Míra Lisý, letos poprvé bez spojky!
Koho jsme vyzpovídali? 48 let, z toho 40 let za řídítky motocyklu, 11x mistr republiky v Trialu, kaskadér... to je Míra Lisý, nyní hlavně učitel v Adventure Motoschool.
Co tě na veletrhu Motosalon nejvíc zaujalo?
Nadchla mě motorka z lega na stánku Harley-Davidson, u které slintal malý chlapeček. Krásná výchova k motorkám. Ale k motorkám obecně, zajímavá je elektrika od Harleye, ta je zajímavá obecně, pak Pan Amerika u stejné značky, na tu jsem hodně zvědavý. Ale nejsem zastánce elektriky, mám rád klasické motory. Na veletrhu je takový výběr motorek, že bych si netroufl vypíchnout tu nejlepší. Mě lákají cestovní endura, kde se hodně snižuje hmotnost, lehké stroje typu Afrika...
Co chystáš nového na sezónu 2020 oproti loňské motoškole?
Jak už jsem zmínil, lidi hodně lákají cestovní endura a my hodláme rozšířit nabídku a kromě školy nabídneme i různé soutěže. Bude to trochu směrem k soutěžení, jízdy zručnosti v uzavřeném areálu. Lidi, co prošli motoškolou, chtějí s námi pokračovat dál a chtějí se někde zajímavě pobavit. Proto bych chtěl vytvořit další tým na doprovodné akce.
V zimě jsi vyrazil s prvním kurzem i do zahraničí, do Malagy, byl to začátek nových kurzů?
Malagu jsem si „očuchal“ a do celé oblasti jsem se zamiloval, teplo, krásná země i dokonalé silnice. U nás je sezóna krátká a v zimě se musí jezdit v bahně. Zjistil jsem, že jsou dva typy lidí, jedni se chtějí dál něco učit a zdokonalovat i v zimě, další chtějí cestovat, ale s průvodcem. A chtějí k tomu další přidanou hodnotu, někoho, kdo to má vše vyzkoušené na vlastní kůži, umí vybrat ubytování i trasy.
Jsou ve výuce motoškol a bezpečnosti na silnici nějaké nové trendy? Jak s nimi korespondují nové technologie, například náklonové ABS?
Moc oceňuji, že motorky nabyly výkonu, ale kvůli tomu už jsou tyto asistence nutnou podmínkou. Lidi, kteří jezdili kdysi Jawu, si teď kupují motorku s velkým výkonem, a ta elektronika jim může hodně pomoci. Problém je, že někdy nabydou dojmu, že jsou tyto systémy stoprocentní záchrana v každé situaci, a to je omyl. Každému doporučuji si občas vyzkoušet nějakou jednoduchou terénní motorku, aby si každý vyzkoušel tu surovost a jednoduchost motorek.
Co předvedeš na venkovním programu Motosalonu? Stojíme u tvojí nové předváděcí motorky a koukám, že jí chybí spojková páčka?
Je to výzva, letos byla k dispozici pouze tato motorka s DCT, no a já všechny show řeším přes spojku. Spojka byla moje náčiní, už od trialu jezdím na spojku úplně všechno. A zvedat motorku na zadní, driftovat, smykovat bez spojky byla výzva. Ale nakonec jsem to dal! Přijďte se podívat.