Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Chceme, aby město veletrhem zase žilo

 

Rozhovor generálního ředitele Jiřího Kuliše pro MF DNES


„Mezinárodní strojírenský veletrh je pro společnost Veletrhy Brno významná značka, kterou každý zná“, říká Jiří Kuliš.

Co MSV znamená pro Veletrhy Brno?

Strojírenský veletrh je pro BVV nosný veletržní projekt. Infrastruktura výstaviště byla vybudována právě pro MSV. MSV představuje tradici a značku, kterou každý zná. Dokonce i v Číně. Ještě mi nikdo neřekl a nespočítal jakou hodnotu tato značka má, ale obrovskou.

Letos se na MSV ve velkém představí Čína. Jak bude vypadat expozice Číny? Víte už, jaké země budou vévodit MSV v dalších letech?

Na vystoupení Číny se těším, protože to nebude o nějakých komponentech, materiálech, ale 3D tisku, rychlovlacích a robotech. Čína chce ukázat, že se dostává z období „Vyrobeno v Číně“ do období „Vymyšleno v Číně“. Aktuálně jsme začali jednat o opakování účasti Indie jako partnerské země v příštím roce a během veletrhu oficiálně navrhnu zástupcům slovenské vlády, aby v roce 100. výročí založení Československa – 2018, bylo opět partnerskou zemí logicky Slovensko. Věřím, že přestanou jednoho dne platit sankce vůči Rusku a Ruská federace bude partnerskou zemí třeba 2019. To ale neznamená, že by se například Čína dále neúčastnila. Na letošní účast se díváme jako na dlouhodobý projekt i v budoucnu.

Jak se MSV mění? Nahrazují roboti a počítače těžké stroje?

MSV je v posledních letech zaměřeno na automatizaci a „Průmysl 4.0“, tedy digitalizaci průmyslových procesů, která se promítá ve všem. To ale neznamená, že zde nebudou velké obráběcí či tvářecí stroje. MSV to je především tento obor.

Na co se na veletrhu osobně nejvíce těšíte?

Těším se na řadu osobních setkání se zajímavými lidmi, kteří veletrh navštěvují. Rozhovory s nimi jsou velmi inspirativní a obohacující.

Jaké osobnosti jste na MSV doprovázel? A jak to probíhá?

Potkávám se s prezidenty, premiéry, ministry, velvyslanci, eurokomisaři, šéfy svazů, velkých firem -  z Česka i zahraniční. Po úvodních zdvořilostních frázích se všichni projeví velmi normálně, lidsky a přátelsky. Snad nikdy se nestalo, že bych si řekl, tak toto už nechci nikdy absolvovat. Možná jednou, dvakrát. Problémy většinou dělají jen lidé kolem nich.

Na koho nejraději vzpomínáte? Máte z MSV nějakou vzpomínku, kterou rád vyprávíte?

S prezidentem Klausem jsme měli při prohlídce veletrhu takový pravidelný rozhovor, který probíhal asi takto: „Pane prezidente teď půjdeme ne vpravo, ale bohužel vlevo. Nedá se nic dělat.“ A on odpovídal: „Ale jen mírně vlevo a pak zase vpravo, že? Tak to by šlo.“ Stanou se různé trapasy, které vypadají v danou chvíli katastrofálně a následně jsou z nich úsměvné „historky z natáčení“, ale to je na delší povídání.

Jak dlouho se na MSV připravujete?

Další MSV se připravuje prakticky prvním dnem předchozího ročníku. Příprava MSV je dlouhodobá, kontinuální. Protokolární část a odborný program připravujeme půl roku dopředu. Například o účasti Číny jako partnerské země jsem jednal s čínskými partnery asi pět let, než se to podařilo. Projevy, které mám během MSV u různých příležitostí mít, se mi honí v hlavě i měsíc dopředu, většinou před spaním a pak nemůžu usnout.

Majoritním vlastníkem BVV se stalo město Brno. Promítne se to nějak na letošním MSV?

Akcionáři do vlastního provozu veletrhu a firmy nikdy nezasahovali. Ti chtějí znát hospodářský výsledek. S městem Brnem se od loňského ročníku pokoušíme rozjet projekt Brno – MSV City, tj. aby město bylo vůči těm tisícům lidí, kteří na veletrh přijedou a to z velká části ze zahraničí, vstřícné, přívětivé a aby město veletrhem zase žilo, jako to bývalo. Kdyby se i podařilo, že město bude poskytovat návštěvníkům veletrhů a kongresů např. hromadnou dopravu zdarma, jako to dělá spousta měst, aby přilákaly či si udržely takovéto akce, tak by to bylo jistě fajn. A kdyby se podařilo, že těsně před veletrhem někde nerozkopou před Brnem dálnici, to by bylo úžasné!

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště