STYL
19.-21.8. 2023
61. B2B veletrh módy STYL
KABO
19.-21.8. 2023
61. B2B veletrh obuvi a koženého zboží KABO
Trendem je opulentně bohatý vzhled: vsaďte na samet, manšestr a spoustu zdobných i funkčních detailů
Módní trendy pro letošní podzim a zimu kombinují luxusní materiály s technickými tvary a funkčními střihy, autenticitu nacházejí v tradičních kostkovaných vzorech a robustních pleteninách. Nešetří se na detailech: nášivky, potisky, ornamenty, flitry, zdobné třásně a kamínky, řetízkové pásky i jemné krajkové límečky, přemíra funkčních kapes, zipů a stahovacích šňůrek. Mezi oblíbené doplňky se vracejí barety, drobné šátky a ledvinky nošené křížem přes tělo.
Informace o aktuálních trendech v dámské i pánské módě na veletrhy STYL a KABO již v únoru přivezla nizozemská expertka Ellen Haeser a předpověděla také barevnou paletu pro nadcházející podzim a zimu. Módními barvami jsou spálená oranžová, červenohnědá a různé odstíny rzi a hlíny, jako akcent se uplatňuje žlutá nebo svítivá oranžová. Alternativou k ostře bílé je šedobílá a silně se prosazuje námořnická modř. Klasickou černou může nahrazovat modročerná, tmavě hnědá a olovnatě šedá.
Klíčem k nové módě je prolínání a kombinování. Typicky sportovní kousky jako mikiny a tepláky pronikají do formálního oblečení a luxusní materiály se nosí v ležérním stylu. Vliv devadesátých let ustupuje a návrháři hledají inspiraci i v první dekádě nového tisíciletí. V módě rezonují také nové technologie, třeba obliba selfie se odráží v pozornosti věnované obličeji a dekoltu. Nosí se šátky z hedvábí, kůže, sametu i saténu. Třásně z kamínků i hedvábí zdobí vedle kabelek a obuvi také pokrývky hlavy a bižuterii, která je velká a nápadná. Prodejním hitem jsou nadměrné kruhové náušnice, jemnější dlouhé náušnice po úroveň brady i silné trubkovité náušnice sahající téměř k ramenům.
Králem materiálů je samet, nově také na obuvi a doplňcích, žádoucí luxusní vzhled má i satén nebo žakár. Pohodlný měkoučký plyš se nezvykle kombinuje s funkčními střihy a na módní výsluní se vrací manšestr jako alternativa k vlně. Retro vliv je cítit z kostkovaných vzorů, které se uplatňují na sakách, kalhotách zavazovaných na šňůrku, na bundách s kapucí, v dámské módě také na obuvi a kabelkách. Vracejí se potisky v podobě šelem – leopardí, tygrované i zebří vzory. V kurzu zůstávají grafické designy a různé originální potisky, která nechávají prostor pro personifikaci oděvu.
Také pánská móda vrství a kombinuje různé styly, funkční a sportovní vzhled se mísí s městskými a hi-tech vlivy. Čisté, hranaté tvary, funkční detaily a technické materiály oživují polní bundy a vojenské parky, zatímco na mikinách a pletených mikinách s kapucí se uplatní nadměrné přední kapsy. Tradiční kostky a kára, texturální povrchy a krejčovské detaily se prolínají s ochrannými vycpávkami a technickými prvky. Důraz je kladen na vysokou funkčnost oděvu a jeho univerzální využití. Oblíbené jsou funkční prvky jako odnímatelné kapsy, rukávy a loga, pásky ve tvaru popruhů na batohy, skládací a reverzibilní vzhled. Pokračovat má komerční úspěch péřových bund a aktuální zůstává prošívání.
Zákazníci u oblečení sledují vlastnosti jako prodyšnost, voděodolnost a hřejivost, zároveň požadují volnost pohybu a pohodlí. Chtějí kousky dostatečně pohodlné v interiéru, ale nositelné i venku. Odpovědí módního průmyslu je návrat k tradičním luxusním materiálům jako mohér nebo kartáčovaná jačí vlna a širší využití pohmatově příjemných tkanin typu plyšový fleece, česaná vlna a elastická teplákovina. Klíčovou roli hrají pleteniny, nově třeba v podobě mikin z prémiových vln. Typickým hybridním kouskem jsou tepláky elegantního vzhledu, které lze kombinovat i se sakem.
Módní trendy však neznamenají žádný diktát, důležitější je totiž originální mix stylů jako reakce na rostoucí poptávku po trvalých hodnotách. Vedle „fast fashion“ s negativními dopady na životní prostředí se stále výrazněji prosazuje „slow fashion“ - trvale udržitelná móda. Mnozí spotřebitelé už nechtějí podléhat trendům, raději investují do módy promyšleně, kupují méně věcí, ale o to kvalitnějších, dále je opravují, recyklují, případně i pronajímají nebo sdílejí. Místo módních kousků, v nichž by se podobali milionům ostatních, vytvářejí svůj individuální šatník a styl. K tomu potřebují umění kombinovat a právě zde vidí Ellen Haeser novou roli obchodu. Pomáhají i nové technologie, které umožňují třeba virtuální zkoušení oděvů nebo asistenci designérů na dálku. Nakupování se individualizuje, kupují se třeba trička s potiskem vlastního originálního designu, a tento směr bude podle nizozemské expertky dále sílit.
STYL-KABO
Pro vystavovatele
Pro novináře
Partneři akce
Fotogalerie STYL-KABO
Mohlo by vás zajímat
Video
Vybíráme z firem STYL
Data platná pro Katalog - únor 2023
Vybíráme z firem KABO
Data platná pro Katalog - únor 2023