BMW vylepšila svůj dvouválcový boxer novou technologií ShiftCam
Mnichovský výrobce motocyklů BMW vybavil novou generaci dvouválcového motoru boxer poprvé novou technologii ShiftCam s variabilním časováním a zdvihem ventilů. Jádrem této technologie je vačkový hřídel, který má dvě vačky na ventil. Jedna je zatížená částečně a druhá plně, každá s odlišnou a optimálně navrženou geometrií. Výsledkem je větší výkon v celém rozsahu, zejména v nižších otáčkách motoru, a také velmi hladký chod agregátu. Objem výrobce zvětšil na 1254 cm3 (dříve 1170 cm3). Nový motor má výkon 100 kW (136 k) a točivý moment 143 N.m (dříve 92 kW/125 k a 125 N.m).
Zatímco vačka s částečným zatížením je optimalizována na spotřebu a hladký chod motoru, je vačka s plným zatížením využita na výkon. Použitím axiálního posunu vačkového hřídele sání se vstupní ventily aktivují v závislosti na otáčkách motoru a na intenzitě zátěže - buď s částečně zatíženou vačkou nebo plně zatíženou vačkou. Tento posun probíhá pomocí posuvné brány na vačkovém hřídeli a v elektromechanickém aktuátoru.
Odlišná konstrukce geometrie vačky se projevila i ve změně vstupního ventilu. Zatímco vačka s plným zatížením zajišťuje maximální zdvih ventilu, snížený zdvih ventilu je k dispozici u vačky s částečným zatížením. Ve vačce s částečným zatížením se vstupní vačky pro levý a pravý vstupní ventil liší ve zdvihu a úhlové poloze. Výhodou tohoto fázového posunu je, že směs paliva a vzduchu, která se dostane do spalovací komory silně víří a je efektivněji spalována, což znamená optimální využití paliva.
Zvýšený výkon a točivý moment si vyžádaly změny v mazání olejem. Oba písty mají chlazení spodku pomocí olejového spreje a mazací systém je vybaven variabilním přívodem oleje. Digitální řízení motoru BMS-O je také nové. Jeho hlavní rysy jsou plně sekvenční vstřikování, kompaktní rozložení a nízká hmotnost. Příprava směsi je řízena elektronickou vstřikovací jednotkou přes škrticí klapku se šířkou otevření 52 mm. Nové dvoutryskové injektory podporují ještě kultivovanější chod motoru a lepší emisní hodnoty.
Nový motor BMW použila pro letošní modely R1250 R, R1250 RT a R1250 GS.