URBIS INVEST
23.-27.4. 2013
Mezinárodní veletrh investičních příležitostí, podnikání a rozvoje v regionech
Při veřejných zakázkách často vítězí nízká cena na úkor kvality
Otázka kvality ve veřejné stavební zakázce je dnes záležitostí, která je velice diskutovaná. Je známo mnoho příkladů staveb, které se bohužel nepodařilo realizovat v potřebné kvalitě. Řekl to Doc. Ing. Lubomír Mikš, CSc.předseda představenstva JmSS na konferenci Kvalita ve veřejné stavební zakázce, která se uskutečnila v rámci Stavebních veletrhů Brno.
„I když jsme postavili 80 procent krásných staveb, o kterých se nemluví, spíše se informuje o zbytku, které nevyhovují. Konference měla za cíl zvýšit kvalitu současných staveb. Vyplynuly z ní konkrétní závěry na opatření, která bude Rada kvality prosazovat do vlády,“ řekl Doc. Mikš. Podle něho otázka kvality vystupuje do popředí zejména v souvislosti s hlubokou disproporcí mezi nabídkou a poptávkou na stavebním trhu. To zapříčiňuje, že stavební zhotovitelé i projektanti, díky tomu, že na trhu je pro ně málo místa, jdou v nabídkových cenách hluboko pod nákladovou cenu. Proto nemohou provést zakázku kvalitně.
„Bohužel, obecné prostředí v ČR je takové, že se na každého veřejného zadavatele díváme jako na zločince. Vede to k tomu, že se každý veřejný zadavatel bojí jakékoliv zodpovědnosti a samozřejmě jednodušší je pro ně zvolit zhotovitele podle nejnižší ceny. To je totiž téměř nenapadnutelné. Je to cesta do pekel,“ konstatoval Mikš. Právě v tomto směru je velká úloha změnit tento stav jak pro vládu, tak pro média, pro všechny veřejné organizace. Jen tak lze změnit současné klima v tomto oboru. „Rozhodující je kvalita projektanta a zhotovitele, smlouva je pouze cár papíru. Není důležité, co mi kdo slibuje, ale kdo mi to slibuje. Jde o otázku důvěry dodavatele. To nám ze zákona o veřejných zakázkách ne sice zcela vypadlo, ale o tom je v něm pouze nepatrná zmínka,“ konstatoval.
Podle něho se Česko musí snažit odstranit disproporci mezi nabídkou a poptávkou. Je to možná cesta, neboť obecná nabídka u nás existuje, prostě infrastrukturu potřebujeme. ČR je těžištěm Evropy a křižovatkou všech cest a naše dopravní infrastruktura zdaleka neodpovídá potřebě. „Nejsou zdroje ze státního rozpočtu. Chápeme, že v něm musí existovat úspory, neboť nechceme dopadnout jako Řecko. Je ale možnost zapojit do financování veřejné infrastruktury, privátní zdroje. Právě těch je v republice dostatek. Dokumentuje to poměr vkladů a úvěrů v českých bankách – je vysoký. Musíme tyto zdroje zmobilizovat, což je možné mimo jiné podporou privátních projektů tzv. PPP, která zatím nefunguje,“ doplnil Mikš. Dále by se měly do této oblasti soustředit zdroje z EU, prostě by se neměly podporovat různé projekty, které vedou i v některých případech ke korupčnímu jednání ve spojení s privátní sférou. Pomohlo by, kdyby v zákoně byla zdůrazněna kvalifikace zhotovitelů. K minulým nekvalitním stavbám se prof. Mikš vyjádřil, že je třeba řešit tuto situaci pomocí reklamací. Je však otázka, zda zhotovitel, který nabídl nízkou cenu a práci pořádně neodvedl, vůbec ještě existuje.