SALIMATECH
7.-9.2. 2023
Veletrh pro potravinářství a gastronomii
SALIMA v roce 2014 přilákala odborníky i širokou veřejnost
Brněnské výstaviště přivítalo v jediném termínu šest specializovaných veletrhů věnovaných potravinářskému, obalovému a tiskařskému průmyslu. Mezinárodních veletrhů SALIMA, MBK, INTECO, VINEX, EMBAX a PRINTexpo se zúčastnilo 786 vystavujících firem ze 35 zemí, což je o 15 procent více než před dvěma lety. Také zájem návštěvníků překonal skutečnost roku 2012 - podle předběžných výsledků navštívilo letos veletrhy 28.000 návštěvníků.
Výraznou většinu vystavovatelů tvořily malé a střední firmy, které na veletrhy přijely především s cílem utužovat stávající a navazovat nové obchodní kontakty. Téměř 48 procent firem přijelo ze zahraničí, nejvíce z partnerské země veletrhu Polska, Slovenska, Itálie a Německa. Poprvé vystavovaly také společnosti z Kazachstánu, Maroka a Vietnamu. Expozice v pavilonech A1, A2, B a V obsadily plochu 27 000 m2 a prezentovalo se v nich celkem 440 značek (o 10 % více než v roce 2012).
Po dvaceti letech se potravinářské veletrhy opět otevřely široké veřejnosti, která se tak mohla seznámit s novinkami mířícími do obchodní sítě i směry vývoje moderního potravinářství a gastronomie. Vystavovatelé potravin a nápojů ocenili možnost prezentovat koncovým spotřebitelům své kvalitní produkty a získat jejich zpětnou vazbu. Větší část návštěvníků i nadále představovali odborníci – tj. zástupci maloobchodu i velkoobchodu, gastronomických zařízení a také výrobních provozoven. Díky termínovému spojení veletrhů příbuzných a navazujících oborů mohli na jediném místě získat přehled o novinkách a trendech ve zpracování, distribuci i prodeji. V prvních třech dnech se na pokladnách zaregistrovalo 712 zahraničních návštěvníků z 26 zemí. Nejvíce jich přijelo ze Slovenska, Polska, Německa, Itálie, Maďarska a Rakouska, jednotliví návštěvníci dorazili také ze vzdálených zemí jako Číny, Jižní Koreje, ostrova Mauricius nebo USA. V Press centru se akreditovalo 170 novinářů ze tří zemí.
Veletrhy navštívili také VIP hosté a proběhlo zde několik významných mezinárodních setkání. Popáté se na veletrhu SALIMA uskutečnila konference Food Forum na téma Kvalitní a bezpečné potraviny na evropském trhu. Vedle představitelů pořádajícího Ministerstva zemědělství ČR a Agrární komory ČR i Potravinářské komory ČR se jednání zúčastnily také delegace resortních partnerů z Polska, Slovenska, Maďarska, Evropského úřadu pro bezpečnost potravin a Generálního ředitelství Evropské komise pro zdraví a spotřebitele. K oficiálním návštěvníkům veletrhů patřily také zahraniční obchodní delegace ze Slovenska, Německa, Běloruska, Maďarska a Rakouska.
Nové obchodní příležitosti přinesl veletrh PRINTexpo, který se po několikaleté přestávce opět spojil s veletrhem EMBAX a oslovil odběratele nejen z potravinářské branže, na kterou obalový a tiskový průmysl přímo navazují. Letošní veletrhy obalů a obalových technologií EMBAX a PRINTexpo přinesly ukázky špičkových technologií i nových směrů vývoje této techniky. Významnou součástí byl projekt Packaging Live, který v živém provozu představil vzorovou balicí linku vybavenou nejmodernějšími technologiemi.
Do soutěže o nejlepší exponáty vystavovatelé přihlásili rekordních 55 výrobků. Jejich kvalitu posuzovaly dvě hodnotitelské komise, jedna pro potraviny a nápoje a druhá pro strojírenství a technologie. Celkem bylo uděleno deset ocenění Zlatá Salima 2014. V potravinářské sekci je získaly společnosti Ing. Peter Kudláč - Apimed, Včelpo, Janíček & Čupa , GTQ, Váhala, František Bačík – Čokoládovna Troubelice a Bohemilk. Ve strojírenské sekci cenu převzala společnost Nerez Blučina a na veletrhu EMBAX byl oceněn exponát vystavovatele Ondrášek INK-JET System. Zároveň se na výstavišti slavnostně předávaly nové certifikáty značek kvality KLASA a Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR třinácti výrobcům.
U příležitosti potravinářských veletrhů byly vyhlášeny výsledky tradičních soutěží Zlatý pohár Pivex – Pivo 2014 a Zlatý soudek PIVEX 2014. Při veletrhu mlynářství, pekařství a cukrářství MBK se uskutečnilo dvoudenní finále 19. ročníku dovednostní soutěže „Pekař roku 2014 - kategorie junior“. Na veletrhu EMBAX se v doprovodné výstavce poprvé prezentovaly vítězné exponáty soutěží Obal roku 2013 a Design Touch 2013 vyhlašovaných Obalovým Institutem SYBA.
Doprovodný program se zaměřil na odborná témata jako dozor nad kvalitou a bezpečností potravin, zdravotní nezávadnost zpracování potravin živočišného původu, UV tisk na obalech a tiskovinách nebo 3D digitální technologie v procesu vývoje a výroby. S velkým ohlasem se setkala kuchařská exhibice Asociace hotelů a restaurací ČR na podporu projektu CzechSpecials. Prezentoval se také projekt kuchařských kurzů pro děti Vaříme hravě nebo projekt Střední odborné školy vaří. Ve speciálních veletržních sekcích byla věnována zvláštní pozornost přípravě kvalitního čaje a kávy, samozřejmě nechyběly ani tradiční ochutnávky vína a piva a kulinářské show přímo na stáncích vystavovatelů.
Řekli o veletrzích
Marian Jurečka, ministr zemědělství ČR:
SALIMA je důležitý a tradiční veletrh,
který dává prostor nejen pro prezentaci výrobců jak technologií, tak kvalitních
potravin ze středoevropského prostoru, ale také pro debaty o budoucnosti zemědělství a
potravinářství České republiky i Evropské unie. Přeji všem vystavovatelům, aby
se naplnila jejich očekávání, aby se jim dařilo rozvíjet obchodní spolupráci,
navazovat nové kontakty a dobře prezentovat své výrobky.
Krystyna Gurbiel, náměstkyně ministra
zemědělství a rozvoje venkova Polské republiky:
Jménem ministra zemědělství Stanislava Kalemby děkuji
českému ministerstvu zemědělství a
ředitelství společnosti Veletrhy Brno za přizvání Polska jako partnerské země
veletrhu SALIMA. Česká republika je jedním z našich největších partnerů
v obchodní výměně zemědělských a potravinářských výrobků a veletrh SALIMA
patří k nejdůležitějším v regionu, proto máme z této účasti
velkou radost. Nejlepším důkazem, jak významný je tento veletrh pro Polskou
republiku, je naše bohatá účast.
Miroslav Toman, prezident Potravinářské
komory ČR:
Jsem velmi rád, že se tato výstava po celou dobu čtyřiceti
let své existence udržela a věřím, že i nadále bude pokračovat tento úspěšný
trend. Současně věřím, že se bude dařit i českému potravinářskému průmyslu a zároveň
českému zemědělství. Jsem velmi rád, že čeští výrobci tomuto veletrhu
zachovávají věrnost a že se i naši spotřebitelé pomalu vracejí k českým
potravinám, protože tento zdravý nacionalismus je podle mě potřeba. Přeji všem
vystavovatelům, aby se jim dařilo nejen zde na výstavě, ale i ve výrobě.
Katalin Horvát, projektová manažerka
Zemědělského marketingového centra, Maďarsko:
Zemědělské marketingové centrum, které je součástí společnosti Maďarská
turistika a pomáhá propagovat maďarské zemědělské a potravinářské výrobky na
zahraničních trzích, přivezlo letos do Brna sedm společností z různých
oblastí potravinářského průmyslu. Pro jednu z firem je to úplně první
prezentace na zahraničním trhu. Hlavním cílem maďarských vystavovatelů je najít
nové kontakty a navázat konkrétní spolupráci s českými partnery.
Balázs Debeczeny, obchodní manažer
společnosti Paprissimo, Maďarsko:
Už první dva dny pro nás byly přínosné. Měli jsme na stánku velice zajímavá
setkání a na jejich základě připravujeme i firemní prezentaci pro obchodní
řetězec.
Georgi Ivančev, majitel společnosti
Krez obchod a služby:
Bulharská vína jsou kvalitní, ale v Česku jim chybí větší
popularita. I proto jsem už v loňském roce přijel na VINEX a založil
v Brně firmu, která se specializuje na dovoz bulharských vín. Snažíme se
co nejvíce setkávat přímo se zákazníky a veletrh nám v tom pomáhá,
setkáváme se zde také s našimi partnery a prezentujeme na stánku naše
odběratele.
Agata Nowakowska, obchodní manažerka společnosti Crispy
Natural, Polsko:
Cílem této veletržní mise je představit naše
přírodní produkty, jejichž základem je ovoce a zelenina sušené za pomoci
inovativních technologií. Chceme zde propagovat jejich kvalitu a najít partnery pro dlouhodobou spolupráci.
Výsledky jednání vyhodnotíme do měsíce či dvou, ale panuje tu dobrá atmosféra a
setkáváme se s příjemnými lidmi.
Eva Šachová, marketingová manažerka
společnosti Bohemilk:
Na veletrhu jsme získali Zlatou Salimu za plnotučné mléko v lahvi
a také certifikát KLASA pro dva naše výrobky. S účasti jsme spokojeni.
Zejména první dva dny, kdy k nám chodila odborná veřejnost, jsme měli na
stánku hodně rušno. Zákazníci přicházeli na jednání a ochutnávali novinky pro
nadcházející sezónu jak z naší mlékárny Bohemilk, tak z mlékáren
v Olešnici a Jihlavě.
Ondřej Sýkora, import manager
společnosti GTQ:
Zaměřujeme se na dovoz kvalitních řeckých produktů a jsme rádi, že to
dokládá i ocenění Zlatou Salimou pro náš extra panenský olivový olej
z oblasti Sitia na Krétě. Velice si této ceny vážím a věřím, že to je
další krok k tomu, jak dostat naše produkty do povědomí širší veřejnosti.
Radovan Banna, manažer společnosti Včelpo:
Získali jsme Zlatou Salimu za Med květový pastový, který je plněný do
aluminiových sáčků se šroubovacím plastovým uzávěrem, což je novinka
v balení medu. Lidé k nám chodí na stánek a dívají se, za co jsme
získali ocenění, ptají se. Jde o dobré zviditelnění společnosti, s účastí
na veletrhu jsme spokojeni.
Igor Ferenc, obchodní manažer společnosti APIMED,
Slovensko:
Pro nás je český trh velmi blízký a také důležitý. Proto má pro nás
velký význam jak ocenění Zlatou Salimou pro naši Medovinu Barrique, tak samotná
účast na veletrhu v Brně.
Ivo Moravec, ředitel společnosti Espresso:
Pro veletrh jsme připravili koncept CAFE RESERVA, který jsme vyvinuli
s italským guru kávy panem Gian Luigi Norou a který je hodně zaměřen na zelenou
myšlenku, také zde prezentujeme italskou kávu značky Vergnano. Věřím, že se český
trh se vzpamatuje a lidé opět začnou více navštěvovat veletrhy, že budou
porovnávat a sledovat věci, které předtím neviděli. Gastronomie by vždy měla
být o testování, ochutnávání, a to se nedá načíst na žádném e-shopu. Proto je
tento veletrh důležitý a měl by být i do budoucna zajímavý.
Eva Kubálková, manažerka pro významné
zákazníky společnosti Kand:
V Brně představujeme hlavně kečupy Kand spolu s dalšími
tradičními českými výrobky, jako jsou například hořčice Malva či brusinky a
brusinkové kompoty. Na veletrhu se prezentujeme hlavně proto, aby laická i
odborná veřejnost viděla, že existujeme, a seznámila se s našimi výrobky a
jejich kvalitou.
Miloš Lešikar, zástupce ředitele
Asociace českého papírenského průmyslu:
Naši partneři přítomní na společném stánku jsou nadmíru
spokojeni. Veletrh EMBAX je sice co do počtu vystavovatelů menší, zato zájem o
výrobky partnerů - kartonáž, kelímky a podobný sortiment - je ohromný.
Petr Kříž, jednatel společnosti TBA
Plasty:
K veletrhu EMBAX mohu říci jenom pozitiva.
S průběhem jsme spokojeni, z padesáti procent jsme tu jednali s novými
klienty a návštěvníky naší expozice a dlouhodobí zákazníci mají zájem o naše inovované
výrobky.
Martin Bělík, kreativní ředitel
společnosti DataLine:
PRINTexpo je co do počtu vystavovatelů menší, než jsme
předpokládali, ale máme zde dostatečné množství jednání se zákazníky a je
vidět, že o klasický plošný tisk je stále zájem. Polygrafie není mrtvá!