Martin Heřmanský – ředitel zastoupení Harley-Davidson Motor Company
Martin Heřmanský je charismatický mladý muž. Vztah k legendární značce Harley-Davidson měl už od dětství. A tak jako pro většinu lidí z branže, i pro něj byla tato značka symbolem svobody, nezávislosti a Ameriky. Proto když přišla nabídka zúčastnit se výběrového řízení na regionální pozici u H-D, neváhal. A v náročném konkurzu uspěl. Dnes je ředitelem „Harleye“ pro střední a východní Evropu. Co všechno tato pozice obnáší, jak se liší zákazníci v jednotlivých zemích nebo jaký drží společnost dress code, o tom všem jsme si povídali jednoho odpoledne v hotelu Neruda.
Jak jste se vůbec dostal k motocyklům a potažmo k značce Harley-Davidson?
Značku Harley-Davidson jsem začal vnímat již jako náctiletý kluk díky kultovním americkým filmům. První osobní zážitek s harleyem jsem měl v roce 1990, kdy jsem pracoval jako student na hotelovém baru v anglickém Brightonu. Jednoho dne přijela skupina patnácti lidí na motocyklech H-D a ubytovala se u nás na víkend. Já pak asi půl hodiny obdivně obcházel každý stroj na hotelovém parkovišti, ale strach mi nedovolil si sednout. V tu chvíli mě samozřejmě ani nenapadlo, že bych někdy mohl být součástí něčeho tak velikého. Po návratu z Anglie jsem dál chodil na vysokou školu, pak pracoval v automobilovém průmyslu a veškerý svůj volný čas jsem věnoval volejbalu, který jsem závodně hrál. Motocykly šly naprosto mimo mě. Je ale pravda, že harley kdesi hluboko v mé hlavě zůstal a tiše si žil svým životem.
A kdy to vypuklo? Kdy jste se stal skutečným ředitelem regionálního zastoupení H-D pro střední a východní Evropu?
Domnívám se, že každému z nás se alespoň jednou za život poštěstí být ve správný čas na správném místě, a přesně toto se stalo mně. Bylo mi nabídnuto se zúčastnit výběrového řízení na regionální roli u nejmenované americké firmy. Popravdě řečeno se mi moc nechtělo, ale poté, co padlo jméno Harley-Davidson, jsem už neváhal ani vteřinu. Šel jsem do toho a podařilo se mi ve velmi náročném mezinárodním konkurzu uspět.
Tato práce je bezesporu náročná na čas, vy sám máte dvě malé děti, daří se vám skloubit čas věnovaný práci a čas věnovaný rodině?
Je pravda, že má práce vyžaduje poměrně dost cestování, takže jsou období, kdy mě doma moc nevidí. Když jsem v České republice, snažím se dětem a rodině věnovat maximální množství volného času i za cenu toho, že jsem v podstatě vzdal veškeré koníčky, hlavně pak sport. Čas strávený s dětmi a možnost být u toho, jak vyrůstají, mi to tisíckrát vynahrazuje.
Dá se ve vašem případě použít rčení, že „moje práce je mi zároveň koníčkem“?
Tak to zcela jistě ano. Je až neuvěřitelné, jak snadno a jak moc je tato značka schopna naprosto přirozeně člověka oslovit a následně totálně pohltit. Možná to bude znít jako klišé, ale do práce se těším každé ráno, i když vím, že mě čeká těžký den. To se mi nikdy předtím nestalo.
Jak vypadá váš běžný pracovní den s „Harleyem“?
Každý den je v zásadě trochu odlišný, záleží na tom, v jaké části světa se zrovna nacházím. Například včera jsem byl v Praze a po příjezdu do kanceláře mě čekala rychlá kontrola e-mailů, jejich vyřízení a porada s týmem. Po ní konferenční hovor s Robem Lindleym, šéfem H-D pro Evropu, Střední východ a Afriku, na téma současného vývoje motocyklového trhu v regionu střední a východní Evropy, prodejních výhledů do konce roku a hospodářského výsledku naší pobočky. Odpoledne jsem s kolegou Bobem diskutoval plán komerčních školení našich dealerů a také geografický rozvoj dealerské sítě v Polsku. Večer, před odletem na meeting do centrály v Oxfordu, jsem s naším marketingovým managerem Michalem procházel průběžné výsledky naší podzimní marketingové kampaně H-D Riders Wanted. Prostě žádná nuda.
Jezdíte na motorce do práce a máte svůj harley? Jaký model?
Já se snažím jezdit na motocyklu, co nejvíce to jde, je to pro mě obrovský relax a útěk od každodenních starostí. Do práce na motocyklu samozřejmě jezdím často, šetřím tak spoustu času a nervů. Jezdím totiž přes centrum a na motocyklu je snazší se vyhnout dopravním zácpám. Až donedávna jsem měl jeden z nejoblíbenějších modelů naší touringové řady – Road King Classic. Nyní jej měním za zcela nový model pro rok 2014. Ještě nemám úplně jasno, zdali to bude Street Glide nebo Electra Glide Ultra Limited. Jeden je pohodlný koráb na polykání kilometrů, druhý model je spíše stylový stroj pro trochu agilnější jízdu. Který z nich to bude, se rozhodnu v nejbližší době. Oba modely byly součástí nedávného největšího produktového launche v dějinách značky pod názvem Projekt Rushmore a technologicky se jedná o dokonalé motocykly, které nastavily laťku v segmentu Touring hodně vysoko.
Značka H-D působí obecně na lidi svobodným a bezprostředním dojmem. Projevuje se to i ve firemní kultuře regionálního zastoupení H-D?
Setkávám se s názory, že hlavní pracovní náplní zaměstnanců H-D je ježdění na motocyklech. Tak to samozřejmě není. Harley-Davidson je akciová společnost kótovaná na NYSE a každoročně se za své aktivity a výsledky zodpovídá akcionářům. Jedná se tedy o tvrdý byznys, ve kterém přežije jen ten nejlepší, a toho se pouhým ježděním logicky nedá dosáhnout. Na druhou stranu, korporátní kultura Harley-Davidson je skutečně unikátní fenomén, který se buduje již 110 let. Na světě neexistuje mnoho firem jako H-D, kde se tak výjimečným způsobem kloubí aspekty korporátního prostředí globální společnosti s hodnotami vyznávajícími svobodu jednotlivce. Právě tyto hodnoty se následně přenášejí do pracovního nasazení, chování a jednání našich zaměstnanců.
V čem se třeba odlišujete od běžných kanceláří nadnárodních firem?
V čem konkrétně se odlišujeme od běžných nadnárodních firem, je těžké generalizovat, nicméně jedna věc mě napadá okamžitě – dress code. I zde hraje svoboda zcela zásadní roli, je prakticky na každém zaměstnanci, jak a v čem chodí do práce nebo na pracovní schůzky. Nikdo nám nepředpisuje upnutá saka a límečky ke krku, tudíž logicky nejčastěji chodíme v džínách a značkovém oblečení H-D, jako jsou trika, košile, mikiny. Milujeme naše legendární kožené bundy. Dalším specifikem firemní kultury H-D je způsob řízení. Oproti velkým nadnárodním firmám je firemní hierarchie horizontální, nikoli vertikální. Pro nikoho z nás tedy není problém zvednout telefon a zcela přirozeně zavolat komukoliv z nejvyššího vedení firmy jak v Evropě, tak v USA. To si skutečně ve většině jiných firem stejného významu a velikosti nedokážu představit.
Jsou všichni na zastoupení H-D pro střední a východní Evropu motorkáři? Kolik zaměstnává lidí?
Všichni mí kolegové na motocyklu samozřejmě jezdí, ve firmě nás je sedm.
Vaše motto výročních oslav bylo: „Už 110 let kašleme na krize.“ Opravdu se u vás nedávná ekonomická krize neprojevila?
Motto „Už 110 let kašleme na krize“ vymyslel Jarda Vavřina, jeden z majitelů pražského dealerství a organizátor pražských oslav. Nevztahuje se ale pouze k nedávné ekonomické krizi, nýbrž reflektuje na celou historii 110 let značky. Firma si za uplynulé více než století prošla několika krizemi. Jedna z největších se dostavila v roce 1969, kdy byl Harley-Davidson na 12 let prodán firmě AMF. Tato ani žádná jiná krize nás nedokázala dostat na kolena, naopak jsme z nich vždy vyšli posíleni. Zásadní roli v tom hrál další fenomén, který žádná jiná značka na světě nemá – naši zákazníci. To oni svou loajalitou a vášní ke značce, jejíž logo si mnoho z nich tetuje na vlastní tělo, v těžkých časech Harley-Davidson drželi a posunuli jej vždy o kus výš a dál. Nedávná ekonomická krize se samozřejmě na prodejích značky v ČR projevila, ale v porovnání s ostatními hráči na trhu pouze nepatrně. Naši zákazníci jsou prostě nejlepší na světě a jejich síla zafungovala i u nás.
Kolik motocyklů letos prodáte v regionu v porovnání s rokem 2012?
Od roku 2009, kdy naše pobočka pro střední a východní Evropu vznikla, prodeje a tržní podíl Harley-Davidson jak v ČR, tak v celém tomto regionu každoročně rostou a letošní rok nebude výjimkou.
Který z trhů spadajících pod vaše zastoupení má největší perspektivu?
My nedělíme region podle tržních perspektiv. Každý trh, na kterém působíme, má svá specifika, ke každému z nich přistupujeme zcela individuálně, ovšem se stejným nasazením a zájmem. Zákazník totiž musí získat stejný zážitek se značkou, ať je v Praze, nebo v Tallinnu. Česká republika má ve spojení s Harley-Davidson v Evropě výjimečnou pozici díky své jedinečné historii. První dealer zde byl otevřen již v roce 1924 a na přelomu 20. a 30. let byl tak úspěšný, že ČSR byla druhým největším trhem značky na světě po USA. Subjektivně mohu dodat, že i v dnešní době patří čeští dealeři k těm nejkvalitnějším v regionu, svým zákazníkům rozumí a značkou dlouhá léta žijí. Z hlediska prodejního objemu je naším největším trhem logicky Polsko, kde značka za posledních pět let zaznamenala výrazný nástup.
Jak se liší zákazníci na jednotlivých trzích? Jsou jiní třeba v Polsku, pobaltských zemích a u nás?
Jako všude jinde v životě, ani u H-D nenajdete dva zákazníky, kteří by byli zcela identičtí. Pohybujeme se mezi homogenními skupinami heterogenních osobností. Někdo rád pije pivo, někdo zubrovku, někdo spí rád pod širákem a někdo zase výlučně v pětihvězdičkovém hotelu. Všechny zákazníky však spojují dvě věci – již zmiňovaná vášeň ke značce H-D a osobnostní rys zvaný individualita. Právě naše motocykly jsou pro ně jednou z možností, jak svůj individuální postoj ke světu dát najevo. Všimněte si, že málokdy narazíte na dva stejné modely H-D. 90 % našich zákazníků si je upravuje podle svých představ. Customizovaný stroj nám o svém majiteli hodně napoví.
V současnosti máte v Česku pět dealerů. Myslíte, že by se jich uživilo ještě více?
Pro zákaznicky orientovanou značku, jakou je Harley-Davidson, je velmi důležitý termín dostupnost. Naší ambicí je zajistit pro naše zákazníky správné produkty za správné ceny a na správných místech. Budování dealerské sítě v tom hraje klíčovou roli. Chceme být dostupní, ale nikdy na úkor investic našich obchodních partnerů, a to ani těch nových, ani těch stávajících. Jdeme cestou spíše menší, ale kvalitní a profesionální dealerské sítě, kde je každý zákazník vítán a stoprocentně obsloužen, nežli cestou kvantity – tzn. mnoho dealerství, která mezi sebou bojují o přežití. Výsledkem je vždy oslabení pozice značky, jak to můžeme vidět na mnoha případech u prodejců aut nebo i u některých motocyklových značek.
Plánujete rozšíření dealerské sítě? Jak je to v ostatních zemích?
Naše konkrétní plány do budoucna nejsem oprávněn sdělovat, bezezbytku platí ovšem to, co jsem odpověděl na předchozí otázku. Obecně – pokud vyhodnotíme, že některý trh má potenciál k absorpci dalšího dealera, což povede k posílení naší tržní pozice a lepšímu uspokojení zákaznických potřeb, budeme pochopitelně připraveni naší síť v regionu rozšířit.
Několik posledních let bylo z hlediska marketingu hlavně ve znamení sportsteru jako nejdostupnější řady pro vstup do světa H-D. Budete v tom pokračovat, nebo chystáte změnu strategie?
Marketingové zaměření na sportster mělo své opodstatnění. Kolem značky Harley-Davidson totiž koluje několik mýtů. Jedním z nich je cena, o níž si řada lidí myslí, že začíná na půl milionu korun a výše. A jsme opět u té dostupnosti. Na konkrétních případech sportsteru jsme trpělivě mýtus nedostupné ceny bořili a musím říci, že výsledky našich aktivit mě osobně mile překvapily. Některé naše nápady byly dokonce převzaty ostatními zastoupeními H-D v Evropě jako příklady dobré praxe. Co se týká změny marketingové strategie, nemohu odpovědět, neboť naše konkrétní plány do budoucna nejsem oprávněn sdělovat. Dá se ovšem tušit, že díky letošnímu představení zcela nových touringových modelů v rámci Projektu Rushmore budeme marketingově velmi aktivní i na tomto poli. Zákazníci se mají na co těšit.
Nedávno jste představili novinky pro rok 2014. Už jste se na nich projel? A která vás nejvíc oslovila?
Letos jsem se stihl projet na většině novinek a musím říci, že naše product development centrum v Milwaukee udělalo obrovský kus práce. Rádi říkáme, že vyrábíme motocykly navržené motorkáři pro motorkáře, a u Projektu Rushmore to platí dvojnásob. Vývoj trval čtyři roky a za tu dobu jsme mluvili s desítkami tisíc našich zákazníků na všech možných místech světa a sbírali zpětnou vazbu o jejich přáních a očekáváních týkajících se našich touringů. Výsledek stojí za to. Road King Classic, Street Glide nebo Electra Glide Ultra Limited jsou v současnosti nejlepšími motocykly na dlouhé cestování. Už se těším na jaro.
Děkuji za rozhovor
Text: Dita Brančíková
Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com
Korektura textu: Alžběta Strnadová
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz