TECHAGRO
7.-11.4. 2024
Mezinárodní veletrh zemědělské techniky
Zástupce japonské firmy Kubota převzal na Techagru ocenění za Bi-speed
Zlatou medaili Grand Prix Techagro slavnostně předali zástupci managementu firmy Bonas japonskému kolegovi panu Yamadovi v pavilonu P. Současně obdržel stříbrnou medaili od redakce Zemědělského týdeníku a internetového portálu agromachinery. Šlo o ocenění za zajímavé technické řešení japonského výrobce traktorů KUBOTA, kterým je patentovaný systém Bi-speed.
Před více než padesáti lety nastartovala firma Kubota výrobu traktorů modelem T 15. Nyní opouští jeho výrobní závody více než 230 000 traktorů nejrůznějších výkonnostních tříd ročně. Celosvětově se tato japonská firma řadí k největším výrobcům zemědělských strojů. Zkušenosti, neustálý vývoj a snaha o trvalé zlepšování produktů byly zapojeny i při přípravě modelů série Grand X ve výkonnostním rozsahu od 80 do 103 kW. Stroje jsou charakteristické nejen vysokým výkonem, maximálním komfortem a jednoduchou obsluhou, ale i efektivním využitím paliva a nízkými emisemi. Systém Bi-speed má japonský výrobce patentovaný. Umožňuje i traktorům s vyšší výkonnostní třídou disponovat obratností, která je běžná spíše u menších kompaktních traktorů. Pro konvenční traktory platí, že obvodová rychlost předních a zadních kol musí být téměř stejná, aby při jízdě přímým směrem se zapnutým pohonem 4x4 nedocházelo k prokluzu a nadměrnému opotřebení předních pneumatik. Jenže při otáčení traktoru či při výraznější změně směru opisují přední kola kružnici s větším poloměrem než kola zadní a jsou tak více opotřebována, neboť dochází k nežádoucímu prokluzu. Zároveň tak roste poloměr otáčení traktoru. Právě při použití systému Bi-speed dojde při úhlu natočení předních kol o 30 stupňů a více ke zrychlení otáčení kol přední nápravy v poměru 1,6:1 oproti zadní nápravě. Tím se sladí otáčky předních a zadních kol a výrazně se sníží poloměr otáčení stroje. Zároveň je eliminováno poškození podloží předními koly a opotřebení pneumatik. Bi-speed pohání přední nápravu pomocí přídavné spojky v převodovce a zapíná se elektrohydraulicky pod zatížením, a to pomocí tlačítka na palubní desce.
Firma byla založena Gonshiro Kubotou v roce 1890 v japonské Osace. Dnes tento průmyslový koncern vyrábí motory, traktory a stavební stroje na špičkové úrovni v celosvětovém srovnání, s aktuálním obratem vyšším než sedm miliard euro. Autorizovaným, výhradním dovozcem techniky Kubota pro ČR je společnost BONAS spol. s r.o., Milevsko, založená v únoru roku 1991. Značku KUBOTA tato společnost zastupuje od roku 2001. V srpnu 2005 (obr 1 a 2) byla v Milevsku otevřena nová prodejní hala s výstavní plochou více než 700 m2, ve které je soustředěna nejen nabídka celků, ale i náhradních dílů a maloprodej. Smyslem nově vybudovaného prodejního centra bylo vytvoření podmínek pro kvalitní prezentaci co nejširšího sortimentu žacích, kompaktních a zemědělských traktorů Kubota pro odbornou veřejnost.