Tiskové zprávy
Lockdown veletrhů potrvá déle než rok, říká generální ředitel Kuliš
„Virtuální nebo hybridní veletrhy jsou něco jako sprcha online, virtuální sex nebo večeře. Pandemická krize ukazuje, že veletrhy a kongresy nelze nahradit. Osobní kontakt a neformální rozhovory jsou pro inovace a rozvoj nenahraditelné,“ uvádí generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.
Jaké škody způsobila pandemie veletrhům a kongresům?
Celosvětově přinesla pandemická
krize nepředvídatelný rozsah škod. Snad tisíce akcí byly celosvětově zrušeny
nebo přeloženy na pozdější termíny. Všichni provozovatelé výstavišť,
kongresových center, pořadatelé veletrhů, kongresů a dalších akcí počítají
ztráty v řádech milionů korun, eur či dolarů. Lockdown veletrhů
v Evropě potrvá déle než rok, zatímco v Japonsku, Číně či Jižní
Koreji se uskutečnily některé veletrhy minulý rok i bez očkování.
Každá krize přinese i něco pozitivního. Vidíte vůbec nějaké pozitivum?
Tato krize potvrzuje význam
veletrhů a kongresů jako platformy pro osobní setkávání. Registrujeme značnou
poptávku našich partnerů, hlavních vystavovatelů po konání veletrhu, který jim
obchodně pomáhá v mnoha směrech. Pandemie ukazuje nepostradatelnost veletrhů.
Krizí ztrácíme totiž nejen finanční kapitál, ale současně i sociální kapitál.
Co tím myslíte?
Podnikatelské a inovační nápady
vznikají na základě neformálních setkávání lidí napříč oborem a lidí
z různých zemí. Geniální podnikatelské nápady často vzniknou na kousku
papíru či na ubrousku jako výsledek rozhovorů lidí obdobného zaměření. Veletrhy
a kongresy jsou ideálním místem pro taková setkávání. Tento sociální kapitál je
nekonáním akcí ochuzen.
Zániku obchodního modelu veletrhů se tedy neobáváte?
Po každé krizi zaznamenaly
veletrhy rozvoj a růst. I po poslední finanční krizi rostly jako houby po
dešti. Veletrh je založen na našich smyslech, na osobním kontaktu. Člověk je
sociální bytost, potřebuje kontakt s jinými lidmi. Osobní sympatie a
důvěra, na kterých je založen obchodní vztah, vzniká v osobním styku lidí.
Obchod nelze bez osobního kontaktu realizovat.
Existují ovšem dost dokonalé programy pro videokonference…
Můžete si vyslechnout odbornou
přednášku online, ale teprve neformální osobní diskuse účastníků kongresu je to
cenné a to, proč se lidé kongresu účastní. Uznávám, že videokonference jsou
praktické, nemusíte nikam cestovat, ale prostě to není ono. Chybí přímá
interakce. To chybí i našim zaměstnancům. I ve firmách vznikají dobré nápady více
na poradách či v neformálních rozhovorech než u pracovních stolů.
Nyní vznikají virtuální či hybridní veletrhy. Zkoušíte něco takového?
Virtuální nebo hybridní veletrhy
jsou něco jako sprcha online, virtuální sex nebo večeře. Digitalizace je
pouze doplněk, momentální náhražka. Investice do hybridních veletrhů jedna ku
jedné s reálným veletrhem jsou vyhozené peníze. Některé veletržní správy
do této náhražkové formy investovaly mnoho peněz, které se nevrátí. Je rozdíl
mít účast na online veletrhu několik stovek či tisíc účastníků, nebo desítky či
stovky tisíc návštěvníků na reálném veletrhu. Online veletrhy jsou jakási
sociální síť, ale nenahrazují jednání face-to-face a možnost si produkt
prohlédnout a ohmatat.
V čem se změní obchodní model veletrhů v postcovidové době?
Vlastní model veletrhů se
nezmění. Vzhledem ke změnám
v globálním cestování to budou mít těžší velké světové veletrhy zejména v
Německu. Trend bude jít blíže k zákazníkovi, tedy k regionalizaci
veletrhů, což bude naše výhoda. Další tendencí bude oddělení veletržních správ
od vlastnictví výstavišť a kongresových center. Udržování infrastruktury je
velmi nákladné, což teď všichni pociťujeme mnohem více. Proto bude tendence,
aby infrastrukturu vlastnil veřejný sektor, zatímco organizaci akcí může
převzít sektor soukromý.
Kdy očekáváte návrat k normálu a otevření prvního většího
veletrhu?
Situace vyžaduje trpělivost. S příchodem
vakcinace problesklo první světýlko na konci tunelu, ale nikdo neví a neřekne,
kdy se do normálu dostaneme. Na přípravu veletrhu je třeba 2–6 měsíců na straně
naší i na straně vystavovatelů. Takže ani nyní nelze dost dobře plánovat.
Nechceme uspořádat veletrh za každou cenu a poškodit jeho jméno. Proto byl loni
dopředu zrušen Mezinárodní strojírenský veletrh. Nemůžeme termíny akcí
libovolně posunovat, neboť každý veletrh je závislý na určitém prodejním a
inovačním cyklu. Zatím se díváme na druhou polovinu roku jako na mezník návratu
k normálu.
Některé akce ovšem plánujete v dubnu, květnu a červnu.
Obecně naši zákazníci,
vystavovatelé a odborní návštěvníci chtějí veletrh bez omezení, bez roušek či
testů, veletrh se stiskem ruky a s párkem či obloženým chlebíčkem. Tedy
PES nula. Pokud se situace dostane pod kontrolu a PES bude 1–2, tak odborné středně
velké veletrhy by za určitých omezujících podmínek byly proveditelné. Nemůžeme
ovšem souhlasit s tím, že jsme zařazeni mezi muzea, galerie, zoologické a
botanické zahrady. Veletrhy nejsou volnočasová aktivita, ale obchodní
platforma. Proto žádáme o přeřazení do kategorie obchodní centra, obchodní
domy, se kterými máme víc společného než se ZOO. V případě obchodních
center jsou pravidla nastavena blíže naší logistice. Autoři matice zřejmě
podstatu B2B veletrhu nechápou, resp. v něm vidí hromadnou akci pro
širokou veřejnost.
Na výstavišti se nyní očkuje, jak dlouho to potrvá?
Na většině výstavišť světa se
očkuje, protože výstaviště, stadiony i kongresová centra mají odpovídající
prostorové kapacity. Nejsme výjimkou. Byli jsme však první u nás, kdo záložní
nemocnici navrhnul. Jde o humanitární akci a děláme to za symbolické a režijní
náklady. Stejně tak jsme zajistili skladování a distribuci zdravotnického
materiálu na jaře, darování výpočetní techniky do škol, na výstavišti se
testuje. Věřím, že to vláda ocení a konečně spustí program na podporu sektoru
veletrhů a kongresů, a to bez vyloučení subjektů vlastněných městem. Jak dlouho
se bude na výstavišti očkovat, asi nikdo neví, určitě dokud to bude potřeba. Rádi
nabídneme pro očkování všechny naše prostory, aby se urychlil návrat
k normálnímu životu.
Média
i-Katalog - prohlížení
Hledat firmy & produkty
Získejte správné kontakty na stabilní a ověřené firmy.
Přehled všech katalogů