SALIMATECH
7.-9.2. 2023
Veletrh pro potravinářství a gastronomii
Zlatá Salima pro Chuť Moravy
Jedno z ocenění pro nejlepší exponáty veletrhu získaly Svatojánské ořechy - "zapomenutá" moravská delikatesa vyrobená podle sto let staré receptury. Jejím výrobcem je společnost Chuť Moravy, která se zaměřuje na speciální lahůdky a kvalitní moravské produkty od malých lokálních dodavatelů.
Hodnotitelskou komisi soutěže Zlatá Salima oslovila delikátní chuť mladých vlašských ořechů sklízených na svatého Jana a naložených do nálevu ze směsi sirupu a lahodného koření. „Jde o tradiční recepturu. Při prezentacích za námi někdy přicházejí starší paní a říkají, že svatojánské ořechy dělávaly jejich babičky,“ usmívá se Vlastimil Sapák, jednatel společnosti Chuť Moravy, která se obnovování tradičních receptů věnuje již od svého založení v roce 2012. Oceněná delikatesa má zajímavé využití, ořechy jsou výborné s paštikou, ke smetanovým sýrům nebo sýrům hermelínového typu, ale hodí se i na dezerty, například do cheescaků, kde se cukrový sirup zamíchá do krému a ořechy se použijí na ozdobu řezů. V teplé kuchyni je výborná třeba kačena pečená na svatojánských ořeších.
„Snažíme se vyhledávat různé speciality a poskytnout je lidem. Chystáme i dárková balení, kde tyto delikatesy kombinujeme s víny, a hledáme různé zajímavé chutě, které se k sobě hodí. Návštěvníci veletrhu u nás mohou ochutnat celý široký sortiment,“ říká Vlastimil Sapák. Příkladem netradičních pochutin je třeba chmelíček – nakládané malé výhonky chmele – nebo smrkové želé z na jaře trhaných světlých výhonků smrků, které se macerují asi 5 měsíců a ze vzniklého sirupu se dělá želé, které výborně chutná ke zvěřině. K typicky moravským lahůdkám patří hustopečské mandle, vinné želé ze svatovavřineckého červeného vína, meruňkový džem nebo olej z hroznových jader. V nabídce nechybí ani hovězí paštika, sušené hovězí plátky, nakládané žampiony, originální pralinky a další delikatesy.
„Lidé na naši nabídku reagují velice dobře. Postupně si budujeme vlastní síť odběratelů, přičemž nemíříme do řetězců ani velkých obchodů. Snažíme se najít partnery, kteří o našich produktech budou se zákazníky komunikovat, protože jsou to novinky a lidé většinou nevědí, s čím je konzumovat. Hledáme dárkové prodejny, kvalitní vinotéky, míříme do gastronomie,“ popisuje Vlastimil Sapák a dodává: „Na veletrhu Salima vystavujeme podruhé a důležitá jsou pro nás setkání s lidmi z oboru, protože tak můžeme dále rozšiřovat naši obchodní síť. Koncoví spotřebitelé tady často vidí naše výrobky poprvé, takže mají možnost se s nimi seznámit a ochutnat je. Velmi nás potěšila cena Zlatá Salima, od které si slibujeme další zviditelnění na trhu. Jsme na tento úspěch velice hrdí, už jsme tuto informaci dávali na naše facebookové stránky, kde měla velký ohlas, a budeme s ní dále pracovat.“