Elektro stroje se pomalu derou kupředu
Na veletrhu Motosalon vystavuje motorky, koloběžky nebo malá auta na elektrický pohon stále více vystavovatelů. Velký ohlas vzbudila elektrická verze legendárního „pařezu“ Pionýra představená ve světové premiéře, maxiskútr najdete v expozici BMW, elektrický superbike v expozici Energica, ovšem je tu i řada jiných strojů, například KTM, Kentoya a další.
Značka BMW na Motosalonu poprvé uvedla na český trh maxiskútr BMW C Evolution s dojezdem až 160 kilometrů a výkonem 48 koní. Elektromotor a hlavně bateriový systém sdílený s automobily BMW i3 a i8 jsou vodou chlazené a dokážou na zadní kolo poslat maximální točivý moment 72 Nm. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 130 km/h. K dispozici je i ve variantě s nižší kapacitou akumulátoru, která díky mezeře v předpisech umožňuje řízení skútru s řidičským oprávněním na osobní automobil. „Díky tomu, že tento maxiskútr mohou řídit i majitelé řidičáku na automobil, by tento model mohl oslovit i majitele automobilů BMW. Jde o ideální stroj do města, který má dostatek výkonu a zrychlení i na jízdu po příměstských magistrálách,“ popisuje Petr Krajča, šéf motocyklové divize BMW Motorrad.
Značka KUBERG vyrábí elektro motocykly pro všechny věkové kategorie- od tříletých dětí až po homologovanou motorku pro dospělé jezdce. V expozici najdete i závodní motocykly pro třídu MX50, která velmi úspěšně konkuruje benzínovým motocyklům. U motocyklů KUBERG můžete řídit parametry motorky vzdáleně pomocí mobilního telefonu a nastavovat jak rychle, s jakou výkonovou mapou může motocykl jezdit. „Akcelerace elektro motocyklů je pro jezdce, který to vyzkouší poprvé vždy velmi silný zážitek a příjemné překvapení. Elektro motory mají maximální kroutící moment již téměř od nulových otáček a lineární průběh zrychlení,“ řekl Michal Kubánek za společnost Kuberg.
Další premiéru na českém trhu má na výstavě značka elektrických silničních motorek Energica. Nejsilnější model Energica Ego s výkonem 107 kW (145 koní) točí od 4900 do 10500 otáček, točivý moment 200 Nm nabídne od rozběhu do 4700 otáček. Díky tomu zrychluje z 0 na 100 km/h za 3 sekundy, maximální rychlost je 240 km/h, své kvality už projevila i v řadě silničních závodů. Energica Ego nemá spojku ani převodovku, vše se reguluje elektrickým systémem, je také vybaven parkovacím asistentem s nízkou rychlostí pro jednodušší parkování a manévrování.
Světovou premiéru si na Motosalonu oslavil elektrický E-Pionýr ostravské firmy Motoscoot. Na základu jednoduchého čtyřtaktního mopedu New Pionýr s tvary historické Jawy 50 zkonstruoval Pavel Brída zajímavý elektrický stroj. Pohonnou jednotku tvoří letecký elektromotor s původním výkonem 30 kW, který je snížený regulátorem na maximum 6 kW. Maximální rychlost je až 100 km/h a dojezd cca 80 - 100 km podle kapacity lithiové baterie. „K tomu, aby člověk jezdil na elektřinu, potřebuje tři věci: Elektromotor, řídicí jednotku a baterii. Žádnou z těchto částí nebudete jako zákazník opravovat, jednoduchou péči – zejména přes zimu – potřebuje baterie,“ poznamenal Brída.
Kentoya |