BVV v médiích
Go a Regiontour 2019
Značky jsou lepší než hlava zabořená v mobilu
České značení tras pro turisty letos slaví už 130 let. Na jižní Moravě se o značky přes sedm desetiletí stará Milan Pernica.
Kdyby se daly spočítat všechny uchozené kilometry, byl by Brňan Milan Pernica jedním z nejzdatnějších turistů v Jihomoravském kraji. Na rozdíl od těch klasických výletníků však důvodem jeho výšlapů nebyly rozhledny, zámky, vyhlídky a další malebné cíle. Staral se o to, aby do nich lidé bez bloudění došli. Poprvé začal s plechovkou barvy a štětcem vyrážet na cesty v roce 1947, když jako skaut pomáhal Klubu československých turistů. V nástupnickém Klubu českých turistů (KČT) působí jako šéf krajské komise značení dodnes, i když na trasy kvůli nemocným nohám již nevyráží, stará se o evidenci a administrativu. A to v polovině ledna oslaví už 90. narozeniny. Spolu s ním bude slavit i celé československé značení, jež má letos 130. výročí. KČT si to připomene i na veletrzích Go a Regiontour, které se konají na výstavišti příští týden.
Značil jste pomalu 70 let. Zabloudil jste někdy?
Že bych se vyloženě ztratil, to ne. Ale občas jsem bloudil. To bylo v době hlubokého socialismu 50. let, kdy mapy byly tajné. Podrobné vojenské pětasedmdesátky (1 : 75 000, tedy jeden centimetr odpovídá 750 metrům – pozn. red.), po kterých původně klub turistů trasy vedl, byly zakázané. Nakonec dostalo Kartografické nakladatelství povolení vydávat mapy malované, ale ty byly k ničemu. Místo klasických topografických značek a vrstevnic tam byly obrázky, takže to spíš připomínalo omalovánky. Pak se objevily mapy 1 : 100 000, kdy jeden centimetr odpovídal jednomu kilometru, a ještě musely být o pět procent deformované, aby se nedaly využít k vojenským účelům. Ještě nějakou dobu trvalo, než jsme dostali povolení používat vojenské mapy 1 : 50 000 a postupně až 1 : 10 000, po kterých jsme toužili. I tak ale byly přísně hlídané, evidované a za ztrátu hrozil málem kriminál. My jsme pak při přenášení zákresů museli ověřovat, jestli jsou trasy z mapy většího měřítka do podrobnější zakreslené správně. Často jsem nevěděl, po které cestě vlastně značka vede, a musel ji hledat. Takže v tomto smyslu jsem občas bloudil.
Kolegyně našla loni české značky ve výšce 3 500 metrů nad mořem na Kavkaze. Je to tak, že Česko patří mezi značkářské velmoci?
Po světě ano. Máme v osmi zemích české značení, například v Brazílii jsme vyznačili několik tras kolem města Bataypora, které založil Baťa. V západní Evropě je větší tradice ve značkování, takže je těžké se tam prosadit, ale na východ nebo v Jižní Americe, tam bychom naše typické značky našli.
A čím to, že je o ně zájem?
Jsou nesporně nejlepší z hlediska vlastního značení i udržování. Obnovujeme je jednou za tři roky a nejvíce značek je na stromech. Pokud je to nějaký štíhlejší kmen, tak časem zesílí a značka se roztáhne na obdélník. Takže značkař jen přijde, obnoví všechny tři pásy a zastírací barvou umaže obě strany a zase jsme na povinném čtverci. Na západě se používají více značky tvarové, šipky, trojúhelníky a podobně. Ty se zdeformují a musí se celé přemazat a nakreslit znovu.
A to se značí opravdu od samotného vzniku Klubu českých turistů?
Ano, už rok po zahájení činnosti vznikly první značené trasy. První vedla podél Vltavy ze Štěchovic kolem bývalých Svatojánských proudů. I když z velké části skončila pod hladinou přehrady, část zbyla. Značky tehdy byly skoro dvojnásobné a pruhy nebyly stejné. Barvený uprostřed byl nejširší, bílé pruhy kolem byly poloviční. Teď jsou všechny tři stejně široké, a to tři centimetry a s mezerou pět milimetrů mezi nimi má celá značka rozměr 10 krát 10 centimetrů.
A jak to trefíte?
Máme na to šablony, ale zkušení značkaři jsou schopní je namalovat od oka.
Celorepublikově tedy byla první značená trasa u Vltavy. A na jižní Moravě?
O tom neexistují žádné podklady. A nepamatuji se ani, která byla první ta moje. Značíme pokaždé jiný úsek. Je to i kvůli kontrole, protože kdyby pořád někdo chodil po stejné trase a udělal nějakou chybu, bude ji kopírovat dál a dál. Ale protože byl Klub českých turistů organizovaný po župách podobně jako Sokol a já začínal v brněnské župě, muselo to být někde kolem Brna nebo v Moravském krasu.
Změnilo se za ty desítky let něco v systému a technologii značkování? Mám pocit, že je to pořád stejné, dostanete plechovku s barvou, štětec a vyrazíte.
Síť, kterou tvoří na jihu Moravy něco přes 3 500 kilometrů pěších stezek a 1 500 kilometrů tras cyklistických, je stabilizovaná, takže ji většinou jen obnovujeme a udržujeme. Nové trasy přibývají jen výjimečně. Vlastní malování se nemění, ale více změn je v doprovodných aktivitách, například směrovky, objekty, na které se připevňují, ocelové rozcestníky. U značek lpíme na dodržování přesného rozměru a u tvarových značek trváme na tom, aby všichni značkaři používali šablony. Máme i speciální štětce, lepší než se běžně prodávají, a na nich máme zápich 10 centimetrů od okraje držadla. Takže vlastně štětce slouží i jako měřítko.
A co ty barvy? Jsou všude na odstín stejné?
Výrobce nám dodává speciální barvy olejové, které drží na všech objektech. Není to zrovna ekologické, ale stejně kvalitní náhrada se zatím nenašla.
Předpokládám, že například s Lesy České republiky máte nějakou dohodu, ale jsou i jiní vlastníci lesů a hlavně dalších objektů. Značky jsou na plotech, na budovách, na hospodářských staveních.
Za socialismu jsme se nikoho ptát nemuseli, protože všechno bylo všech. Nyní máme s Lesy nejen dlouholetou dohodu, ale jsou i našimi hlavními sponzory. To soukromí majitelé, kteří nechtějí, aby jim kolem objektů nebo pozemku chodili lidé, se objevují. Problémy nastaly po církevních restitucích, kdy hodně majetku přešlo do rukou církve a je potřeba žádat o svolení. Chystáme nějakou rámcovou dohodu, ale právníci si vymýšlejí různé komplikace, například kdo bude zodpovídat za to, když se někomu něco na značené cestě stane. Podle nás je to zbytečné. Když jde někdo na houby a zlomí si nohu, také nežádá náhradu nebo bolestné.
Stalo se někdy, že někdo zboural kůlnu, porazil strom a značku zlikvidoval?
Někdy musíme kvůli majiteli celou trasu přeložit. Stalo se to například na Tišnovsku, kde jsme u Kutin chtěli nádherným údolím potoka Halda provést trasu až k železniční zastávce Níhov. Lesy neměly námitek, takže jsme ji vyznačkovali. A najednou telefon a ozval se majitel chaty v údolí, přes jehož pozemek o šířce asi 150 metrů vedla veřejná cesta s naší značkou. A že si nepřeje, aby mu tam chodili lidé. Řekli jsme mu, že jsme mu na pozemek žádné značky nenamalovali a že jde o veřejnou cestu, po které mohou lidé chodit bez omezení. Začal vyhrožovat, že pokud všechny značky okamžitě nesmažeme, zničí nám je sám. A my na to: To je ale protizákonné a mohl byste mít oplétačky. A on opáčil: To byste mě u toho museli chytit, a já vám garantuju, že mě nechytíte. Takže jsme nakonec museli celou sedmikilometrovou trasu zamazat a přeložit ji jinam. Cesta už není tak hezká jako ta původní.
Slyšela jsem, že ideální značkař je čerstvý aktivní důchodce. Má dost času a nechce za svou práci peníze. Nemáte problémy sehnat lidi?
Budete se možná divit, ale ne. O jihomoravské značení se stará asi stovka značkařů. Přestože je to v podstatě zadarmo – značkaři dostanou uhrazeno jízdné, stravné a drobnou odměnu za celodenní práci – a v jejich volnu, můžeme si vybírat. Asi před dvěma nebo třemi lety pustil Klub českých turistů do tisku výzvu, že hledá nové značkaře. V Praze a Brně se ozvaly takové zástupy lidí, že jsme nevěděli, co s nimi. Na druhou stranu noví značkaři si někdy představují, že když se jim bude chtít, tak vyrazí s dětmi a s rodinou na vycházku, vezmou barvu a něco omalují.
A není to tak?
Ne. Nového značkaře musíme zaškolit a musí pod vedením zkušeného kolegy namalovat nejméně 10 kilometrů značené trasy. Během nich se ukáže, nakolik je šikovný. Někdy má víc barvy na šatech a značka žádná. Tak s těmi se rozejdeme. Ti, co zůstanou, se učí, kam značky umisťovat. Značky musejí být na každém rozcestí a na úsecích bez rozcestí nejdále po 250 metrech.
Nezmocňuje se vás pocit, že vašemu celoživotnímu koníčku pomalu odzvání? Každý si může stáhnout mapu do mobilu.
Turistů je pořád stejně a věřím, že většina z nich dá přednost značkám, než aby chodili s hlavou zabořenou do mobilu a neviděli přírodu kolem. Ale uvidíme. Možná to povede k určitému omezení tras.
Oslava turismu
130 let „tří“ proužků
- Kulaté výročí 130 let od doby, kdy začali turisté poprvé značkovat, si připomenou lidé i na veletrzích Go a Regiontour, které se konají od 17. do 20. ledna na brněnském výstavišti. Stejné jubileum si připomíná i časopis Turista.
- Klub českých turistů tam chystá také představení a křest Obrazového atlasu 2019 a prezentaci Celostátního kalendáře akcí na rok 2019 i kalendářů oblastních.
Veletrhy Go a Regiontour provází kampaň z cestovatelských zážitků
Veletrhy Brno spustily před veletrhy cestovního ruchu Go a Regiontour kampaň, která na fotografiích ukazuje reálné zážitky z cest místo "bezchybných pláží". Snahou je šířit myšlenku, že vzpomínky a zážitky z cest mohou vytvářet i všední záležitosti. Lidé se mohou kampaně nazvané Vzácné maličkosti sami zúčastnit a fotografie svých zážitků posílat, doplnit je musí sloganem.
Nejlépe vyhodnocená fotografie a slogan se stane součástí kampaně na veletrhy, které se uskuteční v příštím roce, řekla ČTK mluvčí cestovatelských veletrhů Karolína Křenková.
"Kampaň upozorňuje na to, že je jedno, zda lidé cestují po rodné zemi či do vzdálených zemí. Snaží se šířit myšlenku, že o nové příběhy, vzpomínky a zážitky z cest se mnohdy starají naprosto všední záležitosti," uvedla Křenková.Fotografie v kampani zároveň mají pracovat s emocemi. "Letos lidé mohou vidět deset odlišných situací se všedními momenty a jsou jakousi inspirací pro ostatní, aby svůj zážitek odvyprávěli v jediné fotce," uvedla Křenková.
Na fotce je například starší pár v autě se sloganem "Seš si jistá?" či pár hledící na hory s ohněm a kotlíkem v zádech se sloganem "Zaliješ mi kafe?".Nahrát fotku lze na webové adrese www.vzacnemalickosti.cz, kde jsou pravidla a také galerie již zveřejněných fotografií. Kromě toho, že se fotka může stát součástí kampaně, mohou soutěžící vyhrát i další věci.
Veletrhy se uskuteční na brněnském výstavišti od 17. do 20. ledna.
Na brněnský veletrh Go přijedou tři cestovatelé z projektu Nomádi
Na brněnský cestovatelský veletrh Go, který se uskuteční od 17. do 20. ledna, přijedou tři cestovatelé z projektu Nomádi. Vystaví svá auta a budou vyprávět příběhy z cest. Jde o lidi či skupinky, kteří cestují z běžného pohledu ne úplně standardně. Jezdí do zemí a na místa, kam by to většinu populace nenapadlo, nemívají jasný itinerář a obvykle jsou jejich náklady minimální, řekla ČTK mluvčí veletrhů Go a Regiontour Karolína Křenková.
V Brně se objeví IT specialista Vojtěch Lavický, který objel svět na motorce, filmař Petr Kašpar, který jel se skupinou vodáků po vlastní ose do Indie, a Tomáš Málek, který objel v obytné dodávce severovýchodní Turecko.
"Velkým lákadlem nomádské expozice budou opět vozy, v nichž nomádi svoje cesty podnikají. Jsou propracované do posledního detailu tak, aby v něm cestovatelé mohli podniknout svoji plánovanou cestu, ale často také pracovat," řekla Křenková. Například Málek, cestovatel po Turecku, ukáže dodávku s doma vyrobenou obytnou vestavbou. Stejně tak si udělal vlastní nástavbu filmař Kašpar. "Lavického přestala bavit jeho práce, tak jel kolem světa," uvedla Křenková.
S projektem Nomádi přišel server Lidovky.cz a první text se na webu objevil v květnu 2017. Od té doby je v rubrice několik desítek textů, které mají za cíl představit cestování z dobrodružnější stránky a ukázat, že cestováním lze strávit velký kus života. Řada z těch, kteří se v rubrice objevili, prodali majetek či jeho část, přestavěli si auto a vyrazili. "Míří na dlouhou dobu do míst, kam by běžného smrtelníka ani nenapadlo jet. Na Sibiř, do africké pouště, do míst, kde končí silnice. Cestování je jejich životní styl, o němž pak píšou na sociálních sítích, blozích a přednáší," uvedla Křenková. Češi podle vedoucího rubriky Nomádi Tomáše Málka patří k největším cestovatelům.
Média
i-Katalog - prohlížení
Hledat firmy & produkty
Získejte správné kontakty na stabilní a ověřené firmy.
Přehled všech katalogů