SALIMATECH
7.-9.2. 2023
Veletrh pro potravinářství a gastronomii
Oceněné potraviny a regionální speciality se ochutnávají už ve dvou pavilonech
Českokrumlovský karamel, přírodní kozí sýry z Blanenska nebo vinné mošty a želé ze Slovácka. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) otevřel již v úterý stánek v pavilonu A1, kde se prezentuje 15 firem – držitelů značek Klasa a Regionální potravina. Ode dneška je možné ochutnávat speciality rovněž v pavilonu C na Festivalu chutí, kde vystavuje dalších 26 oceněných výrobců.
Veletrh Salima je místem, kde o sobě hlavně menší a rodinní výrobci mohou dát vědět široké veřejnosti a získat nové odběratele. Proto jejich účast pravidelně podporuje SZIF a zve je do své veletržní expozice jako spoluvystavovatele. „O prezentaci na Salimě mají výrobci velký zájem, zejména ti z jižní Moravy, ale i ze vzdálenějších krajů. Máme statisticky ověřeno, že ochutnávky výrobků zvyšují prodej, takže každý vystavovatel svou účast následně pocítí ve zvýšeném odbytu. Takové akce jsou potřeba, protože bez marketingové podpory se dnes prakticky žádný výrobce neobejde,“ říká tisková mluvčí SZIF Vladimíra Nováková.
Expozice SZIF v pavilonu A1 se už třetí den těší velkému zájmu návštěvníků. Představuje se tu patnáct výrobců kvalitních potravin - držitelů značek Klasa nebo Regionální potravina. „Nejvíce firem je z Brněnska, ale zastoupeni jsou výrobci napříč celou Českou republikou, protože soutěž Regionální potravina probíhá ve třinácti krajích. Dnes je držitelem značky 420 výrobců a toto číslo se už příliš zvyšovat nebude, jelikož v každé z devíti kategorií může být v kraji oceněn pouze jeden výrobek, který ocenění získává na čtyři roky. Značka má tedy vysokou prestiž, držitele vybírají odborné komise a jde o velmi kvalitní výrobky,“ zdůrazňuje Vladimíra Nováková. V pavilonu A1 návštěvníci ochutnávají třeba pivo z Pivovaru Bizon, pečenou masovou sekanou od firmy RAVY CZ, ovocné destiláty z Lihovaru Lžín, marmelády, sirupy a čaje Solertus nebo Hřebečskou medovinu. Zároveň tady mohou získat zajímavé informace od odborníků ze SZIF a konzultovat s nimi třeba aktuální strukturu podpor.
Mezi vystavovateli na stánku SZIF v pavilonu A1 je také Slovácká moštárna Strážovice, která vyrábí oceněné vinné mošty a jako delikatesu vinné a hroznové želé. „Jde o zahuštěné víno nebo zahuštěnou hroznovou šťávu, většinou přislazenou. Stejně jako mošty, i naše želé je vždy odrůdové,“ popisuje majitelka firmy Magdalena Válková, která pochází ze známého vinařského rodu Kristových. Želé se podle ní používá podobně jako marmeláda - na tousty, sladké pečivo, k doplnění slaných pokrmů. Vynikající je s hrubě namletou vepřovou paštikou nebo s čerstvým kozím sýrem doplněným rukolou. Jinou variantou je želé z hutného červeného vína, konkrétně z odrůdy Rulandské modré, které se lehce se přisladí, takže chutí připomíná višně v čokoládě a výborně ladí s kvalitní hořkou čokoládou. Vinné a hroznové želé můžete na Salimě ochutnat ještě v pátek, tak neváhejte!
Až do soboty pak zůstává otevřen Festival chutí v pavilonu C, kde je možné ochutnat a také zakoupit výrobky 26 firem oceněných značkami Klasa nebo Regionální potravina. „Doporučuji třeba lahodný Českokrumlovský karamel, pro který mám osobní slabost,“ prozradila Vladimíra Nováková. „Jejich Evin mls kombinuje karamel se sušeným ovocem a tento oceněný výrobek vznikl kooperací dvou firem, které vedle sebe vystavovaly v jedné expozici, jedna s karamelem a jedna se sušeným ovocem. I taková kooperace může vzejít z prezentace na výstavách,“ dodává mluvčí SZIF. „Naším hlavním cílem na Salimě a Festivalu chutí ovšem je představit tyto vynikající výrobky specialistům i široké veřejnosti, aby se více dostaly do povědomí spotřebitelů. Chceme tak podpořit tuzemské výrobce a naučit zákazníky, že výrobky oceněné značkou Klasa a Regionální potravina jsou skutečně nadstandardně kvalitní,“ říká Vladimíra Nováková. Nadstandardní kvalita spočívá například ve vyšším obsahu zdraví prospěšných látek, v tradiční způsobu zpracování nebo v nepoužívání či nízkém obsahu aditiv. V soutěži Regionální potravina je podmínkou, aby 70 procent použitých surovin pocházelo přímo z daného regionu, a hlavní surovina musí být 100% českého původu.