Přejdi na obsah | Přejdi na menu | Přejdi na vyhledávání

OPTA
3.-5.3. 2023

Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie

Český trh oční optiky dále poroste

 

O trendech v oboru na veletrhu OPTA přednášel viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů Ivan Vymyslický. V roce 2015 stouply tržby českých očních optik v průměru o pět procent a demografický vývoj spolu s rostoucími nároky na kvalitu zraku je příslibem pokračujícího růstu.

Za brýle a kontaktní čočky se v České republice každoročně utratí přes čtyři miliardy korun, ale o tržby se dělí stále více provozoven oční optiky. Jejich počet již vzrostl na 1600 a mělo by jich dále přibývat, přestože například v Německu došlo v uplynulých letech k mírnému poklesu. Podle Ivana Vymyslického, který situaci na trhu analyzuje, je hlavním důvodem stárnutí české populace a posun generace tzv. Husákových dětí do presbyopického věku. „Nároky těchto uživatelů jsou velmi vysoké. Žijí aktivně, sportují, používají moderní technologie, a to vše vyžaduje vysokou kvalitu vidění. Pro oční optiky to je velká šance a příslib růstu oboru na dalších 15 až 20 let,“ míní Vymyslický. Již nyní brýle potřebuje zhruba polovina obyvatel a v roce 2020 to bude 60 procent české populace. Situaci ještě podporuje takzvaný vizuální stres, tedy používání elektroniky, například počítačů a mobilních telefonů. Oči si pak potřebují odpočinout a zrelaxovat, mimo jiné díky brýlím.


Stejně jako jinde v Evropě, i na český trh oční optiky stále úspěšněji pronikají obchodní řetězce. Největším celosvětovým gigantem je společnost Hal Investments, jíž vlastněné řetězce provozují více než pět tisíc optik ve 42 zemích. Logickou obranou nezávislých očních optik je sdružování za účelem získání lepších nákupních cen, což se u nás ovšem příliš neděje. Zatímco v Německu je z devíti tisíc nezávislých optik přibližně sedm tisíc sdruženo, u nás podle Vymyslického taková spolupráce mezi 960 nezávislými očními optikami téměř neexistuje. Na druhé straně i v České republice sílí trend dálkového zábrusu. V Evropě už každá dvacátá optika vůbec nebrousí čočky, ale vše řeší externí dodávkou.


Trendem je také pozvolný přesun měření refrakce od očních lékařů k optometristům. V Německu došlo za dvacet let k obratu, kdy se původní poměr 40 ku 60 procentům změnil na 80 ku 20 procentům ve prospěch optometristů, ale u nás tento obrat podle Ivana Vymyslického potrvá déle. Částečně mu nahrává neustálé stárnutí oftalmologů, jejichž průměrný věk v České republice nyní dosahuje již 51,4 roku.

Pokud jde o nabídku českého trhu, je plně srovnatelná s nejvyspělejšími zeměmi a panuje zde dokonalá konkurence. Rozdíl je ve vysokém podílu zlevněného zboží. Jestluže ve světě se v akci prodává přibližně pětina zboží oční optiky, u nás je to až polovina. Lidé relativně často kupují kontaktní čočky i brýle prostřednictvím internetu, v drogeriích nebo dokonce u benzinových pump, ale řada z nich nakonec stejně skončí u optika. „Nůžky mezi kvalitou a dobrým servisem na jedné straně a nízkou cenou na druhé se stále více rozevírají,“ konstatoval Ivan Vymyslický. 


 

Datum: 19.3.2016 10:23:00

Mohlo by vás zajímat

Vybíráme z firem

 

Fotogalerie

VIDEO

Vyhledat můj veletrh

Areál výstaviště