Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

AUTOSALON Brno
4.-8.4. 2013 (4.4. Press Day)

Mezinárodní veletrh osobních automobilů

Na internetu si do auta nesednete

 

Pamětníci si vzpomenou, že v 80. letech se na novu škodovku přišlo - tehdy na Mezinárodní strojírenský veletrh - podívat 600 tisíc nadšených lidí. Kvůli jednomu novému modelu Škody kolabovala brněnská doprava. Jeden nový model škodovky byl symbolem socialistického pokroku a nadějí na trošku pohodlnější a bezpečnější svezení, kdy na trhu bylo možno vybrat pouze mezi žigulíkem, trabantem, wartburgem a škodovkou.

Autosalon v Čechách začal v roce 1991 v Praze a v roce 1995 se přestěhoval do lepších prostor na výstavišti v Brně. Autosalonům se dařilo. Automobilový trh zaplavily ojetiny ze západní Evropy a na českém trhu se vedl boj mezi automobilovými značkami o co největší podíl na relativně malém českém a slovenském trhu. V době ekonomického růstu se stal automobil symbolem sociálního postavení a postavení firem. Automobily u nás byly dražší než jinde v Evropě a prodávaly se. Autosalonům se dařilo a Autosalon v roce 2007 byl mnohými hodnocen jako jeden z nejlepších v Evropě. Český trh byl stále pro všechny zajímavý a účast podpořila většina výrobců přímo z mateřských firem. Zúčastnily se všechny značky kromě Toyoty.

Autosalon 2009 a následné ročníky působily možná rozpačitě. Chyběly některé značky a začínaly se objevovat otazníky. Tuto rozpačitost autosalonů nelze připsat ničemu jinému než vývoji na automobilovém trhu, který se v letech 2009 – 2011 propadal a to nejen u nás, ale v celé Evropě.

 

Co to představuje. Nový dubnový jarní termín, protože právě toto období je klíčové pro prodej automobilů. Autosalon Brno již není členem mezinárodního kalendáře OICA, což pořadatelům a vystavovatelům poskytuje možnost nepoužívat drahé korporátní expozice a tím zlevnit svoji účast. Účast automobilových značek nemusí být na úrovni výrobce či importéra, ale je možná na úrovni dealerské expozice. Vedle nových „ženevských“ modelů mohou automobilky nabídnout i „mladá“ výrobcem garantovaná ojetá auta.

Vývoj na automobilovém trhu na začátku roku automobilky nepříjemně překvapil propadem prodejů nejen na českém trhu, ale v celé Evropě. To podstatně ovlivňuje rozhodování automobilek a přístup k výdajům včetně účasti na autosalonech. Těchto tendencí nezůstává ušetřen ani nadcházející Autosalon. Je to škoda.

Nicméně na internetu si do auta nesednete a neohmatáte si volant, který třeba budete řídit. Do místního předváděcího „autosalonu“ prodejce přijde denně několik desítek lidí, ale autosalony navštíví během několika dní desítky tisíc lidí. Autosalon generuje vysokou publicitu v médiích. Je pro diváka hlavně „show“ a zážitkem. Pokud význam autosalonů nebude dostatečně pochopen, budou nad nimi stále jakési otazníky. Pokud „decision makers“ v centrálách automobilek nepochopí, že jejich zákazníci nemohou všichni přijet do Ženevy, Paříže a Frankfurtu a že „regionální“ autosalony mají také význam, budou působit rozpačitě.

 

Věřím, že historie autosalonů v Čechách zůstane nepřerušena a že na nich bude přítomna většina automobilových značek a ne pouze čtyři jako v 80. letech.

Jiří Kuliš,
generální ředitel Veletrhy Brno a.s.

 

Mohlo by Vás zajímat

Fotogalerie - Autosalon

VIDEO - Autosalon

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště