URBIS SMART CITY FAIR
2.-4.9. 2020
Konference chytrých řešení pro města a obce
Budoucnost dopravy se blíží. V Brně se představil Hyperloop
K nejzajímavějším hostům letošního ročníku URBIS Smart City Fair patřil Sabih Gatea Khisaf, hlavní inženýr společnosti Hyperloop Transportation Technologies, která pracuje na radikální změně modelu dopravy. O spolupráci má zájem také město Brno, které jedná o přípravách studie proveditelnosti.
K nejzajímavějším hostům letošního ročníku URBIS Smart City Fair patřil Sabih Gatea Khisaf, hlavní inženýr společnosti Hyperloop Transportation Technologies, která pracuje na radikální změně modelu dopravy. O spolupráci má zájem také město Brno, které jedná o přípravách studie proveditelnosti.
Co mají společného pátý terminál na letišti Heathrow v Londýně, Khalifa Port a Khalifa průmyslová zóna v Abu Dhabi, most Vasco da Gamy v Lisabonu, britská dálnice A13 nebo linky londýnského metra? Na všech těchto stavbách se jako projektant nebo realizátor podílel Sabih Gatea Khisaf. Do Brna přijel jako emisar technologie Hyperloop, která nabízí řešení globálních problémů dopravy.
Když vedoucí inženýr společnosti Hyperloop Transportation Technologies pro region Středního východu a severní Afriky hovořil o problémech současného modelu dopravy, byl to velmi zasvěcený pohled. Zavedený vzorec podle něj vede po celém světě k dopravním zácpám, k městům přeplněným auty i k rostoucímu znečištění. Železnice a metro jsou ve velkých městech přetížené a každý incident způsobí dopravní kolaps. Stejným problémům čelí i letecká doprava, protože cestování na letiště a odbavení často zabere několikanásobně více času než samotný let. Nárůst dopravy v tomto vzorci navíc vede ke znečištění ovzduší, které negativně ovlivňuje kvalitu i délku života. „Je jasné, že pokračovat tímto způsobem není dále možné. Ale odpověď na problémy dopravy už existuje a jmenuje se Hyperloop. Tato technologie spojí města a překročí obrovské vzdálenosti. Realizace projektu bude klíčová pro rozvoj udržitelné autonomní dopravy,“ konstatoval Sabih Gatea Khisaf.
Doprava v aerodynamické kapsli, která levituje ve vakuovém tubusu, není jen extrémně rychlá, ale také bezpečná a energeticky soběstačná. Dnes asi 75 procent nehod působí lidský faktor, což je s technologií Hyperloop prakticky vyloučeno. Systém čerpá energii ze slunce, případně využije termální nebo větrnou energii. Při výstavbě lze využít již vybudovanou infrastrukturu, konkrétně v Abu Dhabi, kde se ověřuje realizovatelnost a návratnost systému, vede tubus nad středem dálnice. Umístění ve vzduchu nezabírá půdu, která může být využita zemědělsky nebo k jiným účelům. Cestujícím nová doprava slibuje vysoký komfort s uplatněním posledních technologií, třeba místo jízdenky se počítá s biometrickým ověřením a „okna“ tvořená monitorem ukáží libovolný obraz podle individuálního přání.
„Studie proveditelnosti v Abu Dhabi potvrdila, že při nástupu a výstupu cestujících vůbec není potřeba vyjímat kapsli z vakua. Kapsle mohou odjíždět každé dvě minuty,“ informoval Sabih Gatea Khisaf, podle kterého je v Abu Dhabi před spuštěním výstavba pět až deset kilometrů dlouhého systému. Ve francouzském Toulouse se na trati dlouhé 300 metrů testují jednotlivé komponenty. Na budování systému se v současnosti podílí 800 odborníků z více než 40 zemí z celého světa a o spolupráci má zájem řada měst například v USA, Brazílii nebo Indii. V Evropě společnost Hyperloop Transportation Technologies jedná mj. s Brnem, Prahou, Vídní a Bratislavou. „Probíhají rozhovory, zjišťuje se potenciál a v jednání je studie proveditelnosti,“ prozradil Sabih Gatea Khisaf, který vysoce ocenil také URBIS Smart City Fair: „Veletrh je velmi dobře organizovaný a účastní se jej řada společností. Opravdu mě překvapilo a potěšilo, kolik lidí se tu setkává a o jak kvalitně organizovanou událost se jedná. Spolupracujeme s vedením města Brna a jsme hrdi, že můžeme být součástí tohoto veletrhu.“