Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

boat Brno
10.-13.11. 2011

Mezinárodní výstava lodí a vodních sportů

La Grace symbolicky doplula do Brna

 

Replika historické plachetnice z 18. století La Grace dnes symbolicky doplula na brněnské výstaviště do pavilonu Z. Symbolicky proto, že návštěvníci mohli vidět její podobu jen na fotografiích. Autentickou výpověď však mohli slyšet na místě přímo od kapitána Josefa Dvorského. Současně proběhla autogramiáda nové knihy LA GRACE PLUJE!, která příběh zrození této krásné dvoustěžňové plachetnice popisuje. Skutečná loď v těchto dnech míří na Kapverdské ostrovy, kam by měla doplout za dva dny.

Kapitán Josef Dvorský přiznal, že spuštěním lodi na moře se mu splnil jeho dětský sen. Jak dnes prozradil, sám se na moři pohybuje od jedenácti let a od roku 1991 působí jako kapitán. Sen se začal měnit v realitu, kdy pro svůj záměr získal kromě financí i celou řadu nadšených dobrovolníků a zkušených pomocníků. Kvůli La Grace se s rodinou na dva roky přestěhoval do Egypta, kde začal se stavbou v roce 2008. Egypt vybral především proto, že zdejší dělníci jsou schopni vyrábět lodě tradičním způsobem, a tak se mohl maximálně přiblížit tři století starému originálu. Svůj první křest si loď odbyla v Suezu 5. prosince loňského roku, poté doplula do Řecka, kde se odehrál křest evropský.

Současná plachetnice má celkovou délku 32,3 metry, šířku 6,06 metrů, plochu plachet 364 metrů čtverečních, váží 126 tun a maximálně pojme 37 člennou posádku.  Své jméno získala podle lodi prvního skutečného českého námořníka a později i korzára Augustina Heřmana. Podle dostupných pramenů se jeho loď jmenovala La Grace a její kapitán, nejprve ve službách holandské Západoindické společnosti, přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi. Později se stal největším vývozcem tabáku v Americe.

Současnou La Grace čeká jiná budoucnost. Aktuálně o ni projevili zájem filmaři v Kapském Městě, snahou kapitána je strávit s lodí zimu v Karibiku a na léto se vrátit do Evropy, do Řecka, na Sardinii či na Korsiku. „Naším cílem je vzkříšení české námořní historie. Všem zájemcům chceme umožnit plavbu na historické lodi spojenou s výukou námořního řemesla a jeho hrdých tradic,“ píše se na webových stránkách www.lagrace.cz. To potvrzuje i Josef Dvorský. „Má to být školní loď. Máme licenci na kapitánské patenty od ministerstva dopravy, a tak chceme na lodi učit námořníky řemeslu. Jinak spolupracujeme se světovou organizací Sail Training International, což je největší organizace zastřešující školní lodě, a doufám, že se mi v Čechách podaří otevřít její národní pobočku.“

Mohlo by vás zajímat

Fotogalerie - boat Brno

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště