SALIMATECH
7.-9.2. 2023
Veletrh pro potravinářství a gastronomii
Jubilejní třicátá SALIMA opět úspěšná
Novinky z oblasti technologií, obalů a tisku, jakož i zařízení pro zpracování potravin a nápojů, jejich úpravy a prodej, přilákaly na brněnské výstaviště desetitisíce zájemců. Osvědčil se koncept dopoledních hodin, které byly určeny odborným návštěvníkům, zatímco odpoledne se pavilony otevřely i pro širokou veřejnost. Mezinárodní veletrhy SALIMA/vinex, MBK, INTECO a EMBAXPRINT patří ke stálicím v portfoliu veletrhů BVV a letos potvrdily, že se potravinářskému průmyslu daří.
Veletrhů se zúčastnilo 794 vystavujících firem, mezi nimi 42 procent zahraničních, a zastoupeno bylo 36 zemí a Evropská unie. Ve srovnání s posledním ročníkem mírně vzrostl počet vystavujících firem a zvětšila se také výstavní plocha. Prezentovalo se dalších 435 značek a podle předběžných výsledků bude letošní návštěvnost stejná jako v předchozích letech.
Expozice vystavovatelů obsadily čtyři pavilony s výstavní plochou 28.500m². Letos se koncové produkty prezentovaly na přibližně 40% rozsahu veletrhu, 60% procent patřilo dodavatelům technologií. Mimořádně vysoká byla zahraniční účast, a to především z Itálie, Německa, Polska, Slovenska a Maďarska. Po dlouhé době se představili vystavovatelé z Bulharska a vůbec poprvé z Kambodže. Oficiální expozice s vládní podporou na veletrhu SALIMA otevřely Česká republika, Maďarsko a Polsko.
Historicky poprvé se veletrhu zúčastnili nákupčí nadnárodních řetězců - společností GLOBUS, Makro/Metro, REWE/Billa, TESCO-EUROPE a dalších. Využít veletrh pro navázání kontaktů a rozšíření nabídky marketů iniciovalo a podpořilo Ministerstvo zemědělství ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Vystavovatelé potravin a nápojů tuto příležitost k obchodním jednáním aktivně využili a vysoce ocenili. Přivítali rovněž velký zájem koncových spotřebitelů, od nichž získávali zejména zpětnou vazbu na své tradiční produkty a zejména novinky. Odborníci představovali převážnou část návštěvníků veletrhu – ať už to byli zástupci z maloobchodu a velkoobchodu, gastronomických zařízení a výrobních provozoven, technologové, kvalitáři a další odborníci. Díky termínovému spojení veletrhů příbuzných a navazujících oborů mohli na jediném místě získat přehled o novinkách a trendech ve zpracování, distribuci i prodeji.
Veletrhy navštívili také VIP hosté a proběhlo zde několik významných mezinárodních setkání. Pošesté se na veletrhu SALIMA uskutečnila konference Food Forum, tentokrát na téma Konkurenceschopnost evropského trhu s potravinami. Vedle představitelů pořádajícího Ministerstva zemědělství ČR a Potravinářské komory ČR, se jednání zúčastnily také delegace resortních partnerů ze Slovenska, Maďarska, Evropské federace potravinářského a nápojářského průmyslu FoodDrink Europe a Generálního ředitelství pro zdraví a bezpečnost Evropské komise. K oficiálním návštěvníkům patřila také obchodní delegace ze Zambie a v tiskovém středisku se během veletrhů akreditovalo 202 novinářů z tuzemska i zahraničí.
Veletrh EMBAXPRINT představil měnící se trh tisku s převahou digitálních technologií a vystavovatelů z branže obalů. Více než polovinu účastníků tvořily firmy, které se veletrhu zúčastnily vůbec poprvé. Velmi silná byla účast ze zahraničí – poprvé jsme přivítali firmy z Maďarska, Francie, Velké Británie a Číny. Významnou součástí se opět stal projekt Packaging Live, který v živém provozu představil vzorovou balicí linku, vybavenou nejmodernějšími technologiemi.
Do soutěže o nejlepší exponáty vystavovatelé přihlásili rekordních 58 výrobků. Jejich kvalitu posuzovaly dvě hodnotitelské komise, jedna pro potraviny a nápoje a druhá pro strojírenství a technologie. Celkem bylo uděleno deset ocenění Zlatá Salima 2016. V potravinářské sekci je získaly společnosti Moravia Lacto, BONECO, Kulhánek & Drápal, AGRO Jesenice u Prahy, Ing. Peter Kudláč - Apimed, Janíček & Čupa, výroba speciálních uzenin, František Bačík – Čokoládovna Troubelice. Ve strojírenské a technologické sekci cenu převzaly společnosti JAROSPOL Technology a pap4ever digital. Premiérově bylo předáno prvních 7 certifikátů Českých cechovních norem PK ČR.
Velmi úspěšnou premiéru měl Festival minipivovarů, kterého se zúčastnilo 37 českých a moravských minipivovarů. Součástí přehlídky bylo vyhlášení výsledků soutěže „33 českých a moravských pivních korun pro nejlepší craft pivovary“. Návštěvníci měli možnost ochutnat pivní speciály, včetně těch, které byly uvařeny výlučně pro veletrh SALIMA. U příležitosti potravinářských veletrhů byly vyhlášeny také výsledky tradičních soutěží Zlatý pohár Pivex – Pivo 2016 a Zlatý soudek PIVEX 2016.
Odborný a doprovodný program se zaměřil na aktuální témata jako elektronická evidence tržeb, dozor nad kvalitou a bezpečností potravin, zdravotní nezávadnost zpracování potravin živočišného původu, správné značení potravin nebo dotační politika. Stěžejní odbornou akcí EMBAXPRINT byla konference SAVE FOOD organizovaná partnerem veletrhu, Obalovým institutem SYBA.
Pro širokou veřejnost byl určen každodenní cyklus přednášek odborníků z Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, který se věnoval technologiím pečení bezlepkového chleba a výroby tavených sýrů a šunky. S velkým ohlasem návštěvníků se setkala show světového cukrářského šampióna Mieczyslawa Chojnowského. Prezentoval se také projekt kuchařských kurzů pro děti Vaření hravě a své dovednosti po celou dobu veletrhu předváděli žáci jihomoravských gastronomických škol. Ve speciálních veletržních sekcích byla věnována zvláštní pozornost přípravě kvalitního čaje a kávy, samozřejmě nechyběly ani tradiční ochutnávky vína a kulinářské show na stáncích vystavovatelů.
Příští
ročník mezinárodních veletrhů SALIMA/vinex, MBK, INTECO a EMBAXPRINT se
uskuteční v roce 2018.
OHLASY Z VELETRHŮ SALIMA/vinex, MBK, INTECO a EMBAXPRINT 2016
Marian Jurečka,
ministr zemědělství ČR
Salima slaví jubilejní třicátý ročník a jsem rád, že se
tento veletrh podařilo odrazit ode dna. Pozitivně vnímám i to, že sem poslali
své zástupce některé obchodní řetězce. Pro mě osobně tento veletrh prezentuje
plejádu kvalitních nejen potravinářských výrobků, ale i technologií pro
potravinářství, a to vše je předpokladem, aby se nám dařilo dále snižovat
záporné saldo agrárního obchodu.
Miroslav Toman,
prezident Potravinářské komory ČR
Rád bych poděkoval ministerstvu zemědělství za podporu
tohoto tradičního veletrhu. Jsem velmi rád, že se zde můžeme sejít v době,
která je velmi komplikovaná - jde o začátek nového programovacího období, ale
také o období mléčné krize a období ruských sankcí. Na našem stánku
představujeme nové České cechovní normy. Je to odpověď na volání spotřebitele
po kvalitních potravinách a myslím, že tyto normy najdou uplatnění nejenom ve
vztahu ke spotřebiteli, ale i při vyjednávání cen s řetězci, protože se při
produkci normálních potravin nechceme tlačit dolů pod cenu a chceme používat kvalitní
suroviny.
Martin Klanica,
ústřední ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce
Věřím, že se firmy i nadále budou soutěže Zlatá Salima
účastnit v hojném počtu. Je to pro ně vynikající příležitost, jak se
prezentovat a ukázat kvalitu svých výrobků tak, aby pro ně našly obchodní
partnery a v konečném důsledku i koncové spotřebitele.
Eva Moravcová,
výkonná ředitelka společnosti Espresso s. r. o.
Na veletrhu SALIMA vystavujeme pravidelně, ještě nikdy jsme
nevynechali. Účast nám přináší nové akvizice na trhu a můžeme tady zákazníkům
z celé České republiky představit naše nové projekty. Ukazujeme jim, že
jsme stále zde a inovativně přicházíme s novými nápady, které pomohou i
jim v jejich podnikání na měnícím se trhu.
Ján Hudeček, obchodní
ředitel společnosti Čajová květina, s. r. o.
Dodáváme na český trh japonský zelený čaj Matcha a děláme
z něj každodenní a cenově dostupnou záležitost. Oslovujeme nejen milovníky
čajů, ale i konzumenty se zájmem o zdravý životní styl a všechny, kdo hledají
alternativu za kávu. Míříme jak do maloobchodní sítě, tak do gastronomie, proto
jsme již podruhé na veletrhu Salima.
Georgi Ivančev,
majitel společnosti Krez obchod a služby
Jsem tady s nabídkou vín už potřetí, naše firma sídlí
v Brně a okruh zájemců o kvalitní bulharská vína se rozšiřuje. O Bulharsku
jako producentovi vína se v budoucnu bude mluvit pořád více, naše vína už
v České republice získala několik medailí. A letos tu nově představujeme
také vinařské technologie.
František Janíček,
spolumajitel společnosti Janíček & Čupa, výroba speciálních uzenin
Židlochovice
Brněnských veletrhů se účastníme pravidelně a potkáváme se
tu hlavně s koncovými klienty. Přicházejí za námi také obchodníci, ale
problémem bývá požadované množství, protože jsme malá rodinná firma. Ocenění
jsou pro nás dobrou reklamou a Zlatá Salima za pečené maso mě velmi potěšila,
protože jsem s touto cenou moc nepočítal. Spíše jsem věřil našemu pršutu
ze svíčkové, který je na trhu ojedinělý, ale ten získal pouze nominaci.
Martin Jaroš, výkonný
ředitel společnosti JAROSPOL Technology s. r. o.
Na veletrhu MBK vystavujeme podruhé a získali jsme zde
ocenění Zlatá Salima, což je pro nás velká reklama a dobrý prodejní argument.
Na veletrhu je o oceněnou novinku velký zájem. Nejlepší byl pro nás druhý den
veletrhu, kdy jsme měli na stánku doslova nával zákazníků. I dnes za námi
přišlo pár zákazníků s vážným zájmem o naše technologie, veletrh je pro
nás určitě úspěšný. Včera jsme dokonce prodali jedno vystavené zařízení, které
si zákazník rovnou odvezl.
Igor Ferenc, obchodní
manažer společnosti Apimed, Slovensko
Český trh je pro nás velmi důležitý, také proto pravidelně
vystavujeme v Brně, kde jsme letos získali již třetí ocenění Zlatá Salima.
Účast nám přináší přímý kontakt se zákazníky, zjišťujeme jejich názory,
propagujeme firmu i výrobky. Trh je rozdělený, takže nové obchodní kontakty už
příliš nezískáváme, ale objevují se tu menší živnostníci, kteří jsou pro nás
také zajímavá cílová skupina.
Zbyněk Semerád, ústřední ředitel Státní veterinární správy České
republiky (ÚVS SVS ČR)
Pořádáme zde 13. konferenci o
zdravotní nezávadnosti výroby a zpracování potravin živočišného původu. Přínos
vidím už v tom, kolik se na ní sešlo veterinárních lékařů, kteří se na
zajišťování zdraví zvířat a potravin podílejí. Vyměníme si informace i s kolegy
ze Slovenska, protože mají podobný trh a podobné chování. Je to pro nás
inspirující a důležité, abychom věděli, kde jsou problémy, abychom byli schopni
je zjišťovat a nastavovat dozor tak, aby byl efektivní.
Miroslav Zeman, obchodní ředitel společnosti ROLOFOL, a.s.
Dnes (18.2.2016) na našem stánku
byla podepsaná dohoda mezi naší společností a Středoevropským technologickým
institutem CEITEC VUT v Brně. Pro
firmu ROLOFOL to znamená možnost využít širší vědeckou základnu. Pohybujeme se
ve velmi konkurenčním prostředí. Abychom byli úspěšní i na zahraničních trzích,
potřebujeme nabídnout zákazníkům špičkovou kvalitu a něco navíc. A k tomu
nám pomáhá nejenom vlastní píle, ale i to, že máme možnost využívat vědeckých
poznatků.
Helena Gmuzdková, vedoucí marketingu, Moravia Lacto a.s.
Jihlavská mlékárna se na SALIMĚ
představuje, podobně jako v předešlém ročníku, ve společné expozici
skupiny firem INTERLACTO Czech Group, do níž patří i Mlékárna Olešnice RMD a
BOHEMILK, a.s. Opočno. Každá z trojice mlékáren má svůj tradiční sortiment,
k novinkám patří i sýr Herold, za který Moravia Lacto a.s. získala
Zlatou Salimu. Máme tu na stánku velkou návštěvnost, nestačíme dělat ochutnávky
a v podstatě je u nás pořád plno. Vážíme si toho, že nás firmy i zákazníci
vyhledávají. S výstavou jsme zatím velmi spokojeni.
Jitka
Bačíková, sestra majitele, František Bačík - Čokoládovna Troubelice
Zlatá Salima za teplou horkou
čokoládu pro nás byla příjemným překvapením a je pro nás prestižním oceněním.
SALIMA je taková srdeční záležitost, byť je to teprve náš druhý ročník. Ten
první byl skvělý, byli tady fajn lidi, bezvadná organizace a totéž mohu říct i
o letošním roce. Takže jsme velice spokojení, že jsme tady. Veletrh má pořád dobrou
úroveň a je jeden nejkrásnějších v České republice se zaměřením na potravinářství.
Martin
Struhár, jednatel společnosti, CoolArt Technology
Pro naši účast jsme se rozhodli na poslední chvíli a máme
pocit, že jsme dobře udělali. Organizace
celého veletrhu je výborná, stejně tak jako množství potenciálních klientů,
navíc se nám podařilo uzavřít několik kontraktů. Takže pro nás je účast na 30.
ročníku SALIMY velice úspěšná.
Martin Jamrich,
ředitel společnosti, pap4ever digital, s.r.o.
Jsme nová firma, a tak jsme
přijeli do Brna především představit sebe, partery i produkty, které na trh
uvádíme. I mnozí pánové z konkurence se sem přišli podívat, co všechno
děláme. Poprvé v České republice představujeme například termotiskárnu GT
ONE, která v sobě zahrnuje dvanáct patentů a která tu dostala Zlatou
Salimu.
Michaela Zachová,
komunikační agentura EQUICom, partner PACKAGING LIVE 2016
Letošní veletrh hodnotíme velmi
pozitivně, zvlášť druhý den byl silný. O naši balicí linku byl zájem, na
stáncích našich vystavovatelů probíhala jednání, na spolupráci v balení
pečiva se domlouvali vystavovatelé balicí linky i mezi sebou. Měli jsme tu i zahraniční hosty, například
z Keni, Ruska, Itálie nebo Slovenska.