OPTA
3.-5.3. 2023
Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie
Českým optikům se daří, roste i počet optik
Čeští optici opět zaznamenávají lepší roky z hlediska maloobchodních tržeb. „To, co se děje v české ekonomice, děje se i v české optice, kdy vidíme v průměru meziroční růst o pět až sedm procent. Tomu odpovídá i nárůst očních optik, kterých je více než 1600,“ říká na odborném veletrhu OPTA v Brně člen Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) a soudní znalec Ivan Vymyslický, který se o víkendu v rámci odborných přednášek bude také věnovat Optice budoucnosti 4.0 a tématu, jak moderní technologie mohou změnit během příštího desetiletí celý obor.
Pro zmíněný ekonomický růst v roce 2017 existuje řada důvodů. K těm základním patří ochota spotřebitelů utrácet více peněz za kvalitní brýle a zejména brýlové čočky. Také se zkracuje doba, za kterou se lidé do optik vracejí. „V letech 2008 a poté 2012 a 2013, kdy se ekonomice tolik nedařilo, lidé odkládali nákup brýlí o rok či dva. Viděli jsme, že opakovanost nákupu brýlí se opravdu prodloužila, nyní se zase zkracuje,“ dodává Ivan Vymyslický.
Pro spotřebitele je samozřejmě důležitá estetická a módní stránka věci, chtějí se v brýlích cítit dobře a vypadat hezky, nicméně čím dál více se dívají po kvalitě brýlových skel. „Vidíme daleko větší tlak na užitnou hodnotu brýlových čoček, na různé typy vidění na všechny vzdálenosti,“ dodává Ivan Vymyslický. „Nové materiály se objevují zejména u obrouček, a to jak kovových, tak plastových, které splňují různé nové požadavky například na lehkost, barevnost, design atd. U brýlových čoček není progres v materiálech tak intenzivní, protože tam to skutečně vyžaduje dlouhá léta zkušeností a vývoje,“ říká soudní znalec s tím, že optika je vysoce módní, technologický a zdravotní obor, ve kterém se neustále inovuje.
„Dynamika inovací je obrovská. Co se týká brýlových obrub, špičkové firmy předvádějí dvakrát do roka nové kolekce – podzimní, jarní, případně na léto kolekce slunečních brýlí. Na brýlových čočkách rok co rok přichází nějaká změna, nové možnosti korekce speciálně pro osoby s určitým typem postižení zraku, je to docela honička vše sledovat,“ usmívá se Ivan Vymyslický s tím, že skutečnou revoluci v technologickém zpracování brýlových čoček způsobila technologie Free-Form, která umožnila vyrábět individuální brýlové čočky přesně na míru. Tato technologie, která se objevila zhruba před deseti lety, se neustále vylepšuje a díky ní se zkracuje i doba dodání při zachování vysoké kvality.
O tom, že oční optik a optometrista patří v Česku k perspektivním oborům, svědčí zájem o odborné studium, kdy se studenti vzdělávají na čtyřech středních a třech vysokých školách, a také skutečnost, že v poslední době vzrostl počet optik, přičemž mnohé z nich založili mladí lidé. Dochází také ke generační výměně u majitelů, kteří začali s podnikáním po sametové revoluci. „Jak se dnešním optikům a optometristům daří? Záleží na tom, zda podnikají v Praze, Brně nebo v nějakém menším městečku, na tom, jak mají nastaveny procesy a na řadě dalších faktorů,“ odpovídá Ivan Vymyslický na výše položenou otázku. Platy v oboru se pohybují zhruba od 15 do 30 tisíc, takže prostor pro růst zde určitě je.
Výhodu však bude mít ten, kdo již dnes dokáže nahlédnout do budoucna. I o tom se hovoří na letošním veletrhu OPTA. Jedním z témat je průmyslová revoluce 4.0, potažmo oční optika 4.0, mluví se také o rozšíření tradičních služeb, o telemedicíně, o screeningových strojích, které sice nenahradí vyšetření u lékaře, ale mnohé dokáží napovědět o zdravotním stavu zákazníka. „Celá řada procesů měření zraku, ale i měření parametrů obličeje, dnes probíhá sofistikovaně ve 3D systémech, kdy díky 4 milionům bodů obličeje získáte naprosto perfektní informaci o tom, jak vám brýle sednou. Existují systémy, kdy na základě fotografie vám 3D tiskárna vyrobí obroučky přímo padnoucí na váš nos i vaše uši. To je teprve začátek toho, co přijde. Nové technologie během pěti, deseti let určitě optiku hodně změní,“ říká Ivan Vymyslický, který účast na veletrhu vidí jako dobrou příležitost pro setkání a výměnu odborných názorů. „Doufám, že optici budou mít chuť nakupovat a pro vystavovatele to bude dobrý business.“