Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION
- - -

Veletrh divadelní a jevištní techniky

Ujíždí nám další vlak

 

Zaštítil jste výstavu THEATRE TECH, co si myslíte o potřebě nových jevištních technologií v českém divadle?
Moderní technologie jsou naprosto samozřejmou součástí našich životů. Takže by divadlo, tvořící obraz světa, mělo jejich sílu využívat a ukazovat možnosti lidí a techniky v nečekaných souvislostech.

Jak sám coby režisér využíváte, nebo chtěl byste využívat současné jevištní technologie?
Rád bych je využíval mnohem víc. Bohužel většina mých zkušeností s nepříliš spolehlivými nebo nespolehlivě používanými technologiemi na českých jevištích mne zatím vedla k tomu, abych se spolehl na nespolehlivé herce. Protože v nich je nakonec (díkybohu) veškerá síla a krása divadla.

Slýchávám, že se v jevištních technologiích ztrácí osobitost herců, je to pravda?
V umění se nikdy nevyplatí vynášet paušální soudy. Smysluplně využitá moderní technika může skvělému herci naopak rozšířit možnosti dané „omezeným“ lidským tělem. V berlínské Schaubühne jsem viděl nádherné představení Slečny Julie, při kterém herci spolu s malým technickým týmem přímo před očima diváků vytvářeli filmový obraz svého právě hraného představení. Nejenže skvěle hráli, ale zároveň s německou precizností a bez jediné chyby obsluhovali kamery, kterými se snímali, vytvářeli ruchy atd. Měl jsem díky tomu dvojnásobné potěšení z toho, že opravdu umí – hrát i naplnit sofistikovaný technický plán představení a dát kdysi šokujícím naturalistickému textu zcela současný jevištní smysl.

Nemyslím, že česká divadla jsou technologicky náležitě vybavena, platí to i pro Národní divadlo Brno?
V denním provozu se bohužel zcela pravidelně ukazuje, že inscenátoři a zvlášť ti, kteří sledují inscenační praxi v zahraničních divadlech, nebo v nich mohli pracovat, zcela samozřejmě předpokládají u kulturní instituce našeho typu technologické vybavení na řádově mnohem větší úrovni než je reálný stav. A nejedná se bohužel o nějaké výstřelky, ale požadavky na dnes opravdu standardní záležitosti typu zapojení online projekcí dění na jevišti a podobně. Ani nasazení a kreativita našich techniků bohužel nemůže nahradit nedostačující finance na pořízení nových technologií a jejich průběžnou údržbu a upgrade odpovídající jejich vývoji. Ten je bohužel tak rychlý, že se obávám, že nám v českém divadle ujíždí další vlak. Jakoby nestačilo půl století totality, které zabránilo tomu, aby se česká divadelní kultura vyvíjela v přirozeném propojení s kulturou evropskou.

Mám dojem, že mnozí zdejší divadelníci a zřizovatelé divadel potřebu současných technologií v divadle podceňují, mýlím se?
Bohužel se nemýlíte. Pořizování nových technologií je jakousi třešinkou na dortu. Jakoby nestačilo, že za tu třešinku je považována kultura sama o sobě.

Může v jakési osvětě pomoci výstava THEATRE TECH?
Věřím, že nám ukáže možnosti, o kterých tady v Čechách a na Moravě zřejmě ani nemáme tušení. Těším se, že to bude velmi inspirativní záležitost, které nám, kteří se máme starat o rozvoj svěřených divadelních stánků, vlije do žil další várku energie bojovat o zlepšení jejich technologického zázemí.

Máte nějaký vzkaz pro pořadatele a účastníky výstavy THEATRE TECH?
Organizátorům nelze než poděkovat za to, že mají potřebu zaplnit tuto mezeru na trhu. Byť vzhledem k výše napsanému asi bude trvat nějaký ten pátek, než se vystavené jevištní technologie přemístí z hal na jeviště. Návštěvníkům pak přeji tak silný zážitek, že je přiměje k tomu, aby vysílali svým divadlům tak silné signály, že něco podobného chtějí vidět za jejich oponami, že dotyčným divadlům nic jiného, než vyslyšet jejich volání, nezbyde.

Datum: 10.9.2014 14:55:00

Mohlo by vás zajímat

Fotogalerie

Video

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště