Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

URBIS INVEST
- - -

Mezinárodní veletrh investičních příležitostí, podnikání a rozvoje v regionech

Mosty se stále nedaří dát do dobrého stavu

 

Stavební stav mostů se zhoršuje už několik desetiletí, a přesto se nedaří již desítky let tuto situaci zlepšit, ale ani zastavit. K objektivním faktorům ovlivňující kvalitu a provozuschopnost mostů je nutné přičíst jejich stáří, ale též postupné zvyšování počtu i zvyšování tonáže vozidel, které přes ně přejíždějí.  Vyplynulo to z 19. mezinárodního sympozia Mosty, které se uskutečnilo v rámci doprovodného programu Stavebních veletrhů v Brně. 


„Především nedostatečné finance uvolněné státem na včasné opravy i údržbu provozovaných mostních objektů mají vliv na tuto negativní situaci. Po dobu plánované teoretické životnosti mostů – ta se mění s ohledem na typ konstrukce a použité materiály – je nutné stav mostů odborně sledovat. A to zejména na zvyšující se tonáž vozidel, dynamické zatížení, atmosférické vlivy, korozi materiálů a podobně,“ řekl odborný garant sympozia František Menšík. Proto je nutné dodržovat bezpodmínečně známá pravidla péče o mosty týkající se potřebné údržby, oprav, možného zesílení a přestavby mostů atd.

Kvalita péče o mosty, která byla a je správci mostních objektů s ohledem na nedostatek peněz často nechtěně zanedbávána, ovlivňuje bezprostředně životnost mostních konstrukcí. „Není proto divu, že v ČR díky výše uvedeným argumentům hrozí některým mostům vážné problémy. A to i přesto, že ve vystoupení politiků se často ozývají slova, že je nutné zlepšit hospodaření se státním majetkem, tedy i s mosty. K tomu má pomoci vedení dialogu s odbornou veřejností na úrovni vlády i jiných institucí, jako je například Asociace krajů. Musím říci, že bohužel ani při současné vládě se v oficiálních projevech očekávané slovo most neobjevilo,“ konstatoval Menšík.  ČR je ve smyslu platných zákonů a pravidel povinná dbát na zajištění bezpečného silničního a drážního provozu a zodpovědně tento úkol garantovat i v budoucnosti. 

Blok přednášek na sympoziu se věnoval také malým mostním konstrukcím, například dřevěným lávkám v NP Šumava, lávce v přístavu Hluboká, menším mostům v Olomouci i dalším sportovním lávkám, ale i obnově mostů a lávek poškozených povodněmi apod. Zajímavá je mimo jiné oblouková lávka přes řeku Svratku v Brně. Byla navržena v souvislosti s výstavbou sportovních a volnočasových aktivit v lokalitě Hněvkovského. Propojila cyklostezky na levém a pravém břehu Svratky, čímž se umožnil přístup pěším i civilistům ke sportovnímu areálu. Architekti ji navrhli jako prostý nosník o celkové délce 60,4 m. Její výškové vedení tvoří zakroužkovací oblouk, jehož tečny mají sklon více než 6 stupňů. Mostovka má celkovou šíři 6,5 m.

Datum: 25.4.2014 16:09:00

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem

 

Fotogalerie - URBIS INVEST

Současně také

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště