MSV
10.-13.10. 2023
Mezinárodní strojírenský veletrh
Český trh je bránou do Evropy, říká japonský velvyslanec
Jeho Excelence Hideo Suzuki, velvyslanec
Japonska v České republice, v rozhovoru zdůraznil vysoký potenciál
pro kooperaci českých a japonských firem například v oblasti digitalizace
a environmentálních technologií. MSV navštívil u příležitosti otevření
oficiálního japonského stánku, který organizuje agentura JETRO a můžete ho
navštívit v pavilonu V.
Jak důležitý je pro japonské firmy český trh?
Z japonské perspektivy je český trh velmi důležitý. Dá se říci, že je jakousi bránou do Evropy, čili je významný nejen svou vlastní velikostí a silou, ale i silou, která je vázána na Evropskou unii a evropský trh. Vnímáme český trh v této širší souvislosti. Dopad bilaterální dohody mezi Evropskou unií a Japonskem je samozřejmě velmi silný a přispěl k rozvoji a zesílení ekonomicko-obchodních vztahů mezi Japonskem a Evropskou unií.
Může to být i jeden z důvodů, proč má Japonsko na letošním MSV poprvé oficiální expozici?
Je to přesně tak. Jak jsem řekl, Českou republiku vidíme jako strategické místo a dohoda rozhodně přispěla k tomuto rozhodnutí. Japonsko se tímto způsobem snaží podporovat svoje firmy při jejich expanzi na zahraniční trhy.
Co očekáváte od japonské účasti na letošním MSV?
Japonsko i Česká republika toho mají hodně společného. V obou zemích máme nové vlády a obě země před sebou mají stejné výzvy, ať už je to boj s covidem nebo environmentální politika a péče o životní prostředí, o snižování uhlíkové stopy. S tím je spojena řada dalších výzev například v energetice. Jediným řešením a jedinou možností, jak k těmto výzvám přistoupit, jsou technologie a inovace. To je to klíčové, na co bychom se nyní měli soustředit. Zde na veletrhu jsou vidět nejen japonské, ale i české firmy, které jdou touto cestou a snaží se prostřednictvím inovací a technologií přispět k řešení těchto výzev. Rád bych připomněl také světovou výstavu EXPO 2025 v regionu Kansai v Ósace, která se tomuto tématu bude intenzivně věnovat. Japonsko by velmi ocenilo, kdyby Česká republika zvážila svoji účast na této výstavě. Byl bych velmi rád, kdyby se česká vláda k tomuto postavila pozitivně.
Japonsko patří ke světovým lídrům na poli automatizace a robotiky. Jaké zajímavé exponáty přivezly japonské společnosti na brněnský veletrh?
Prezentuje se tu řada japonských společností. Chci zdůraznit nejen samotné technologie a kvalitu výrobků po technické stránce, ale také jejich design a zpracování, které hrají velkou roli. Japonští vystavovatelé kladou velký důraz na environmentální aspekt, pro naši kulturu to je velmi důležité. Zároveň se Japonsko soustřeďuje na digitalizaci, a to nejen v průmyslu a ve velkých městech, ale i v malých městech a na venkově, v zemědělských oblastech. Je to proces týkající se celé společnosti. Japonská vláda má v plánu do automatizace, robotizace a digitalizace nadále investovat velké prostředky, protože v tomto vidí budoucnost.
Vidíte v robotizaci a digitalizaci také potenciál pro rozvoj spolupráce českých a japonských společností?
V obou zemích je spousta skvělých firem působících v oblasti automatizace a digitalizace. Jak Japonsko, tak Česká republika má řadu velmi zkušených odborníků, kteří jsou velmi šikovní, a věřím, že české firmy jsou schopné nabídnout svoje inovace japonským partnerům. Konkrétně bych zmínil oblast optimalizace dopravy, přepravy a logistiky, což je celosvětově také velká výzva.
Řada japonských firem dnes působí v České republice. Mohou i české firmy uspět na japonském trhu?
Na to je jednoduchá odpověď: určitě ano! Jsem si jistý, že české firmy mají Japonsku co nabídnout. Mohu zmínit třeba společnost Mavel, která je na japonském trhu velmi úspěšná. Jde o výrobce turbín pro malé vodné elektrárny, který uspěl nejen kvůli kvalitě své technologie, ale i díky svému přístupu k životnímu prostředí. To, že přispívají k redukci CO2 a přemýšlejí environmentálně, je v Japonsku velmi důležité. České firmy mají výbornou představivost, proto myslím, že přestože je nyní patrný útlum kvůli covidu, do budoucna naše spolupráce určitě zesílí. Je velmi důležité, aby české firmy přemýšlely o tom, jaké jsou výzvy a potřeby na japonské straně, a dokázaly na ně reagovat svou nabídkou. Nyní v japonské společnosti rezonuje hlavně ochrana životního prostředí a redukce uhlíkové stopy.
MSV
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři
Současně také
Mohlo by vás zajímat
Vybíráme z firem MSV