OPTA
3.-5.3. 2023
Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie
Ellen Haeser: „Brýle jsou nástrojem k vyjádření osobnosti“
Odlišit se je dnes důležitější než být módní, brýle k tomu mohou pomoci a optici zase mohou pomoci zákazníkům objevit svoji osobnost a jedinečnost. Nizozemská designérka a trendová prognostička Ellen Haeser v rozhovoru poradila optikům, aby lidem nabídli něco víc než jen brýle.
V
přednášce jste řekla, že móda už neexistuje, jsou pouze módní značky a každý si
hledá svůj vlastní styl. Platí to i pro brýle?
Určitě,
právě brýle jsou velice dobrým nástrojem k vyjádření osobnosti. Jak pro značky,
tak pro optiky je dnes obrovskou výzvou, aby pomohli lidem objevit svoji
osobnost a jedinečnost. Není to jenom o tom prezentovat různé typy obrouček,
ale spíše o tom, aby prodejce věděl, jakého zákazníka má před sebou. Samozřejmě
tato změna od módy k osobnímu stylu přichází pomalu, ale je to něco, co v
současnosti lidé jednoznačně preferují. Zvláště dnes, kdy kolem sebe máme tolik
produktů, lidé hledají něco, co není pouhým produktem, ale má pro ně přidanou
hodnotu. Není to jen o tom, že potřebujete brýle, ale o tom, že když si určité
brýle koupíte, najednou se cítíte úplně jinak.
Čili
optikům radíte zaměřit se na konkrétní
skupinu zákazníků?
Rozhodně.
Samozřejmě je možné prodávat všem, ale je výborné, pokud zákazník vkročí do
obchodu a doslova se tam najde. Nebo ještě lépe, když na místě zjistí, kým by
chtěl být, a nabídka ho k tomu popostrčí. Stále existují módní značky, jejich
kampaně a reklamy, ale to všechno je pouze o módě a samotná móda dnes už
nestačí, protože je příliš umělá. V tom vidím i důvod úspěchu fenoménu
instagramu a infuencerů: jde o skutečné lidi. Samozřejmě mám na influencery
svůj názor, protože spousta z nich to dělá pouze pro peníze, což je stejně
umělé jako móda. Ale pokud je to člověk, kterému jde o styl a osobnost, je to o
něčem jiném.
Znamená
to, že být jiný – odlišovat se – je dnes důležitější než být módní?
Přesně
tak. Trh se zaměřuje hlavně na mladé lidi, ale demografie nám říká něco jiného.
Mně je 61 let a naše generace, která chce být fit a žít aktivně, je velmi
důležitou skupinou spotřebitelů. Proto je třeba tento typ spotřebitelů
představit jako lidi s mladistvým duchem. Nepracovat v reklamě jen s mladými
lidmi, ale i se staršími, jako jsem to viděla minulý rok právě tady na Optě u
vintage brýlí české značky Okula, které navrhli dva mladí designéři.
Co
vás zaujalo na letošním veletrhu OPTA?
Třeba
už zmínění mladí designéři z Okuly. Líbil se mi také stánek Reserve, kde měli
velmi hezké zlaté obruby. Pak značka Coco Song, která je z Itálie, ale zatím
jsem ji vůbec neznala. Na stranicích používají také textil, hedvábí, což je
nádherné. Jejich brýle mají spoustu zajímavých detailů, drobné květinky a
ornamenty, jak jsem o tom hovořila ve své prezentaci. Taková obruba je drahá
záležitost, ale na druhé straně ji člověk nosí třeba čtyři roky, tak proč ne.
Dále mě zaujala firma Nastassia Aleinikava, která dělá něco jako haute couture
v brýlích, velmi omezené série s designem na míru. OPTA je skvělý veletrh,
protože tady je všechno. Vidím tu velké a drahé značky, o kterých mluvím ve
svých prezentacích o trendech. Ale je tu i velká nabídka podobných věcí
v nižších cenových kategoriích. Co tu naopak není moc vidět, je odlišný
způsob prezentace. Všimla jsem si, že značky prezentují své zboží pořád stejně,
vystavené brýle v krabicích, ale myslím, že to chce něco víc. Jak lidé, tak
značky občas zapomínají, že by měli k produktům přiřadit nějaký příběh.
Přizpůsobit se tomu, co spotřebitele opravdu zajímá.
V
Brně jste častým hostem na různých veletrzích. Jak je hodnotíte?
Dnes jsou veletrhy pod tlakem, proto velmi oceňuji, že
v Brně si veletrhy pořád drží stejně vysokou profesionální úroveň. Je
vidět, že společnost Veletrhy Brno má dlouhodobou vizi, třeba na veletrzích
módy jsou velmi profesionálně připravené přehlídky. Pokud jde o budoucnost,
pokládám za velmi důležitou spolupráci mezi pořadateli veletrhů a
vystavovateli, kteří musejí přistupovat k prezentaci aktivně. Dám příklad: když
přednáším o trendech na veletrzích módy STYL a KABO, mám předem informace od
vystavovatelů a zahrnuji jejich modely do své prezentace. Ráda bych to tak
udělala i na veletrhu OPTA a hovořila o značkách a modelech, které tady optici
vidí na vlastní oči.