SALIMATECH
7.-9.2. 2023
Veletrh pro potravinářství a gastronomii
Matcha – zdravá alternativa kávy
V pavilonu A1 mohou návštěvníci ochutnat japonský zelený čaj Matcha, který posiluje zdraví, nabíjí energií a zvyšuje schopnost koncentrace. Jeho tajemství spočívá v jedinečném způsobu zpracování a přípravy.
Zatímco jiné zelené čaje se připravují louhováním, čaj Matcha se dodává rozemletý na jemný sytě zelený prášek, takže při jeho pití konzumujeme celý čajový list i se všemi zdravotními benefity. „Matcha roste pouze na zastíněných polích. Asi tři týdny před sklizní čajových lístků se plantáž překryje černou plachtou, což z 90 procent omezí přístup slunečního světla a čajovník tak dozrává ve tmě. V této fázi se rostlina stává velmi silnou, produkuje nadměrné množství chlorofylu a je bohatší na aminokyseliny. Po ruční sklizni se z lístků odstraní dřevnatá část a na žulových kamenech se rozemele dužina, takže po smíchání s teplou či studenou vodou zkonzumujeme celý list a z čaje získáme skutečně maximum,“ popisuje Ján Hudeček, obchodní ředitel společnosti Čajová květina, která čaj Matcha dodává na český trh.
Historicky tento čaj vznikl v Číně jako tajná medicína buddhistických mnichů, pak přešel do Japonska, kde je jeho konzumace spojena s rituálním obřadem. „My čaj Matcha dovážíme z Japonska, ale nepředstavujeme sofistično s ním spojené. Jde nám o zdravotní benefity a přizpůsobujeme užívání čaje Matcha modernímu evropskému člověku. Proto čaj porcujeme do dvougramových vakuovaných sáčků, které si každý snadno vezme do práce či na cesty a zamíchá v šejkru nebo třeba i v lahvi s vodou,“ vysvětluje Ján Hudeček, který energetický účinek čaje Matcha přirovnává k šálku kávy, ovšem v delší a zdravější podobě. Důvodem k pití čaje Matcha je především vysoký obsah antioxidantů a energetická složka, která na rozdíl od kávy nepůsobí tak prudce a udrží povzbuzující účinek dvě až tři hodiny. Povzbuzuje koncentraci, vnímání, usnadňuje učení, ale zároveň snižuje stres a zrychluje metabolismus. Doporučená konzumace je maximálně osm gramů denně a nikoli před spaním.
„Na českém trhu jsme třetím rokem a postupně se nám daří oslovovat širší veřejnost. V čajovnách samozřejmě znají čaj Matcha už dlouho a podává se tam třeba i s originálním japonským rituálem. Ale my na něj měníme pohled, děláme z čaje Matcha každodenní a cenově dostupnou záležitost, takže dnes už nejsme známí jen v komunitě čajofilů. Oslovujeme také konzumenty se zájmem o zdravý životní styl a všechny, kdo hledají alternativu za kávu,“ říká Ján Hudeček. Na veletrhu SALIMA čaj Matcha vystavují již podruhé a míří s ním jak do maloobchodní sítě, tak do oblasti gastronomie.