Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

BVV v médiích

Čína ukáže i rychlovlaky. Z Brna do Prahy dojedou za půl hodiny

 

 Rozhovor pro HN (původní úplná verze), 29. září 2016

„Strojírenské firmy rozšířily letos svoji účast, mají co ukazovat.“ Loňský strojírenský veletrh se pyšnil dosud rekordní plochou, i mimořádnou účastí zahraničních firem. Jaký bude ten letošní, jsme se ptali generálního ředitele Veletrhů Brno Jiřího Kuliše.

Je brněnský strojírenský veletrh stále největší ve střední Evropě? Jak si stojíme ve srovnání s konkurencí?

V Evropě se teď veletrhům všeobecně daří, mnohé oproti minulosti vyrostly. Brněnský strojírenský veletrh sice není světová špička, ale jsme kvalitní střední evropský průmyslový veletrh. Ve střední Evropě stále největší. Neohrožuje nás ani Vídeň, Budapešť a ani Poznaň. Prostě Česko má tradičně rozsáhlé strojírenství a průmysl a to je důvod, proč se strojírenskému veletrhu v Brně daří. Přerůst špičkové veletrhy, jako je třeba Industriemesse či Emo v Hannoveru, ovšem nemůžeme ani proto, že se nám sem nevejdou. Takový veletrh potřebuje více než 200 tisíc metrů čtverečních kryté výstavní plochy a my máme maximálně 45 tisíc metrů kvalitní kryté výstavní plochy netto při využití všech pavilonů. Rozsah výstaviště ovšem odpovídá průměrné poptávce a využití i mimo MSV a také rozsahu průmyslových oborů u nás. Německé veletrhy a výstaviště jsou větší, protože německá ekonomika je mnohonásobně větší. Tak to je.

V loňském roce byl MSV Brno rozlohou rekordní, využívali jste i neobvyklé prostory. Jak to vypadá letos?

Jistěže jsme měli jisté skryté rezervy. Letos jsou z hlediska výtěžnosti výstavních ploch pavilony využity optimálně. Některé firmy se neúčastní, protože jsme je nemohli umístit tam, kde by si přáli. Asi jsme některé firmy i naštvali, že jsme jim nemohli vyjít vstříc. Na veletrhu se plochy přidělují jistým zvykovým právem. Nováček začíná v rohu a časem postupuje do středu. Navíc jde o veletrh oborový, tedy vystavovatelé jednoho oboru musí být pohromadě a nemohou být rozstrkáni někde, kam nepatří.  Letos pravidelní vystavovatelé požadovali i větší expozice než v minulosti. Je vidět, že mají co ukazovat, a to zase znamená, že inovují a celkově se jim daří.

Objevily se zprávy o některých známých firmách, že mají problémy. Budou se účastnit?

Asi máte na mysli firmy jako Vítkovice, Kovosvit, také se psalo o změně majitele ve ŽĎASU. To jsou stálice MSV a firmy, které nikdy nevynechaly, byly na veletrhu od jeho počátku, a proto si jich velmi vážíme. Téměř si jejich neúčast nedovedu představit. Dobrou zprávou je, že se držely heslem Henryho Forda, že tři dolary z posledních pěti by investoval do marketingu. Oni to udělali a na veletrhu tedy budou!

Jaké trendy převládají v typech firemních expozic? Jaká jsou specifika letošní přípravy?

Trendem jsou mohutné expozice, které rostou do výšky. Proto jsme zrušili výšková omezení, která existovala v minulosti. Běžné jsou závěsy reklamních ploch ze stropu pavilonů, což umožňují konstrukce pouze moderních pavilonů P, F a V. Potřebovali bychom ještě jeden obdobný pavilon.

Dalším specifikem je, že nejsou lidi. To, že v průmyslu všeobecně chybí pracovní síly, víme, ale řemeslníci a montážníci ve veletržním průmyslu už nejsou taky. V období září – říjen je vrcholná veletržní sezona v Evropě. Mnoho výstavářských firem pracuje i v zahraničí. Vyčerpali jsme kapacity v Česku i na Slovensku, všech firem elektrikářů, grafiků, stolařů a dalších profesí, které umí veletržní expozice postavit. Musíme odmítat zakázky. Tedy vystavovatelé, kteří si včas neobjednali expozici, mají smůlu. Expozice na MSV to nejsou stánečky ze stavebnice, to jsou expozice, které si často nezadají s rodinným domem. A ty nelze postavit za několik dnů, ale týdnů.

Čína je letos hlavním partnerem veletrhu. Čínští vystavovatelé, kteří se tu vystřídali v minulých dvou letech, tedy asi byli spokojeni?

Budování osobních a obchodních vztahů je v čínské kultuře dlouhý proces. Čínské kolektivní účasti byly na veletrhu vždy. MSV je i v Číně poměrně známý evropský veletrh. Ale letošní účast Číny má širší kontext. Je zařazena v akčním plánu čínské agendy „16 + 1“, tedy spolupráce Číny a šestnácti evropských zemí včetně České republiky a jako oficiální účast ve statutu „Partnerská země“ ji schvalovala čínská vláda. O účast v tomto rozsahu jsme se snažili několik let a až letos se to podařilo.

Hlavním impulsem byly jistě zlepšující se bilaterární vztahy mezi oběma zeměmi, návštěvy na nejvyšší úrovni.  Česká republika je v Číně známa jako průmyslová země. A tradice našeho „vzájemného přátelství v rámci socialistického bloku“ do určité míry přetrvává.

Čína letos předvede, že není producentem jen levných komponentů či hraček, ale že umí vymyslet a vyrobit i špičkové technologie – budou vystaveny rychlovlaky, roboty, 3D tisk. LED technologie a podobně. Víte, že Čína vybudovala v poměrně krátké době 20 tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí? A kolik jich máme u nás? Postavit vysokorychlostní trať mezi Brnem a Prahou prý zvládnou postavit za tři roky a ne za třicet let jak říká naše vláda…

Číňané svou účast berou velmi vážně, jen přípravný tým, který přicestuje, má třicet lidí, celkem přijede 500 čínských politiků a zástupců firem. MSV se stává pro Čínu odrazovým můstkem do střední Evropy.

Loni jste měl vizi, že v dalších letech by se partery veletrhu mohly stát Francie nebo Rusko a v roce 2018 určitě Slovensko. Platí to stále?

Slovensko v roce 100. výročí založení Československa určitě stále platí, ale pro příští rok začínáme jednat s indickými vládními institucemi. Po pěti letech by mohla být partnerem veletrhu opět Indie. Proto přicestuje do Brna větší indická delegace. Francie by bylo hezké téma, ale bohužel Česká republika a východní Evropa není pro Francouze jaksi zajímavá. Francie má jiné teritoriální priority – Afrika, Asie, Německo. Ve Francii navíc vymizel střední stav průmyslových firem, malé a střední podniky jako v Německu nejsou. A malé a střední firmy to jsou hlavní aktéři všech veletrhů. Rusko se letos nakonec zúčastní jen symbolicky, ale věřím, že jednoho dne sankce vůči Rusku pominou, obnoví se vztahy a Rusko bude třeba i partnerem v roce 2019.

Vrací se země, které tu byly v minulých letech poprvé? Líbilo se jim tu?

MSV má silnou mezinárodní účast. 50% vystavovatelů je zahraničních. Klasicky se účastní hlavní obchodní partnerské země – Německo, Slovensko, Itálie, Rakousko a další. Ze zámoří se opětně vrací Thajsko i Jižní Korea, takže se jim tu asi líbilo. Poprvé se bude účastnit například plastikářský svaz z Portugalska. Objeví se i íránské či pakistánské firmy. 

V minulosti se řešila kvalita služeb včetně stravování. Co letos?

Veletrh navštěvuje průměrně dvacet tisíc lidí denně, na výstaviště je několik tisíc vystavovatelů a obslužného personálu. To vyžaduje skutečně dobrou logistiku služeb, ale to již roky v zásadě dobře funguje. Mezi těmi tisíci lidí se vždy najde nějaký stěžovatel, že dostal třeba malý řízek…  Aktuálně se řeší spíše wifi infrastruktura, kterou posilujeme. Dochází k velké koncentraci mobilních hovorů a to dělá problémy nejen z hlediska wifi, ale i z hlediska signálu mobilních operátorů. Pokud se navíc vystavovatel napojí přes wifi a chce ze zahraniční centrály ovládat CNC řízení obráběcích strojů na expozici, tak to způsobí značný problém a i to se děje. 

Mohou se na nějaké příjemné překvapení těšit návštěvníci veletrhu ze strany města Brna?

Spolu s městem pracujeme na projektu Brno - MSV City. Minimálně týden před, během a týden po veletrhu se v Brně a jeho okolí ubytovává, stravuje, nakupuje, přepravuje na 10 tisíc osob, kteří tvoří personál vystavovatelů – obchodníci, technici, montéři, hostesky a další.  Dohromady tedy veletrh vytěžuje ubytovací a stravovací zařízení po dobu tří týdnů. Tito lidé tu v průměru utrácí 200 euro na den. A pak je tu dalších zhruba 65 tisíc návštěvníků, kteří přijíždějí na jeden a více dnů a nejsou z Brna a okolí. Chceme, aby brněnská metropole byla vůči těmto návštěvníkům veletrhu vlídná, vstřícná. Aby si z Brna i mimo výstaviště odnesli pozitivní zážitky z hotelů, restaurací, muzeí, galerií, obchodů a aby se do Brna rádi vraceli. V tom potřebujeme pomoc města. Novinkou by mohlo být třeba to, že vstupenka na veletrh bude platit také jako jízdenka na městskou hromadnou dopravu, tak jak to ve veletržních a kongresových městech bývá. Město Brno zřídí poprvé na výstavišti informační servis pro vystavovatele a návštěvníky.

 

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště