OPTA
22.-24.2. 2013
Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie
Nesmyslné slevy jsou cestou do pekel
Odborný doprovodný program veletrhu OPTA zahájil páteční blok přednášek věnovaný legislativnímu rámci a ekonomice podnikání v oboru oční optiky.
Na aktuální téma ekonomiky slev a zásad úspěšného podnikání provozoven oční optiky přednášel viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický, jehož komplexní rozbor měl u početného publika velký ohlas. Pod vlivem dravého marketingu řetězců dnes ke slevovým akcím přistupuje řada optiků, kteří věří, že takto prodají snadněji a zvýší svůj obrat i zisk. Realita však podle Vymyslického často bývá úplně jiná. Jak doložil výpočty na vzorových příkladech, sleva o 10 % může znamenat ztrátu poloviny zisku a vyšší slevy už přímo ohrožují rentabilitu podnikání. Za nesmyslné proto označil všechny slevy, které nevedou k významnému zvýšení obratu a pro optiky jsou cestou do pekel. „Na řetězcích je vidět, jak slevové akce nefungují. Dosáhly svého dna a noví zákazníci už nepřicházejí, nemají odkud,“ konstatoval Ivan Vymyslický. Každý optik by si podle něj měl předem spočítat, kolik nových zakázek bude muset získat, aby se mu sleva vyplatila. Vůbec nejhorší pak je nabízet slevu ve výši x procent na všechno, protože odkud už skoro neexistuje cesta zpět. „Je potřeba vytipovat skupinu zákazníků, na které míříme, a každou slevu by si měl zákazník zasloužit,“ vysvětlil odborník SČOO. Varoval také před snižováním tzv. referenční ceny, protože pokud si zákazníci zvyknou, že zboží nakoupí i za nízkou cenu, budou čekat na další snížení. „Takový přístup znamená, že si nevážíme vlastní práce, vlastních znalostí a vzdělání,“ dodal Vymyslický s tím, že je vždycky snadnější snížit ceny než naučit se prodávat.
Pro vyhodnocení dopadu slev je nezbytný detailní přehled o hospodářských výsledcích za každý měsíc, který podle něj řada optik postrádá. Pokud zároveň chybí dostatečná rezerva na účtu, může se taková provozovna při nečekaných nákladech snadno dostat do vážných potíží a hrozí jí dluhová past. Místo nepromyšlených slevových akcí Vymyslický doporučil zaměřit se na správnou cenotvorbu, tj. rozlišovat podle druhu zboží a nenásobit všechny ceny dodavatelů stejným indexem. Důležité je také plánovat měsíční náklady a dlouhodobé investice, které by zejména v dnešní době měly směřovat v první řadě k podpoře prodeje. „Špičkově vybavená dílna nové zákazníky nepřivede,“ podotkl odborník s tím, že spousta optik má prostornější a lépe vybavenou dílnu než prodejnu, kde naopak přežívají i desetiletí staré židle a chybí moderní diagnostická technika. “Jsem přesvědčen, že náš obor čekají dobré časy, ale musíme se o ně více poprat a už to nebude tak jednoduché jako dříve,“ uzavřel přednášku Ivan Vymyslický. Šanci uspět podle něj mají především ti, kdo se vymaní z všednosti a šedi a zaměří svou nabídku určitým směrem – například na děti, módní trendy, seniory nebo sport, případně na kontaktologii nebo spolupráci se strategickým dodavatelem.
Aktuální oborovou legislativu ve svém referátu shrnul Hynek Mottl z advokátní kanceláře Bartoň & Suchá specializované na zdravotní právo. Vedle platných norem upravujících výkon profese optometristy a očního optika zmínil také snahy o prosazení vyšší potřebné kvalifikace, která by postihla internetové obchody a další méně odborné prodejce optického zboží. Běžná praxe, kdy se prodejci nesplňující příslušné kvalifikační povinnosti neoprávněně zaštiťují odpovědnou osobou, je dnes podle advokáta běžně tolerována, takže odborné oční optice postižené takovou konkurencí nezbývá než na podobné případy aktivně upozorňovat. H. Mottl doporučil takový apel směřovat jak na Živnostenský úřad jako příslušný dozorový orgán, tak na Českou obchodní inspekci, která postihuje nekalé obchodní praktiky.
Třetí přednáška legislativně-ekonomického bloku se zaměřila na problematiku ukončení aktivního podnikání a předání podniku jinému subjektu.