THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION
- - -
Veletrh divadelní a jevištní techniky
Ujíždí nám další vlak
Zaštítil jste výstavu THEATRE
TECH, co si myslíte o potřebě nových jevištních technologií v českém divadle?
Moderní technologie jsou naprosto samozřejmou součástí našich
životů. Takže by divadlo, tvořící obraz světa, mělo jejich sílu využívat a
ukazovat možnosti lidí a techniky v nečekaných souvislostech.
Jak sám coby režisér
využíváte, nebo chtěl byste využívat současné jevištní technologie?
Rád bych je využíval mnohem víc. Bohužel většina mých zkušeností
s nepříliš spolehlivými nebo nespolehlivě používanými technologiemi na
českých jevištích mne zatím vedla k tomu, abych se spolehl na nespolehlivé
herce. Protože v nich je nakonec (díkybohu) veškerá síla a krása divadla.
Slýchávám, že se v
jevištních technologiích ztrácí osobitost herců, je to pravda?
V umění se nikdy nevyplatí vynášet paušální soudy. Smysluplně
využitá moderní technika může skvělému herci naopak rozšířit možnosti dané
„omezeným“ lidským tělem. V berlínské Schaubühne jsem viděl nádherné
představení Slečny Julie, při kterém herci spolu s malým technickým týmem
přímo před očima diváků vytvářeli filmový obraz svého právě hraného
představení. Nejenže skvěle hráli, ale zároveň s německou precizností a
bez jediné chyby obsluhovali kamery, kterými se snímali, vytvářeli ruchy atd.
Měl jsem díky tomu dvojnásobné potěšení z toho, že opravdu umí – hrát i
naplnit sofistikovaný technický plán představení a dát kdysi šokujícím
naturalistickému textu zcela současný jevištní smysl.
Nemyslím, že česká divadla
jsou technologicky náležitě vybavena, platí to i pro Národní divadlo Brno?
V denním provozu se bohužel zcela
pravidelně ukazuje, že inscenátoři a zvlášť ti, kteří sledují inscenační praxi
v zahraničních divadlech, nebo v nich mohli pracovat, zcela
samozřejmě předpokládají u kulturní instituce našeho typu technologické
vybavení na řádově mnohem větší úrovni než je reálný stav. A nejedná se bohužel
o nějaké výstřelky, ale požadavky na dnes opravdu standardní záležitosti typu
zapojení online projekcí dění na jevišti a podobně. Ani nasazení a kreativita
našich techniků bohužel nemůže nahradit nedostačující finance na pořízení
nových technologií a jejich průběžnou údržbu a upgrade odpovídající jejich
vývoji. Ten je bohužel tak rychlý, že se obávám, že nám v českém divadle
ujíždí další vlak. Jakoby nestačilo půl století totality, které zabránilo tomu,
aby se česká divadelní kultura vyvíjela v přirozeném propojení
s kulturou evropskou.
Mám dojem, že mnozí zdejší
divadelníci a zřizovatelé divadel potřebu současných technologií v divadle
podceňují, mýlím se?
Bohužel se nemýlíte. Pořizování nových technologií je jakousi
třešinkou na dortu. Jakoby nestačilo, že za tu třešinku je považována kultura
sama o sobě.
Může v jakési osvětě pomoci
výstava THEATRE TECH?
Věřím, že nám ukáže možnosti, o kterých tady v Čechách a na
Moravě zřejmě ani nemáme tušení. Těším se, že to bude velmi inspirativní
záležitost, které nám, kteří se máme starat o rozvoj svěřených divadelních
stánků, vlije do žil další várku energie bojovat o zlepšení jejich
technologického zázemí.
Máte nějaký vzkaz pro
pořadatele a účastníky výstavy THEATRE TECH?
Organizátorům nelze než poděkovat za to, že mají potřebu
zaplnit tuto mezeru na trhu. Byť vzhledem k výše napsanému asi bude trvat
nějaký ten pátek, než se vystavené jevištní technologie přemístí z hal na
jeviště. Návštěvníkům pak přeji tak silný zážitek, že je přiměje k tomu,
aby vysílali svým divadlům tak silné signály, že něco podobného chtějí vidět za
jejich oponami, že dotyčným divadlům nic jiného, než vyslyšet jejich volání,
nezbyde.