Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

OPTA
3.-5.3. 2023

Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie

Kontaktologové varují před neodborným prodejem

 

Nákup kontaktních čoček na internetu nebo v drogerii často předchází poradě s odborníkem, která je však nezbytná jak pro správnou aplikaci, tak pro samotný výběr čoček. Na nepříznivý trend upozornili přestavitelé oboru oční optiky na tiskové konferenci veletrhu OPTA.

Internet je dobrý sluha, ale zlý pán, shodují se optometristé a kontaktologové, podle kterých klienti zejména mladší generace stále časti vyhledávají informace na síti a podceňují roli odborného vyšetření. „Internet nás svádí k domněnce, že tam najdeme všechny informace, ale k jejich správné interpretaci je třeba mnohaleté odborné studium. Pro správnou a bezpečnou korekci zraku totiž nestačí vědět jenom to, kolik mám dioptrií. Tak jako nikdo neudělá endoskopii po internetu, tak bez osobního kontaktu s odborníkem nejde ani kvalitně změřit a vyšetřit zrak,“ zdůrazňuje prezident České kontaktologické společnosti Jiří Michálek.

Jak připomněl, kontaktní čočky dnes nabízí třeba už i internetový prodejce elektroniky Alza, v řetězcích drogerií se kontaktní čočky prodávají vedle hygienických pomůcek. „U všech těchto distributorů si v přívalovém letáku zákazník přečte, že musí zajít na kontrolu k odborníkovi. Jenže on si v té chvíli už čočky zakoupil a teprve potom má zjišťovat, jestli je může použít nebo ne. Je to postavené na hlavu,“ zlobí se Michálek. Bez odborného změření zraku a vysvětlení správného používání kontaktních čoček podle něj lidé snadno získají dojem, že jim čočky nevyhovují, nehledě k riziku zdravotních následků. Totéž se týká i tzv. kusových brýlí prodávaných například v drogeriích.

Problém neodborného prodeje kontaktních čoček je celosvětový a potýkají se s ním třeba i na Slovensku. „Dennodenně se potkávám se zákazníky, kteří přicházejí s krabičkou kontaktních čoček a nevědí, jak je vložit do oka, i když to na videu na internetu vypadalo tak jednoduše. Je to problém hlavně u mladých lidí, kteří jsou zvyklí všechno řešit přes počítače. Ale některé věci se přes internet zkontrolovat opravdu nedají,“ říká prezident Optické unie Slovenska Pavel Moravec.

Na druhé straně se kontaktologie rychle rozvíjí a díky novým technologiím dnes nabízí klientům řešení prakticky všech zrakových vad. Ovšem tato kvalitní péče něco stojí a nevyplatí se na ní šetřit. „Vždyť zrakem přijímáme až 80 procent informací a je to náš nejdůležitější smyslový orgán,“ podotkl Jiří Michálek, podle kterého je kvalita vždycky spojena s cenou a za zdraví je potřeba platit stejně jako za hmotné statky. „Myšlení lidí je v tomto směru deformované čtyřiceti lety minulého režimu, ale zdravotnictví není a nikdy nebylo zdarma. Pokud si zákazníci toto uvědomí, obor půjde dále kupředu, protože technologie se vyvíjejí skutečně velmi rychle,“ dodal prezident České kontaktologické společnosti.

Datum: 21.3.2015 12:57:00

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem

 

Fotogalerie

VIDEO

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště