OPTA
3.-5.3. 2023
Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie
SOVER: “Český, resp. česko-slovenský trh akci jako OPTA potřebuje“
Spolumajitel společnosti SOVER Pavel Šebík si stále přesně vzpomíná na první ročník veletrhu OPTA a tehdejší hektickou dobu plnou nadšení. Brněnskému výstavišti už jeho firma zůstala věrná a na Optě ještě nikdy nechyběla. V rozhovoru si přečtete proč.
Vzpomenete si
ještě na první ročník veletrhu? Co jste od Opty očekávali a jak se tato
představa v průběhu let naplnila?
Na první ročník veletrhu v roce 1995 si vzpomínám velice přesně, zatímco
většina následujících ročníků už mi trochu splývá. Byla to zásadní změna oproti
předchozím hotelovým akcím s jednoduchou prezentací brýlí, protože
výstaviště nabízí naprosto jinou a vyšší úroveň, samozřejmě rovněž za naprosto
jiné peníze. Hlásili jsme se tehdy s velkým očekáváním, a jistě nejen my.
Byla to úplně jiná doba, plná nadšení, na první ročníky jezdili všichni
zákazníci, přijeli na celou dobu konání akce, bavili se a přitom i nakupovali.
Takže veškerá očekávání byla obvykle i překonána. Postupem doby však zájem
některých účastníků z obou táborů začal upadat, možná je to logický
důsledek dnešní doby a „pokroku“, v každém případě škoda, protože výstava
jsou vystavovatelé a návštěvníci společně. Bez jednoho nebo druhého výstava
postrádá smysl.
Kam se za 25
let posunula vaše firma? Nabízeli jste tehdy něco jiného než dnes?
V průběhu 25 let existence veletrhu se náš sortiment měnil v závislosti na
požadavcích optického trhu. Zpočátku tvořily velkou část naší nabídky sluneční
brýle a kromě dioptrických obrub jsme nabízeli i krásná luxusní pouzdra,
šňůrky, řetízky na brýle, čisticí prostředky na brýlová skla. V průběhu let se tato skladba měnila ve
prospěch jen dioptrických a slunečních
brýlí, u slunečních brýlí jsme přešli na polarizační čočky a pouzdra se stala
standardní součástí balení většiny brýlí.
Jaký
sortiment návštěvníci najdou na vašem letošním stánku?
Najdou u nás kompletní nabídku pro všechny věkové kategorie – brýlové obruby pro děti i dospělé
v širokém cenovém rozpětí a z různých materiálů včetně titanu, dále
polarizační sluneční brýle za velmi zajímavé ceny. Kromě toho nabídneme našim
zákazníkům lehké občerstvení, jak u nás bývá každoročně zvykem.
Chystáte se
je překvapit nějakou novinkou?
Novinky našim zákazníkům představujeme neustále v průběhu celého roku.
Právě rychlost, se kterou uvádíme na trh nové modely, pokládáme za jednu
z konkurenčních výhod. Pro letošní veletrh OPTA jsme připravili novou kolekci v poslední době velmi
populárních obrub se slunečním klipem na magnet, a to v dámském a
juniorském provedení s výraznými barevnými stranicemi a za stále výhodné
ceny. Dále představíme kolekci unisexových brýlí ElevenParis „podepsaných“
tajuplným a kontroverzním anglickým streetartovým graffity umělcem
Banksym. Kromě těchto lahůdek ukážeme
pochopitelně řadu novinek i ve všech zbývajících kolekcích.
OPTA je už 25
let součástí vaší obchodní a marketingové strategie. Co pro vás každoroční
účast znamená a co vám přináší?
Každoroční účast na veletrhu OPTA považujeme za svoji „povinnost“. Chceme být
v těsném kontaktu se svými zákazníky, vždy se na všechny velice těšíme,
s mnohými jsme za ta bezmála tři desetiletí navázali více než jen obchodní
vztahy. Kromě možnosti prezentovat nabídku zboží jinou formou než jen
z kufrů prostřednictvím návštěv našich obchodních zástupců v optikách
je pro nás veletrh rovněž i velkou společenskou příležitostí setkat se s našimi
přáteli, zavzpomínat a popovídat si také o běžných radostech a starostech.
Svojí účastí opakovaně dokazujeme, že patříme k těm výraznějším hráčům na
trhu.
Myslíte si,
že český trh Optu potřebuje?
Každý trh potřebuje nějakou více či méně pravidelnou akci spojenou se
setkáváním odborníků, prezentací novinek, odbornými přednáškami apod. A je vždy na vyspělosti a požadavcích toho
konkrétního trhu, zda taková setkání realizovat jednou či vícekrát ročně,
v pronajatých prostorách hotelu či na výstavišti s maximálním
komfortem pro všechny. Jsem přesvědčen, že náš český, resp. česko-slovenský trh
takovou akci jasně potřebuje a brněnské výstaviště pro ni díky své poloze
v rámci Česko-Slovenska, svým zkušenostem a tradici nabízí vhodné
podmínky.
Umíte si
představit, že budete na veletrhu Opta vystavovat i za 25 let? Co mu
do budoucna přejete?
Dnes je složité
dělat nějaké prognózy do budoucna, v mnohých jiných oborech tradiční
výstavy končí, v době moderních technologií, internetu, sociálních médií
apod. je více způsobů propagace a více
možností, jak komunikovat se zákazníkem. U některých našich zákazníků máme
pocit, že v poslední době zájem o tradiční vystavovatelské akce klesá. Vše
se mění a vyvíjí tak rychle, že si netroufám odhadovat tak daleko dopředu, zda
se takové veletrhy budou ještě pořádat. Pokud ano a OPTA tu bude i za 25 let,
věřím, že tomu tak bude i s naší podporou.