Dospělá studentská motorka
Na veletrhu MOTOSALON si návštěvníci mohou prohlédnout nejen slavné motocyklové značky, ale třeba také studentskou stavbu závodního stroje. Studenti Dopravní fakulty ČVUT jí připravili pro univerzitní evropskou soutěž ve Španělsku.
Šlo tak trochu o jednostopou obdobu známého školního projektu studentské formule. Finálový závod studentských motocyklů se konala na trati GP v Aragonu. Ale nešlo jen o závod, soutěžilo se hlavně v technické zručnosti. Každý zúčastněný vysokoškolský tým, složený z doktorandů a jejich supervizorů, měl za úkol sestavit motocykl a projít s ním tvrdými zkouškami. Motocykl se stavěl jednak z povoleného kitu, kde byl motor, v tomto případě, čtyřdobá jednoválcová dvěstěpadesátka Honda, převodovka, kola a brzdy. Šlo o to, aby měly všechny zúčastněné týmy obdobnou výchozí pozici. Zbytek stavěli sami soutěžící. Dělal se rám, rozeta, řemen, přední vidlice mohla být sériová a musela se vyprojektovat celá konstrukce, rozložení vah celkový vzhled, plus seřízení motoru. V každém týmu bylo sedm studentů a jejich učitelé. Závodil jeden jezdec, většinou přímo člen týmu, ale je pravda, že to tak nemuselo být. Například Španělé a Italové si pro závod najali profesionální jezdce, pravidla to sice dovolila, ale naši chtěli, aby motocykl řídil někdo z konstrukčního týmu. Nešlo jen o to, snažit se zvítězit za každou cenu, spíš, aby si studenti vyzkoušeli něco zajímavého a dobrodružného, co se jim jednou bude hodit v reálném životě. „Povedlo se nám to,“ pověděli nám členové týmu pana Ing. Firsta, „dostali jsme se hned v prvním ročníku až do finále, a to byl bezesporu úspěch. Doufáme, že v dalších ročnících už to bude i o umístění. Ale i tak řada jiných týmů se do finálového závodu vůbec nedostala, třeba ani jejich motocykl neprošel technologickou prověrkou. Zvolili jsme raději klasický trubkový rám, byli jsme v soutěži poprvé a chtěli se pustit do něčeho, co známe,“ vysvětlovali první den veletrhu zájemcům.