URBIS SMART CITY FAIR
4.-6.6. 2024
Veletrh chytrých řešení pro města a obce
Brněnské komunikace testovaly kooperativní dopravní systémy
Unikátní evropský projekt C-ROADS, jehož cílem je vytvořit mezi evropskými státy funkční systém pro přeshraniční využití služeb kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) a připravit prostředí pro nástup kooperativních a v budoucnosti i automatizovaných vozidel, letos končí. Cílem jeho české části je nasazení a ověření nové C-ITS technologie na silniční síti.
Součást projektu, kterou realizují Brněnské komunikace, a.s. v Brně, je unikátní tím, že je implementovaná uvnitř městské aglomerace. Zabezpečuje mimo jiné preferenci vozidel integrovaného záchranného systému a městské hromadné dopravy. Dále se snaží o zajištění bezpečnějšího provozu na světelně řízených křižovatkách díky varování ostatních řidičů před průjezdem na červenou. Brno tak přispívá k výjimečnosti projektu C-ROADS CZ.
„Zatímco v zahraničí se projekt C-ROADS zaměřuje především na dálnice, kde probíhá buď komunikace mezi vozidly (V2V komunikace) nebo mezi vozidly a infrastrukturou (V2I komunikace), Česká republika se rozhodla otestovat tyto systémy na železničních přejezdech a měli jsme dokonce odvahu, že jsme přešli na náročný Use Case (scénář popisující, jak má systém reagovat na konkrétní událost) – na realizaci a testování systému ve velkém městě,“ uvedl Roman Nekula, správní ředitel Brněnských komunikací, a.s.
Budování systému C-ITS začalo loni instalací venkovních komunikačních jednotek RSU (Road Side Unit) na vybraných 31 lokalitách, převážně na Velkém městském okruhu a příjezdových radiálách, které jej spojují s dálnicí D1, kde současně realizovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR svou část dodávky v rámci projektu. Na 25 lokalitách jsou jednotky RSU propojeny s řadiči SSZ. Zbývajících 6 komunikačních jednotek RSU pak bylo v rámci sytému instalováno na vytipované sloupy veřejného osvětlení.
Z řadičů SSZ jsou na RSU předávány stavy signálních skupin jako vstupy pro tvorbu aktuálních SPAT zpráv. Opačným směrem pak putují požadavky z vozidel IZS nebo MHD na prioritní průjezd křižovatkou. V budově Brněnských komunikací byl také zřízen centrální prvek celého systému C-ITS, tzv. back-office, který zajišťuje obousměrnou výměnu dat s komunikačními jednotkami RSU. A došlo rovněž na instalaci jedenácti jednotek OBU/RVU do testovacích vozidel, a to jak do osobních vozidel, tak i do různých typů pracovních vozidel a jednoho vozidla HZS JMK.
Projekt C-ROADS je financovaný Evropskou unií a měl by ukázat, jak v oblasti kooperativních systémů, jež jsou předvojem autonomní dopravy, dále postupovat. Co se týče Brna, reálné je další využití stávajícího systému s dopravním podnikem a hasiči.
Od 2. do 4. září budou svou část projektu Brněnské komunikace, a.s. prezentovat na konferenci URBIS SMART CITY FAIR. Páteční dopoledne je zde věnováno exkurzím do brněnských společností, které pracují na městském komfortu a zavádějí chytrá řešení v praxi. Společnosti v tento den otevřou své brány návštěvníkům a umožní tak vidět i běžně uzavřená místa. Takže si bude možné prohlédnout i to, jak se testují nové inteligentní komunikační systémy právě v Brněnských komunikacích.
Všechny exkurze a bližší informace naleznete na webu. Prohlídky jsou zdarma, stačí se jen registrovat, ale pozor, kapacita je omezená!