OPTA
3.-5.3. 2023
Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie
Na brněnském výstavišti se po třech letech sešli specialisté pečující o kvalitu zraku
26.
ročník Mezinárodního veletrhu oční optiky, optometrie a oftalmologie OPTA byl
první postcovidový. Ukázal, že se vývoj oboru v posledních letech
nezastavil, představil novinky v nabídce vystavujících firem a především
umožnil živé setkání lidí, kteří byli v poslední době odkázaní hlavně na
online prostředí. Za první dva dny
si veletrh prohlédlo bezmála dva tisíce návštěvníků – registrovaných odborníků
z oboru oční optiky, optometrie a kontaktologie a také studentů odborných
škol.
Veletrhu OPTA 2022 se zúčastnilo 69 vystavovatelů a zastoupených firem ze šesti zemí: Bulharska, České republiky, Francie, Itálie, Polska a Slovenska. V expozicích byly k vidění novinky 70 světových značek. Největší část nabídky tvořily nové kolekce brýlových obrub a slunečních brýlí. Stejně jako v jiných sférách, i v oblasti oční optiky se stále výrazněji prosazuje trend udržitelnosti, tj. většího využívání recyklovaných materiálů a výroby šetrné k přírodě. Tímto směrem se vydala například ikonická značka Polaroid, kterou prezentovala společnost SAFILO, nebo nová francouzská značka Bref, kterou představila firma SILLUSTANI. V designu přetrvává tvarová a barevná rozmanitost, ale častěji se v kolekcích objevovaly inspirace z 80. let včetně masivnějších obrub a očnic ve tvaru mnohoúhelníku. Nechyběly ani novinky z oblasti přístrojové techniky a korekčních a kontaktních čoček, mj. program brýlových čoček SafiloVision nebo nové jednodenní silikon hydrogelové multifokální kontaktní čočky MyDay od společnosti CooperVision. Hlavním odborným partnerem veletrhu je Společenstvo českých optiků a optometristů, dalšími odbornými partnery jsou Optická unie Slovenska a Česká kontaktologická společnost.
Český optický trh nebyl pandemickou dobou nijak zásadně zasažen. Provoz očních optik nemusel být uzavřen, ale omezení dopadla na osobní kontakty nezbytné například v kontaktologii při nácviku aplikace kontaktních čoček u nových klientů. Ani tam však podle vystavovatelů nedošlo k odlivu zákazníků. Řada provozoven oční optiky naopak těžila z faktu, že lidé nemohli utrácet peníze za dovolené a jiné zboží, takže o to více investovali třeba do kvalitnějších a hezčích brýlí. „Podle mě žádný optik za ty dva roky nezkrachoval, naopak jsem zaznamenal spíš růst než pokles,“ konstatoval na veletrhu OPTA prezident Společenstva českých optiků a optometristů Václav Antonín. Počet optik podle něj stále roste, protože nové pobočky u nás otevírají řetězce, ale ani samostatné optiky se nezavírají. "Pokud dělají svou práci poctivě, mají stálou klientelu. Je potřeba nabízet lepší služby a lepší zboží, jiný sortiment. Pak to funguje," říká Václav Antonín. K odlišení a vyprofilování nabídky optikům slouží právě veletrh OPTA, kde mohou objevit i jiné zboží než to, s jakým za nimi přijíždějí obchodní zástupci.
Dějištěm odborného doprovodného programu bylo OPTA FORUM v pavilonu G2. V pátek odpoledne byl největší zájem o přednášku Jiřího Koláčného ze Společenstva českých optiků a optometristů na téma Barevné a hranové filtry. V sobotu proběhly atraktivní přednášky věnované mj. designu brýlí v Československu v letech 1918 až 1992, korelaci mezi refrakční vadou a migrénou nebo legislativním novinkám pro oční optiky a optometristy.
Řekli o veletrhu:
Václav Antonín, prezident Společenstva českých optiků a optometristů:
Jako SČOO jsme velmi rádi, že OPTA existuje, a byli bychom rádi, kdyby pokračovala i nadále. Do budoucna se budeme snažit více motivovat optiky k návštěvě.
Pavel Moravec, prezident Optické unie Slovenska:
Já Optě fandím a vždycky jsem fandil. Je super, že se po těch dvou letech opět uskutečnila, a velmi děkuji, že jste ji znovu zorganizovali. Firmy, které letos vystavují, si podle mě veletrh velmi užily. Prošel jsem si stánky a nikdo nebyl nespokojený. Takže myslím, že je to dobrá akce, která splnila svůj společenský charakter.
Jiří Mikulecký, Country Sales Manager společnosti SAFILO:
OPTA nám v posledních letech chyběla, už historicky je to důležitý každoroční event. Letošní ročník je pro nás příležitost po delší době se opět setkat s našimi zákazníky. Situace v poslední době osobnímu setkávání nepřála, ale je potřeba, aby se lidé sdružovali a obor držel pospolu. Možnost potkat se, sdělovat si dojmy a vyměňovat názory, to všechno je velmi důležité. A můžeme tady klientům ukázat novinky, které nám v poslední době přibyly.
Luboš Nerad, obchodní manažer společnosti AMBG:
Měli jsme jen velmi opatrná očekávání a do poslední chvíle jsme váhali, jestli se Opty zúčastnit i pošestadvacáté, protože jsme tady byli zatím vždycky. Nakonec jsem rád, že jsme tady zas. Příjemně nás překvapila návštěvnost i to, jak dobře byl veletrh připraven. Za nás se OPTA povedla nejen po stránce byznysové, ale i z pohledu atmosféry. Jsme rádi, že přišli optici, pro které tady jsme. Moc bychom si přáli, aby OPTA i nadále zůstala tradiční součástí našeho oboru a měla rostoucí trend.
Jiří Kaiser, jednatel společnosti MI.OPTICS:
Jsme součástí optické branže, a proto jsme tady. Jsme rádi, že k nám na stánek přišli optici, a někteří mi říkali, jak dobré je potkat se po dlouhé době s dalšími lidmi z oboru a že třeba objevili něco nového, co zatím neznali. A o tom vystavování je. Snad je to návrat do normálních podmínek.
Petr Andrys, majitel společnosti Mr.Gain:
Optu považuji za součást českého optického trhu, vždycky k němu patřila. V poslední době nám chyběla živá interakce s lidmi a účast jsme pojali jako setkávací místo. Záměrně tady brýle skoro nemáme, nejsme tady kvůli obchodu. Náš stánek je meeting point, kde je to o příjemném pocitu, feelingu – který je samozřejmě ve výsledku důležitý i pro obchod.
Alice Tobolková, majitelka společnosti AGLAJA:
Letos to byla sázka do loterie a výsledek uvidíme, až vyhodnotíme data. Určitě nám chybělo potkávání s lidmi na živo, ta společenská událost, což je důležité i v rámci oboru. Ale nevím, jak po stránce obchodní. Jsme tady i proto, abychom v této nelehké době morálně podpořili optiky v jejich podnikání a ukázali jim, co pro ně máme nového.
Marco De Fina, MKTG – Visual Designer, LOOK – made in Italia:
Na veletrhu OPTA vystavujeme už poněkolikáté a jsme tady velmi spokojeni. Vnímáme ho jako důležitou prezentaci pro zahraniční trhy. Přímý kontakt zákazníků s produkty, které nabízíme, je pro nás velmi důležitý, proto se s nimi vždycky chceme setkat osobně. Představili jsme novou kolekci a navázali nové kontakty.
Zuzana Jelínková, majitelka společnosti ZuZa optik:
Jeli jsme sem s obavami a pátek byl slabý, ale ze soboty jsme nadšení. Přijeli naši stávající klienti a získali jsme i nové klienty. Byli tady všichni naši největší zákazníci a jsme opravdu spokojení.
Stanislav Jahoda, chief executive officer, Opti-projekt:
V poslední době nám chybělo setkání s vystavovateli, konkurenty, stejně jako se zákazníky. Výsledky zatím neznáme a neumím veletrh zhodnotit, ale sobota byla z pohledu návštěvníků rozhodně daleko lepší než pátek. Pozitivní je, že kdo u nás na stánku byl, většinou nakoupil.
Alena Vraňáková, jednatelka společnosti ARES Europe:
Letošní OPTA určitě splnila, co jsme od ní čekali, a to jak po společenské, tak po obchodní stránce. S účastí jsme ani na chvíli neváhali a jsme rádi, že jsme tady.
Tomáš Dobřenský, Professional Services Manager, CooperVision Czech:
Potkávat se se zákazníky tváří v tvář vnímáme jako důležitou věc a OPTA vždy byla tradičním fórem, kde jsme se mohli potkat nejen se zákazníky, ale i v rámci oboru. Je potřeba vidět i to, co se děje v jiných částech oční optiky než jen v kontaktologii. Doufám, že nezůstane jen u tohoto malého formátu Opty.
27. mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie OPTA se uskuteční 10.-12. března 2023.