Aktuality
Dance Brno 100 startuje chuťovkou z Mozarta
Už ve středu začíná taneční událost Dance Brno 100, který je součástí Festivalu Re:publika. Hostící Balet Národního divadla v Brně si připravil projekt Amadeus Mozart. Tři mladí choreografové ukážou, jak na ně tvorba hudebního velikána působí. Většina souborů z "nástupnických států rakouskouherské monarchie" vystoupí v pavilonu F brněnského výstaviště. Mozartovské představení ale musí být jednoznačně v Redutě, kde Mozart jako dítě koncertoval.
Z hlediska tance není sice prostor divadla Reduta vhodný pro klasický balet, ale za to pro experimentální projekty a současné choreografické kreace je místem velkých možností. Nová redutní premiéra, a též zahajovací představí festivalu Dance Brno 100, tak bude opět večerem současné choreografie a výzvou pro mladé tvůrce. A protože je Reduta neoddělitelně spojena s osobou W. A. Mozarta, bude on sám hlavním tématem premiérového projektu s názvem Amadeus MozArt. V něm budete mít možnost prožít s tímto hudebním géniem a tanečníky naplno více než dvě hodiny. Těšte se na roztančeného Mozarta ve třech podobách.
Choreografové. (zleva) Carolina Isach, Uladzimir Ivanou a Dan Datcu. Foto: Arthur Abram, archiv NdB |
Metanoia
- Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
- Choreografie a režie: Uladzimir Ivanou
- Scéna: David Janošek, Lukáš Veselý, Malujemejinak
- Kostýmy: David Janošek
- Hudební spolupráce: Petr Duchalík
Pojem metanoia můžeme překládat třeba jako pokání. Tak nazval choreograf svou miniaturu, v níž se soustředí na vztah Wolfganga Amadea Mozarta, Constanze Weberové a otce Leopolda Mozarta. Konflikt, který vznikl mezi otcem a synem při odchodu Amadea do Vídně, dovršil sňatek s Constanzí. Obnovit vztah mezi otcem a synem se nepodařilo až do smrti Leopolda. Ta tvrdě zasáhla Amadea, bez ohledu na hořkosti z posledních let, nebo právě kvůli nim. Amadea zaplavily pocity viny za to, že opustil otce, který jej vychoval a dal mu hudební vzdělání a všemožně se mu snažil dopomoci k úspěchu.
Uladzimir Ivanou
Je absolventem Státní baletní akademie v Minsku (Bělorusko), kde absolvoval v roce 2004. První angažmá získal v baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde působil tři sezony. Od roku 2009 je členem Baletu NdB, od sezony 2010/2011 demisólista a od roku 2018 sólista. V repertoáru Baletu NdB ztvárnil například role: Adrian (Lucidor a Arabella), Hillarion (Giselle), Rothbart (Black and White) Patron (Coppélie z Montmartru), Raymond Asso (Edith), Velký brahmín (Bajadéra), Přítel, Pas de trois (Labutí jezero), Drosselmeyer (Louskáček), Tony (West Side Story), Petite Mort a Sarabande Jiřího Kyliána a další. Jako choreograf se uvedl v několika ročnících Choreografického ateliéru s kreacemi Karikatura a Continuum.
Opus Amadei
- Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart, Giovanni Battista Pergolesi, Adam Sojka
- Choreografie a režie: Dan Datcu
- Scéna: Dan Datcu
- Kostýmy: Michaela Savovová
Opus Amadei je choreografie, která se na první pohled blíží až abstrakci, ale obsahově v sobě nese především mozartovskou impresi autora. Lidství proměněné v geniální hudbu. Dar schopnosti dotknout se, vyjádřit a sdělit nejhlubší pocity toho, kdo jsme, kým jsme byli a kým budeme. Smutek, láska, erotika, strach, radost i ironie. Choreografické dojmy z života a díla W. A. Mozarta.
Dan Datcu
Je absolventem Rumunské národní baletní akademie Florie Capsali v Bukurešti. Po absolutoriu získal angažmá ve Wiener Staatsballett, kde tančil pět sezon (2005–2010). Poté působil v Tanečním divadle Homunculus v projektu Nikolause Adlera a dvě sezony v souboru Balet Bratislava (2011–2013). V letech 2014–2015 byl demisólistou Baletu NdB a v současnosti je členem baletního souboru v Mecklenburgisches Staatstheater. Choreografií se začal zabývat v roce 2007, kdy vytvořil pro festival Choreolab v St. Pöltenu Given, but one wing a o dva roky později pro stejný festival v rakouském Badenu Everlasting pictures. Zúčastnil se choreografické soutěže Festival choreografických miniatur v Bělehradě, kde získal 1. cenu a Cenu kritiků za miniaturu A Ton Etoile (2013). Pro Slovinský národní balet v Ljubljani vytvořil celovečerní balet Tristan a Isolda (2013), Obliviously Aware pro Balet NdB (2016) a Unspoken Details and Indigo (2017) pro Mecklenburgisches Staatstheater.
Solipsistic
- Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart, José Mora
- Choreografie a režie: Carolina Isach
- Scéna: Carolina Isach
- Kostýmy: Michaela Savovová, Carolina Isach
- Hudební spolupráce: Petr Duchalík
Název choreografie Solipsistic vychází z filosofického termínu solipsismus popisujícího krajní formu subjektivismu založenou na myšlence, že existuje pouze moje vědomí a nic jiného. Jako motto své kreace si choreografka zvolila jakousi výzvu, „otevři své smysly“.
Carolina Isach
Narodila se ve španělské Valencii, kde v roce 2005 ukončila své taneční vzdělání na taneční konzervatoři. Zdokonalovala se dále jako tanečnice v Barceloně pod vedením Rogera Muñoze a Joan Boix, poté navštěvovala školu scénických umění SCAENA v Madridu. Svoje první profesionální angažmá získala v souboru Ballet Carmen Roche, kde působila do roku 2011, kdy následně tančila v Ballet Madrid pod vedením Pascala Touzeaua. Následující dvě sezony tančila ve Španělsku a Rakousku, spolupracovala například s Theater Linz v produkcích Jochena Ulricha. Od roku 2014 je členkou Baletu NdB, kde účinkuje v klasickém, neoklasickém i současném repertoáru. Pro premiérový projekt Choreografický ateliér vytvořila kreace Weakness (2014), Status Quo (2016) a Teatro (2018).
Foto: Ctibor Bachratý, archiv NdB