PRODÍTĚ
2.-5.3. 2023
Prodejně-kontraktační veletrh potřeb pro dítě
Svaz výrobců a dovozců dětských potřeb vznikl, aby ochránil spotřebitele
Před šesti měsíci se největší dodavatelé zboží pro děti domluvili na založení profesní organizace, která chce dohlížet na kvalitu a garantovat dodržování legislativy i zásad prodejní etiky. Na veletrhu PRODÍTĚ poslání nového svazu vysvětlil jeho ředitel Zdeněk Háse, který je současně jednatelem společnosti Babypoint.
Proč
došlo k založení Svazu výrobců a dovozců dětských potřeb a co je jeho hlavním
cílem?
Svaz
vznikl, protože v naší branži neexistuje žádná organizace, která by pomáhala
hájit naše práva a zájmy. Dnes máme 25 členů a jde o firmy s významným podílem
na trhu. Třeba na letošním veletrhu PRODÍTĚ členové obsazují přibližně dvě
třetiny výstavní plochy. Cílem svazu je vytvořit tým lidí, kteří dělají všechno
tak, jak mají, a být garantem, že každý člen funguje tak, jak by měl, ať už se
to týká kvality zboží nebo legislativních záležitostí. Měla by to být garance i
pro zákazníky.
Znamená
to, že ne vždy všechno funguje správně? K jaký problémům dochází?
Největším
problémem je, aby zákazník dostal kvalitu, kterou očekává. Na trhu jsou i
výrobky, které kazí dobré jméno oboru, protože mohou v lidech vyvolat mylný
dojem ohledně použitého materiálu nebo výrobních postupů. Každý výrobek musí
být vyroben v souladu s platnou legislativou, tj. homologační vyhláškou.
Nemyslím, že by v obchodní síti byly výrobky vysloveně nebezpečné, ta doba už
je pryč, ale u některých může být vyšší riziko, že by se při používání mohlo
dětem něco přihodit. Chceme vyvolat jednání s akreditovanými zkušebnami a
testovacími centry a v budoucnu bychom rádi nabídli členům svazu kontrolní
testování. Bylo by to ověření navíc a jakýsi test jistoty pro zákazníka. Na
českém trhu jsou značky z celého světa a každá byla homologovaná jinde. Pokud
by výrobek měl homologaci přímo z České republiky, mělo by to pro českého
zákazníka větší váhu. I to je jedním z cílů svazu, ale existujeme půl roku,
takže jsme teprve na začátku.
Jaký
je v České republice vývoj poptávky po dětských potřebách?
V
současnosti se oboru daří. Je vidět, že Češi nejenom mají peníze, ale jsou také
ochotni je utrácet. Už asi tři roky pozorujeme trend, že roste ochota zákazníků
připlatit si za kvalitu. Doba, kdy se
vybíralo hlavně podle ceny a snahou bylo koupit co nejlevněji, už je
pryč.
Ovlivňuje
chování zákazníků internet a fenomén sociálních sítí?
Velice.
Dnes za námi na veletrh přijelo asi čtyřicet obchodníků a už jsem od nich
slyšel, že nastávající maminka má mnohdy víc informací než prodavač v obchodě.
Sociální média fungují, ale neměla by zkreslovat. Nabídka trhu dnes
mnohonásobně převyšuje množství, které je reálné prodat, takže se může stát, že
se někdo uchýlí k nekalým praktikám, aby prodal své zboží. Jedním z cílů svazu
je tomu zamezit. Dalším z našich cílů je edukace například v oblasti reklamací,
a to jak prodejců, tak koncových zákazníků. Aby lidé neměli na výrobky přehnané
nároky, ale na druhé straně dostali to, na co mají nárok.
Jak
z pohledu Svazu výrobců a dovozců dětských potřeb hodnotíte brněnský veletrh?
Veletrh
PRODÍTĚ je důležitý, protože je potřeba, aby se dodavatelé prezentovali na
jednom místě. Je to u nás jediný kontraktační veletrh a tím pádem jediná šance,
jak se aspoň jednou za rok potkat na jednom místě společně s obchodníky. Oni
zase mají jedinečnou šanci osahat si zboží, které budou prodávat další rok.
Těžko někde uvidí tolik výrobků na jednom místě. V našem oboru je potřeba si
kočárky a další věci vyzkoušet, osahat, potěžkat, složit, rozložit. Tohle žádná
virtuální realita nenabídne.