Motovíkend
8.-10.4. 2022
Zážitková akce nejen pro fanoušky motocyklů
Jarda Šíma je rekordman, kterého jen tak někdo nedožene
Život Jardy Šímy, optimistického novináře a
cestovatele je spjat s motorkami, a tak nemohl chybět ani v Brně na
Motovíkendu. Vzpomínal na své cesty i na rok 2019, kdy na Motosalonu slavil 1
500 000 ujetých kilometrů. Nemáte představu, o jaké vzdálenosti mluvíme? Tak
vězte, že byste museli objet 37,5krát zeměkouli po rovníku nebo se dvakrát
vydat na měsíc a zpátky. Jeho ujeté kilometry rozhodně nezpochybníte, vede si
totiž zcela přesnou evidenci.
Na svůj osobní rekord z roku 2019 navázal cestou do Afriky s motocyklem Royal Enfield Himalayan 400. Vedl skupinu zájemců do Dakaru k oblíbenému růžovému jezeru. „Najezdil jsem 20 tisíc kilometrů s motocyklem Royal Enfield Himalayan a zjistil jsem, že je to plnohodnotný cestovní motocykl. A dá se na něm dojet kamkoli na světě. V roce 2019 jsem navázal kontakty se značkou Indián a jezdil jsem všechny jejich modely, které byly v té době k dispozici. Vrcholem sezony byla zima 2020, kdy jsem v lednu a v únoru s motocyklem značky Indián měl možnost cestovat po Novém Zélandu. S manželkou Lenkou jsme tam byli 2 měsíce projeli jsme jižní i severní ostrov a krásně nás tam povozil model Elit, který byl v té době jeden jediný na Novém Zélandu, byla to pro mne taková zvláštnost,“ vzpomíná Jarda Šíma s veškerou pokorou a potvrdil nám, že poslední zemí, kterou navštívil byla Dominikánská republika, je 98 zemí (tou poslední), kterou do této chvíle navštívil.
V loňském roce také začal spolupracovat s CFmoto, kde jezdil v době covidu na řadě 650. Pro cestování ve složité covidové době si našel taková místa, kde bylo možné bez problému projet hranice. „Byl jsem v Chorvatsku, v pobaltských republikách a podařilo se mi najezdit něco přes 20 tisíc kilometrů,“ vyjmenovává Jarda Šíma místa, kam se podíval v době skoupé na cestování. Skoro před rokem přesedlal na stroj CFmoto 800 MT Touring. Začátky byly úplně tajné, protože model, který sedlal byl prý takový „předprodukční“, jeden jediný v Evropě, Aby nedošlo k jeho předčasnému odtajnění, jezdil zpočátku jen v noci a publikoval jen rozmazané fotografie. Na tomto stroji projel (do teď) 25 států Evropy a najezdil s ním 41,5 tisíc kilometrů a přiblížil se testovací metě stroje, která je 50 tisíc. Je prozatím jediným jezdcem, který na něm seděl.
Na Motovíkendu v Brně ostřílený motocyklista slaví takové nezarovnané číslo v kilometrech: „Blížím se, sice pomalými kroky, k těm 2 milionům, aktuálně slavím 1 665 000 km,“ potvrzuje Jarda Šíma, který si o svých cestách vede velice přesné záznamy. Je prý správným motocyklovým novinářem, protože není zaměřený na určitou značku, ale testuje, co ho zajímá, ale přiznává také, že se raději zaměřuje na cestovní endura, ale každá nová značka, která přijde na trh, tak ho zajímá.
Svoji první motorku si pořídil až v osmadvaceti letech. V roce 1984 poprvé sedl na model Jawa 250. V posledních letech se motonovinář snaží ukázat, že i čínské motocykly s rakouskými motory KTM stojí za pozornost, že jsou kvalitní motocykly, plně srovnatelné s evropskou nebo japonskou konkurencí, a navíc za výhodnější cenu.
„I v letošním roce bude pokračovat propagace značky CFmoto na akcích dealerů se budu podílet tím, že budu jezdit s „mojí osmistovkou“, kterou jsem si po těch 41 tisících kilometrech tak trochu přivlastnil,“ směje se optimistický motorkář a dodává: „Těším se také na akci MOTO TEST CAMP Soběslav, podobných akcích je v poslední době hodně propagovaná v médiích a čekají mě také zahraniční testy, ale tady bych chtěl říct, že ne všechny uskutečním, protože třeba v úterý jsem byl vrátit lodní lístky pro svojí cestu do Afriky, protože trajektový provoz se stále ještě nerozjel a od počátků covidu se do Afriky nejezdí,“ povzdechl si Jarda Šíma.
Zeptali jsme se také Jardy, co by doporučil motorkářům, kteří toho ještě moc nenajezdili a chtěli by se vydat na nějakou delší výpravu? „Ať se zklidní, i když také razím heslo, odvážnému štěstí přeje, ale přece jenom motocykl je nástroj vrtkavý, má pouhopouhá 2 kola, ve světě je nebezpečno, myslím tím na silnicích, je potřeba, aby člověk nejdříve získal nějaké základy, aby se s motocyklem sžil, aby se připravil na nějakou dlouhou cestu. Myslím si, že by na opravdu dlouhou cestu, myslím tím třeba Jižní Ameriku nebo do Afriky měl jel až bude mít nějaké zkušenosti, až bude nejenom fyzicky, ale i psychicky na cestu připravený,“ říká s jistotou v hlase Jarda Šíma
Cestování na motorce je styl, je to zábava, ale může se stát i vcelku nebezpečnou zábavou. Jarda hleděl několikrát do hlavně samopalu, byl přepaden, naštěstí to prý nebylo tak zlé. Připouští, že při jeho cestách vždycky někdo nad ním bdí. „Občas mne něco zaskočí… Stokrát může být člověk připraven na cokoli, pak najednou přijde situace, na kterou i kdyby byl připravený, tak se tomu nevyhne a bude s tím mít problémy. Pokud si mám na něco rychle vzpomenout, tak když jsem se vydal na cestu do Jižní Ameriky na společnou cestu s Rallye Dakar, kdy jsme si s kamarády chtěli alespoň projet jih mimo dakarské rallye. Vlastně ve chvíli, kdy jsme přiletěli za svými motocykly, které byly dopravené do přístavu, tak jsme přiletěli do Santiaga de Chile, tak jsme 7 dnů čekali, než se k té technice dostaneme, byť jsme si mysleli, že hned druhý den si je vyzvedneme v přístavu a začneme jezdit. Čekali jsme, protože byla stávka státních zaměstnanců a odbory v jižní Americe jsou tak silné, že přes to vlak nejede a my 7 dnů čekali a čekali. Když je v tom člověk sám, tak je to dobrý, ale když má za sebou 9 lidí, kteří do toho plánu vstoupili, tak se to o to více valí na hlavu a musím říct, že to nebylo nic příjemného. Zaskočí mne také když je nějaký problém s motocyklem, byť si myslím, že jsem zručný mechanik. Jsem provozní zámečník – údržbář svojí původní profesí, umím věci nahradit, když přijdou záležitosti, ale třeba když přeskočí rozvodový řetěz na malém bavoráku, jako tomu bylo v roce 2011 na sahaře u růžového jezera… Potkaly se ventily, ta to ani zručný mechanik, pokud nemá nářadí a nemá s sebou náhradní díly, s tím stejně neudělá vůbec nic. Dopadlo to úplně jednoduše. Naštěstí se mnou jel kamarád, který mne nakonec táhl na laně a odtáhl mne na jih Španělska.
V současné době všichni zaznamenáváme významné změny na trhu, které přinesla covidová doba, na kterou navázal válečný konflikt na Ukrajině, ale Jarda Šíma věří, že problémy, které momentálně jsou s dodáním dílů a některé motocyklové firmy mají problémy a stojí jim výroba, že se vše časem srovná a zase to pojede ve starých kolejích, ale neví, zda si to více přeje či si to myslí…
Vzpomínek má Jarda opravdu hodně a umí je skvěle předat publiku, důkazem je toho i skvělá atmosféra na brněnském Motovíkendu, když stál na pódiu a vyprávěl o svých cestách. My vám však ještě prozradíme jednu méně známou věc o tomto dobrodruhovi, když mu přes cestu přeběhne černá kočka. Já prý schopný klidně čekat půl hodiny na místě, když mu přeběhne přes cestu. Čeká totiž, dokud nejede v jeho směru auto nebo tři v protisměru, které mu tu smůlu sebere, takže na méně frekventovaných místech se pěkně načeká, přesto je rekordmanem, kterého jen tak někdo nedožene.