OPTA
3.-5.3. 2023
Mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie
Lidé nyní vnímají brýle více jako doplněk než nutnost, říká Ellen Haeser
Už 35 let se specializuje na prognózy trendů ve světě designu, módy, a životního stylu. V sobotu 11. března se o své znalosti podělí nizozemská expertka Ellen Haeser i s návštěvníky veletrhu OPTA. „V přednášce se zaměřím hlavně na různé typy zákazníků a jejich potřeby,“ láká na svůj seminář Haeser.
Jaká je podle vás současná situace v oblasti brýlí?
Myslím si, že v posledních
deseti letech nastala velká změna v tom, že všechny módní značky začaly
dělat brýle. Identita člověka totiž už dávno není určena jen šatníkem, ale i
brýlemi.
Čím to podle vás je?
Roli hraje i aspekt věku, protože
velké procento trhu v Evropě tvoří lidé nad padesát let, kteří brýle
potřebují. Nyní jsou navíc více otevření k tomu vnímat je jako doplněk než
jen nutnost.
Lidé tedy brýle více řeší?
Určitě se častěji zajímají o to,
co nosí. Souvisí to samozřejmě také s širší nabídkou. Zákazníci jsou ale
mnohem otevřenější a odvážnější, což je celkem nové. Například před dvaceti
lety si lidé prostě koupili brýle, protože je potřebovali. Nyní je běžné, že
mají i dvoje nebo troje.
Liší se to nějak napříč Evropou?
Nevidím až tak moc rozdílů, pokud
mluvíme o jednotlivých státech. Samozřejmě mladí lidé řeší brýle více, trendem
u mužů je třeba hipster look, ke kterému patří retro či vintage brýle. Dotváří
pomocí nich svůj look. Je to ale mezinárodní, nevidím to více v Londýně
než třeba Finsku.
V březnu se o své vědomosti podělíte poprvé s návštěvníky
veletrhu OPTA. Jak se na něj těšíte?
Velmi, protože vím, že tam bude
množství zajímavých značek a společností, které jsou vedoucí na trhu. Vždy se
navíc těším do Brna, třeba i na veletrhy STYL a KABO, protože organizace těchto
akcí je velice profesionální.
Prozradíte, o čem bude vaše přednáška?
Oficiálně se už
35 let věnuji prognostice trendů. Ale v posledních letech sleduji, že se to podobá
předpovědi počasí. Díky internetu je to všude a zdarma. Hodnotu to má jen pro
výrobce, designéry nebo třeba prodejce. Mluvení o trendech má ale smysl
v případě, když ho spojíte s koncovými zákazníky.
Proč právě s nimi?
Zákazníci jsou
totiž klíč. Mnoho značek, a to nejen v oblasti brýlí, si to ale
neuvědomuje. Začnou vyrábět produkt a až poté přemýšlí, komu ho prodají. Což je
špatně. Je potřeba zamyslet se nad tím, co lidé potřebují a hledají. A právě
kolem toho vytvořím svou prezentaci.
Takže nebudete mluvit o trendech?
Samozřejmě na ně
poukážu, protože tady stále jsou. Vidím jich spoustu třeba v udržitelných
materiálech a dřevě. Zaměřím se ale
hlavně na typy zákazníků, protože je považuji za velmi důležité. V oblasti
brýlí se navíc dají definovat lépe než u outfitů.
Představíte tedy různé persony, se kterými
prodejci budou moct pracovat?
Ano, vytvořím
typy lidí v různých věkových skupinách s různými styly. Takže
prodejci poznají nejen své zákazníky, ale i značky. Díky velké nabídce totiž
můžete koupit v podstatě cokoliv. Jako obchodníci ale chcete mít
informaci, jak tuto nabídku uchopit, abyste oslovili svou klientelu.