STYL
19.-21.8. 2023
61. B2B veletrh módy STYL
KABO
19.-21.8. 2023
61. B2B veletrh obuvi a koženého zboží KABO
O módě s Pavlem Jevulou: V roce 2020 jedu na severské vlně
Oděvní designér Pavel Jevula každoročně hledá inspiraci pro své autorské kolekce v diametrálně odlišných oblastech. Například před třemi lety zabrousil do světa filmových festivalů, kdy modely nejen pro filmové fanoušky včetně psaníček a broží vyrobil z filmových pásů. V roce 100. výročí vzniku naší republiky vsadil na státní barvy, materiály „Made in Czech“ a trojici slov Reminiscence / Respekt / Republika. Aktuální autorská kolekce pro podzim/zimu se zrodila díky jeho cestě na sever Evropy, kde čerpal nové nápady.
Vaše nová
autorská kolekce se jmenuje Island a tvoří ji hlavně ručně pletené svetry a
kabáty z vlny. Jak vznikla a jak byste ji charakterizoval?
Kolekce ručně pletených svetrů z
organické merino vlny je barevně laděná do odstínů severské přírody, mechů,
brusinek i borůvek, chladného vzduchu i oceánu. Design a barevnost
vznikly na cestách po Islandu, svetry však byly ručně vyrobeny v Česku. Upletly
je moje mamka a teta, dvojčata na penzi. Práce na nich byla pro nás radostí i
rodinnou terapií. Svetry jsou designovány jako sety s nákrčníkem, který tvoří
rolák, a čepicí. Součástí kolekce jsou také mikiny a vlněné kabáty, doplňují ji
3D šperky české značky Vo-ka z aktuální kolekce “Na hory”.
Tyto
modely jsou určeny hlavně na zimu, ale co léto a inspirace? Jsou pro vás
zajímavé nebo překvapivé některé trendy právě pro letní období?
Pro mě je nejvíc překvapivé, že se
opět vrací dámská i pánská móda 70. a 80. let, kdy se uvolňují siluety a mizí
obepnuté kalhoty, objevují se oversize modely, objemnější saka, rozšířené klopy
i nohavice a různé široké šaty v hippies stylu s divokým vzorováním. Pohybuji
se v oboru skoro třicet let a pro mne je to vlastně druhý retro návrat
v tomto duchu. Přiznám se, že to není móda, která by mne moc lákala, takže
i v létě se budu spíše zaměřovat na klienty, kteří více než trendy hledají
originální autorský rukopis.
Dá se říct, podle vašich zkušeností
z roku 2019, že je po autorské módě stále poptávka? Nejsme už zcela
v Česku převálcováni obchodními řetězci a různými e-shopy?
V mém obchodním modelu nelze nevnímat
roli řetězců a e-shopů, ale v zásadě mi nevadí a nemá cenu se jim bránit. Lidé
jsou stále více zrychlení a pohodlnější a nechtějí trávit spoustu času v obchodech.
Na druhou stranu ale pořád hledají něco nového a jsou hladoví po čerstvých
tvářích a jménech. Pro mne osobně byl rok 2019 úspěšný, a to vnímám jako signál,
že kupní síla v Česku je stále silná, lidé u nás nakupují a preferují
české tvůrce a českou výrobu. Ale možná se pohybuji ve své sociální bublině. Já
sám jsem nikdy nenakupoval oblečení přes internet.
Nakolik tento stav ovlivňují média a
různí influenceři na sociálních sítích?
Myslím si, že obecně média
v našem segmentu sehrávají důležitou roli a hodně přispívají k tomu, že
lidé, kteří se zajímají o módu, jsou ochotni a schopni nakoupit to, co je hodně
propíráno. Zmíněný e-shopový prodej na
to logicky navazuje.
Myslíte
si, že i v módě by se dala najít „slova roku 2019“, podobně jako
v politice to byli „čučkaři“, „motýle“, „klima“, „Gréta“ a další?
Myslím, že
ano, například „recyklace“ nebo „upcyklace“, tedy vytváření něčeho nového ze starého oblečení. Tato technika se promítá i
do aktuálních trendů, i když je otázka, nakolik se ji podaří prosadit masově. U
velkých nadnárodních firem jsme spíše svědky vintage stylu, kdy nové věci
působí dojmem, že jsou sešity z použitých věcí.
Ptala se Věra Staňková, foto Jakub Joch
STYL-KABO
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři akce
Fotogalerie STYL-KABO
Mohlo by vás zajímat
Video
Vybíráme z firem STYL
Data platná pro Katalog - únor 2023
Vybíráme z firem KABO
Data platná pro Katalog - únor 2023