URBIS SMART CITY FAIR
2.-4.9. 2020
Konference chytrých řešení pro města a obce
Jak vznikaly iZastávka a iAutíčko
Hitem loňského URBIS SMARTCITY FAIR 2018 byla iZastávka, na které se podílí Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií brněnského Vysokého učení technického. Spadá do projektu IQ Smart Solution, který má na svědomí také například iAutíčko, píše se v textu Události na VUT.
Jana Novotná, Události na VUT
Říkáte, že iAutíčko až tak významné není, s iZastávkami má ale přesto mnoho společného. Jak to celé začalo?
Asi před čtyřmi lety nás oslovila firma Muzea Servis, která stála například u vzniku VIDA! Science centra v Brně. Tam jsme se poprvé setkali při spolupráci na vývoji a realizaci jednoho z exponátů. Později tato firma společně s několika dalšími vytvořila start-up s názvem IQ Smart Solution a zaměřila se na tzv. chytrý městský mobiliář a koncept Smart City. Spolupracovali jsme tak na vývoji iSloupku, který už dnes běží v ostrém provozu. Dokáže orientačně změřit kvalitu meteorologické veličiny, poskytuje připojení na internet, dobíjí telefony nebo elektrokola. Pak už následoval projekt se zmíněnými autíčky, která sama o sobě působí velmi atraktivně.
Dokázali jste jim dát stejně
atraktivní obsah?
Spolu s kolegy z Muzea
Servis jsme na projekt iAutíčko získali inovační voucher. Náš prototyp iAutíčka
nyní slouží jako malý ekologický dopravní prostředek, mezi jehož hlavní funkce
patří lokální monitorování meteorologických veličin včetně prachových částic,
které jsou dnes jedním z nepalčivějších ekologických problémů větších měst. Na
zádi má umístěný displej, naměřené informace se přenáší na server a zobrazují se
na webu. Zadavatel požadoval i částečné solární dobíjení pomocí flexibilního
solárního panelu, který přes den dokáže zásobovat elektroniku IoT
prvků.
Napjatě čekám na spojitost s
iZastávkami.
Už se to blíží. Pak firma
objednala kiosek s dotykovým LCD panelem určeným pro venkovní použití a rázem
vznikla myšlenka chytré zastávky. Ta ihned zaujala také společnost ČEZ ESCO, se
kterou start-up IQ Smart Solution navázal spolupráci. Prototyp iZastávky se tak
stal její hlavní atrakcí pro veletrh URBIS SMART CITY FAIR 2018. iZastávka zapadala
do konceptu chytrého města a byl o ni na veletrhu opravdu enormní
zájem.
Věděli návštěvníci veletrhu, že jde o
projekt z VUT?
Ano, udělali jsme si z toho
obrovskou reklamu na bakalářský program Telekomunikační a informační systémy,
který (jako jeden z mnoha) u nás na Ústavu telekomunikací garantujeme. Hned po
URBISu
projevil o zastávky zájem Dopravní podnik města Brna, pro který byly následně
dva prototypy zastávek na míru vyvíjeny.
Jaké jste měli zadání?
Vyvinout do kiosku
aplikaci a zajistit jeho chod po síťové stránce. Aplikace měla obsahovat
informace o odjezdech, výlukách apod., dále aktuální stav linek v okolí
Moravského náměstí, vyhledávání spojení a k tomu se přidaly stránky TIC Brno a
plánek historického centra Brna s doporučenými turistickými trasami. Zadavatel
navíc požadoval orientační monitoring meteorologických veličin, na což bylo
použito částečně upravené řešení z iAutíčka.
Kdy se spustil pilotní provoz?
Do projektu jsme naskočili v červenci 2018 s tím, že koncem srpna
2018 musí zastávka stát a vše fungovat. To byl v tomto prázdninovém termínu
velmi těžký úkol. Navíc čtrnáct dní před předáním DPMB požádal o úpravu
odsouhlaseného vzhledu a částečně i funkce aplikace a v důsledku toho nám nezbyl
prostor pro testování. Navíc, kdo někdy programoval pro Android, ví, že ne každé
zařízení se chová stejně a dle předpokladů. S ohledem na časovou tíseň nebylo
bohužel možné celé řešení, aplikaci a kompatibilitu HW a SW odzkoušet a
otestovat. Když se to celé 5. září naostro spustilo, přišel tam redaktor z
webového portálu živě.cz, podařilo se mu
aplikaci shodit a následně o tom ihned napsat článek. Očekávali jsme malinko
jiný postup, který se normálně v těchto případech aplikuje. Pokud někdo přijde
na bezpečnostní díru, většinou dá autorovi čas na její opravu. Zde se to bohužel
nestalo a chyba byla ihned zveřejněna. S odstupem času se ale ukázalo, že i
negativní reklama je reklamou.
Bylo to
nějak spojováno s VUT?
Nechtěl jsem,
abychom tam byli uvedeni, dokud to nebude fungovat bezchybně. Postupně jsme tedy
ošetřili chyby, z nichž některé byly v používaných knihovnách, ale i přímo v
dodané distribuci Androidu. Nyní by již mělo být vše v pořádku, ale pro jistotu
jsme stále ve střehu. Nicméně mohu říci, že ostrý provoz nám hodně ukázal a
poučili jsme se z něj.
Lze podobným
problémům předejít?
Vždy je to o čase i o
penězích. Aplikace v iZastávce musí běžet nepřetržitě, nesmí dovolit, aby se
uživatel či hacker dostal do nastavení systému apod., což se na dodaném zařízení
ukázalo jako ne zcela jednoduchý úkol – zařízení se nechovalo standardně dle
předpokladů. Pro Telekom Austria Group i jiné společnosti děláme výzkum v
oblasti IoT či průmyslu 4.0, kde mimo jiné mnohdy implementujeme řídicí software
v podobě aplikací pro OS Android či iOS. Obdobná situace jako v iZastávkách se
nám nestává. Je to však hlavně typem aplikace, ta na iZastávce má určitá, ne
zcela standardní, specifika. Nekorektní chování OS Android a dodané vývojové
de
Jakou další spolupráci s Muzea Servis
plánujete?
Věřím, že naše spolupráce bude
pokračovat zejména v oblasti chytrého městského mobiliáře či měření
meteorologických veličin. Jisté náznaky posunu již z firmy Muzea Servis zazněly,
vzhledem k obchodnímu tajemství o nich nebudu hovořit. Spolupráci však hodnotím
velmi dobře a jsem za ni rád. S firmou Muzea Servis máme velmi dobré vztahy a
spolupráce pro nás je významná nejen z hlediska vědy a výzkumu, ale také z
hlediska prezentace našich studijních programů. Dělají nám například reklamu v
Coworking centru v blízkosti Veletrhů Brno, reklama je i
přímo v nově realizované iZastávce v Avion Shopping Parku. To je pro nás
sekundárním přínosem spolupráce.
Zároveň
je to pro vás zřejmě i ta nejlepší propagace, že?
Jako tajemník Ústavu telekomunikací mám na starosti i propagaci našich studijních programů. Možnost oslovit studenty tak, že jim ukáži výstupy naší práce ve velkém obchodním centru nebo na veletrhu URBIS považuji za dobrou reklamu. Potřebujeme se otevřít světu a ukázat praktické věci, se kterými se studenti u nás seznámí. Spolupráce s Muzea Servis je nejenom o byznysu, ale také o možnosti prezentovat naši práci široké veřejnosti.