SALIMATECH
7.-9.2. 2023
Veletrh pro potravinářství a gastronomii
Čeští spotřebitelé se pozvolna mění: stále při nákupu sice rozhoduje cena, ale mnohem častěji i kvalita
Cena stále zůstává při nákupu důležitým rozhodovacím kritériem, přesto však zájem o kvalitní české potraviny u domácích spotřebitelů pozvolna roste. Výrobcům v tom pomáhají dobré výsledky v testech i soutěžích, které jsou publikovány v médiích, stejně jako viditelné označení kvality na výrobcích samotných. Shodují se na tom zástupci firem, kteří se v těchto dnech prezentují svůj tradiční sortiment i novinky na veletrhu SALIMA v expozici národní značky KLASA v pavilonu A1.
Patří k nim i jeden z předních výrobců minerálních vod v České republice, společnost Hanácká kyselka. Ta představuje v Brně nový typ litrových lahví, obsahujících minerálku s novými příchutěmi lesních plodů a limetky s citronem. Nová řada výrobků v menším balení vznikla z ryze praktických důvodů a cílí na skupinu aktivně žijících spotřebitelů. „Je to nový formát vhodný na cesty, na kolo, na fitness, bez problémů se vejde do tašky,“ říká Lenka Němcová, obchodní zástupce společnosti pro jižní Moravu, která vyzdvihuje jak příjemnou chuť minerálky s označením „Litrovka“, tak nový design plastových lahví. Podle jejích slov čeští spotřebitelé chtějí nejen klasiku, ale rádi zkoušejí i novinky. „Češi jsou v tomto směru dost flexibilní. Typické je pro ně i to, že se hodně zajímají o obsah cukru, zda nápoj obsahuje umělé sladidlo a podobně,“ dodává. Roli při výběru hraje také potvrzení kvality českého výrobku. „Spotřebitelé si čtou informace na etiketách, na certifikát kvality slyší. I proto má pro nás značka Klasa velký význam,“ potvrzuje oblastní manažerka Marcela Mucková.
|
„Myslím, že zejména mladší generace se snaží žít zdravě a zajímá se o to, zda jí kvalitní potraviny,“ potvrzuje Eva Kubálková, manažerka pro významné zákazníky společnosti Kand. Ta pod touto značkou představuje v Brně hlavně kečupy spolu s dalšími tradičními českými výrobky, jako jsou například hořčice Malva či brusinky a brusinkové kompoty. „V roce 2011 jsme zvítězili s naším sladkým kečupem v hodnocení časopisu D test. To nám velmi pomohlo v prodeji. Na veletrhu se prezentujeme hlavně proto, aby laická i odborná veřejnost viděla, že existujeme, seznámila se s našimi výrobky a jejich kvalitou,“ dodává Eva Kubálková s tím, že kečupy, které firma vyrábí, obsahují 120 g rajčat na 100 g kečupu a jsou bez jakýchkoliv přídavných látek, bez škrobu a bez chemie.
Zkušenosti z praxe hovoří o tom, že cena zboží je při nákupu potravin při současné kupní síle stále rozhodující, nicméně mnozí čeští spotřebitelé věnují informacím o výrobku čím dál větší pozornost. Marcela Mucková ze společnosti Hanácká kyselka tento pozvolný trend potvrzuje. “Jeden čas jsem měla pocit, že spotřebitelé šli jen za cenou. Teď bych řekla, že se vrací zpátky za kvalitou.“