábění uvidí návštěvníci na výstavě, což je předposlední krok toho digitálního procesu," upřesnil Drápela.
Druhá socha poslouží pro srovnání - bude na ní pracovat sochař Ladislav Jezbera ze střední průmyslové školy kamenické a sochařské v Hořicích. Cílem je ukázat, kde mohou moderní technologie tradičnímu postupu pomoci a urychlit jej.
Protikladem k reálným vystaveným výrobkům i pracujícím robotům bude část výstavy věnovaná rozšířené realitě. V Brně představí koncept Czech Innovation Expo Česká centra, agentura ministerstva zahraničních věcí pro propagaci České republiky v zahraničí. Virtuální výstava bude mít podobu zdánlivě nesmyslných symbolů a prázdných dřevěných beden, v nichž se obvykle průmyslové zboží přepravuje.
"Návštěvník si buďto stáhne naši aplikaci nebo si od nás půjčí chytré zařízení a přes toto zařízení se na symbol podívá. Na displeji se mu pak zobrazí podrobnosti o výrobku i možnost zamířit k dalším informacím," přiblížil systém vedoucí projektu Jan Špunda.
Výhodou takovéto prezentace českých úspěchů je to, že do cizí země neputuje žádný materiál ani zboží, ale pouze tisková data ke kartám se symboly a data samotné aplikace. Kromě virtuální výstavy představí Česká centra na MSV také možnost virtuálního setkání s již nežijícími vědci, inovátory a průzkumníky. "Pomocí brýlí pro virtuální realitu mohou lidé přihlížet například momentu, kdy Otto Wichterle s manželkou odlili na doma postaveném zařízení první pár měkkých kontaktních čoček," uvedl Špunda.
Virtuální výstava bude mít v Brně světovou premiéru, potom poputuje do Prahy a Ostravy a poté do Madridu a Tokia. Mezinárodní strojírenský veletrh potrvá od 1. do 5. října.
Už za měsíc a půl odstartuje na brněnském výstavišti jubilejní 60. Mezinárodní strojírenský veletrh
Zuzana PETRŮ, moderátorka: Už za měsíc a půl odstartuje na brněnském výstavišti jubilejní 60. Mezinárodní strojírenský veletrh. Letos bude doplněn o výstavu Stories, která návštěvníkům představí 100 příběhů průmyslových legend minulého století. Největším lákadlem bude ale podle pořadatelů socha Tomáše Garrigue Masaryka v nadživotní velikosti. Její sádrový model byl součástí výstaviště už v roce 1928. Sochu teď před očima návštěvníků vyrobí průmyslový robot.
Miloslav DRÁPELA, ředitel společnosti MCAE Systems: A na brněnském výstavišti v pavilonu A budou prezentovány dvě sochy Tomáše Garrigue Masaryka. Jedna socha bude zhotovena robotem, na které bude pokračovat sochař v průběhu té výstavy. A ta první bude, není ukázána práce toho robota zhotovení té sochy.
Zuzana PETRŮ, moderátorka: Původní socha Tomáše Garrigue Masaryka stála zhruba v těchto místech. V rotundě pavilonu A, kde bude umístěna ta nová, zatím není jasné. Zůstat by ale měla v areálu výstaviště.
Média
i-Katalog - prohlížení
Hledat firmy & produkty
Získejte správné kontakty na stabilní a ověřené firmy.
Přehled všech katalogů