MSV
10.-13.10. 2023
Mezinárodní strojírenský veletrh
Západočeská univerzita v Plzni představí řadu inovativních exponátů
Na MSV se bude prezentovat také Západočeská
univerzita v Plzni, která na veletrh přiveze mnoho zajímavých exponátů.
DronePort – automatický systém pro správu a výměnu baterií dronu
Unikátní prototypové zařízení, které je určené k automatické bezobslužné výměně baterie dronu. DronePort se dále stará o správu těchto baterií. Tento prototyp je jedním z výsledků evropského projektu COMP4DRONES. Kromě samotného zařízení bude k dispozici ukázka počítačová simulace v reálném čase s ukázkou použití celého systému drony, DronePort v praxi.
Catabox
Jedná se o evakuační plovoucí kolébka, ve které naleznete vše potřebné pro péči o malé dítě. Rodič k sobě kolébku jednoduše připoutá a může se vydat do bezpečí. Zařízení je určené především do monzunových oblastí jihovýchodní Asie, ale své uplatnění najde při záchraně dětí po celém světe. Jde o jeden z mnoha výstupů průmyslového designu, který vznikl díky virtuální realitě.
Stacionární ukládání energie
Technologie pro stacionární ukládání energie na bázi vanadových redoxních průtočných baterií umožňuje oddělení kapacitní (kWh) a výkonové (kW) složky. Celé řešení je nehořlavé a nevýbušné. Nespornou výhodou je vysoká životnost baterie převyšující 25 let bez ztráty kapacity. Po celém světě jich je nainstalovalo více než 50. Samotná technologie je vhodná zejména pro velké instalace, kde výkony převyšují jednotky MW. Na stánku bude vystaven zmenšený model tohoto zařízení.
KRAKEN
Unikátní řezný nástroj pro frézování těžkoobrobitelných materiálů dostal jméno Kraken, protože svým tvarem připomíná právě chapadla bájné mořské chobotnice. Jeho konstrukce není vyrobitelná konvenčními technologiemi, a tak v laboratoři Kovové aditivní výroby centra RTI Fakulty strojní vznikl metodou 3D tisku z kovu. V možnostech, které takový způsob výroby nabízí, spočívá unikátnost koncepce Krakena. Výrazná materiálová úspora, vyšší produktivita obrábění, optimalizované chlazení, vyšší trvanlivost nástroje, zkrácení výrobních časů nebo snížení celkových nákladů na obrábění. To vše a mnohem více jsou jeho přednosti.
Medúza
Medúza je vyvinutá fréza pro produktivní obrábění žáruvzdorné slitiny IN718. Tato fréza je navržená od počátku pro výrobu 3D tiskem z kovu a tudíž její design nanejvýš profituje z použité technologie výroby. Proto bylo možné do těla frézy zakomponovat složitou soustavu kanálků s proměnným průtokem procesní kapaliny a návrh speciálních dýz na výustí přesně moderují směr kapaliny do místa řezu. Tím je umocněn pozitivní vliv kapaliny na proces obrábění. Avšak hlavním přínosem je naladění tuhosti frézy v axiálním a radiálním směru, což má pozitivní vliv na produktivitu obrábění. Nosným prvkem ladění tuhostí jsou uvnitř těla skrytá bionicky optimalizovaná soustava příček, které si zachovávají kovový materiál pouze v místech s maximálním napětím. Celý koncept frézy přináší značnou úsporu hmotnosti a redukuje setrvačné účinky, které tak nezatěžují vřeteno stroje v takové míře jako plná konvenční fréza.
Díl rakety Ariane 6
Díl byl vyvinut pro použití na nosné raketě Ariane 6 (ESA). Slouží pro připojení pomocných startovacích motorů P120C, resp. pro jejich bezpečné oddělení po vyčerpání paliva. Díl je vyroben z hliníkové slitiny s označením AA7050 T7451, dosahující pevnosti v tahu více než 500 MPa. Díly jsou vyráběny v klatovské společnosti ATC Space s.r.o. s technologickou podporou Regionálních technologického institutu při ZČU v Plzni.
3D model úzkorozchodného podvozku nízkopodlažní tramvaje
Nestandardní trakční podvozek EVO 1000 vznikl v rámci programu TAČR Epsilon, ve spolupráci ZČU, Pragoimex a.s. a VKV Praha s.r.o. Otevřený rám podvozku s jedním příčníkem a dvěma podélníky je uložen na dvojkolí prostřednictvím dvojice pružnic, které jednak vedou dvojkolí, jednak tvoří primární vypružení. Sekundární vypružení tvoří šroubovité pružiny podpírající kolébku, rotační tlumiče a příčné hydraulické tlumiče. Pohon dvojkolí je uložen vně rámu podvozku, tvoří jej trakční motor, kuželočelní převodovka s dutým ozubeným kolem, skrz které prochází hřídel, jež má na jedné straně zubovou spojku, na druhé straně klínovou spojku, která přenáší kroutící moment na dvojkolí. Na druhém konci trakčního motoru je kotoučová brzda. Rozvor podvozku 1700 mm, výkon trakčního motoru 70 kW, hmotnost podvozku 3750 kg je o 200 kg menší než u jiných podvozků. 3D model podvozku v měřítku 1:15 byl vytištěn technologií HP Jet Fusion 4200 z materiálu PA12GB (40% podíl skla). Na průmyslové tiskárně HP je možné tisknout modely či funkční prvky konstrukcí s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi a kvalitou povrchu materiálu.
MSV
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři
Současně také
Mohlo by vás zajímat
Vybíráme z firem MSV